opgelopen schulden aan adres vorig huurhuis

Ginger
Topic Starter

opgelopen schulden aan adres vorig huurhuis

#1 , 13 aug 2014 14:26

Beste mensen

Van 1 juli 2011 tot 30 november 2013 huurde ik een huis in een deelgemeente van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest. Ik vermeld dit omwille van de problematiek van de gebrekkige kennis van het Nederlands in de meeste openbare instellingen, waaraan het probleem zou kunnen liggen.

De huurovereenkomst is verbroken na een geschil met de verhuurders. Hun pas gescheiden dochter wou de woonst betrekken, dus hebben ze geprobeerd me weg te pesten door mijn privacy niet te respecteren, medische papieren te stelen om te bewijzen dat een ziek persoon niet in staat is een huis in waarde te laten. Ook hebben zij het hele pand van nieuwe beglazing voorzien en dan getracht die factuur door mij te laten betalen omdat ik zogezegd een raam had ingetikt. Zij hebben mij ook nooit verwittigd van allerlei rennovatiewerken, waardoor ik periodes tussen stof en puin diende te wonen. Net na rennovatiewerken dringden zij mijn woning binnen om foto's te nemen van het achtergelaten puin door de werklieden, om opnieuw te bewijzen dat ik het huis niet onderhield. Gelukkig is mijn advocaat tot een minnelijke schikking gekomen. Ik ben daarbij wel mijn waarborg kwijtgeraakt en bv een vaatwasser die ik zelf aankocht, waarvan werklieden de stekker hadden verwijderd en achter de wand rechtstreeks op de netstroom werd aangesloten.

Ik vertrok begin december naar Zweden voor een werkaanbieding. Er werden bij de verbreking van de huurovereenkomst overnamedocumenten van de energiefacturen opgemaakt. Daarop vermeldde ik mijn nieuwe adres in Zweden.
Ik had telefonisch contact met de gemeente met de vraag of ik mij diende uit te schrijven. Er werd twee keer ingehaakt en de persoon omdat ik niet overschakelde naar het Frans. Bij een derde keer waarin ik toegaf, werd me verteld dat ik me als dusdanig gewoon in de gemeente in Zweden diende in te schrijven. Zogezegd zogedaan. Ik heb voor de zekerheid ook een paar keer naar de gemeente Sint-Jans-Molenbeek ge-emaild om te mee te delen dat ik er dus niet meer woonachtig ben.

Nu heb ik bij me ingeschreven in een Vlaamse gemeente bij mijn terugkomst, waarbij mij werd meegedeeld dat mijn adres tot dan in Sint-Jans-Molenbeek stond.

Sinds enkele weken krijg ik een aantal brieven van deurwaarders dat ik mijn energiefacturen sinds december niet meer heb betaald.
Ook een niet-aangetekende zending van een ziekenhuisfactuur (met laatste verwittiging), met een bijlage waarin alle briefwisseling werd vermeld, en die dateert na mijn vertrek. In een andere bijlage van deze brief staat dat ik zogezegd woonachtig was in Sint-Jans-Molenbeek tot 8 april 2014.

Kan het dat de overnamedocumenten niet zijn overgemaakt aan de leveranciers, eventueel moedwillig (daarom illustreerde ik het geschil met de verhuurders), dat hun dochter die nu het huis betrekt en heeft getracht mij te laten opdraaien voor het verbruik.

Ook vreemd dat ik pas op 8 april zou uitgeschreven zijn in Sint-Jans-Molenbeek...

De energiefactuur bedraagt bijna 5000 euro.
De ziekenhuisfactuur was oorspronkelijk 30 euro maar is inmiddels opgelopen tot zo'n 400 euro.

Ik probeer de zaken te regelen met deze incassobureaus, maar met een ervan loop het stroef. Ik stuurde bewijzen van mijn woonst in het buitenland, en vroeg of de briefwisseling na mijn vertrek aangetekend werd opgestuurd naar mijn oude adres, maar daar werd niet op geantwoord, enkel een dreigement dat ik de rekening moet betalen om inbeslagname te vermijden. Bij telefonisch contact wordt meegedeeld dat ik het via mail dien te regelen.
Ik vind het nogal vreemd dat een rekening oploopt tot 400 euro met dagvaardingskosten incluis, en er nooit een aangetekend schrijven zou gebeurd zijn, waaruit bij gebrek aan ontvangsttekenen, toch kon opgemaakt worden dat ik daar niet meer woonde.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor

#2 , 15 aug 2014 13:03

Het was aan u om de overnamedocumenten over te maken aan de leveranciers van de nutsbedrijven. Is dit niet gebeurd dan rest er enkel een geschil tussen u en de nieuwe bewoners,met de bewijslast voor u.

Het was aan u om uw woonplaats mee te delen aan uw schuldeiser = ziekenhuis.

“Art.7.§ 1. Iedereen die zijn hoofdverblijfplaats wil vestigen in een gemeente van het Rijk of deze wil overbrengen naar een andere gemeente van het Rijk moet dit aangeven aan het gemeentebestuur van de gemeente waar hij zich komt vestigen. Als de hoofdverblijfplaats overgebracht wordt binnen dezelfde gemeente of naar het buitenland gebeurt de aangifte in de gemeente waar de persoon ingeschreven is.”(16 JULI 1992. - Koninklijk besluit betreffende de bevolkingsregisters en het vreemdelingenregister).

“72. Iedereen die zijn hoofdverblijfplaats wil vestigen in een gemeente van het Rijk of deze wil overbrengen naar een andere gemeente van het Rijk, moet dit aangeven bij het gemeentebestuur van de plaats waar hij zich gaat vestigen. Als de hoofdverblijfplaats overgebracht wordt binnen dezelfde gemeente of naar het buitenland, gebeurt de aangifte in de gemeente waar de persoon ingeschreven is. De voormelde aangifte moet gebeuren binnen acht werkdagen nadat de nieuwe woning effectief betrokken werd of uiterlijk de dag voor het vertrek bij overbrenging van de hoofdverblijfplaats naar een ander land. Op verzoek van de betrokkene wordt een ontvangstbewijs gegeven van de aangifte van verblijfsverandering (gebruik van model 2 of 2bis).”(7 OKTOBER 1992. - Omzendbrief betreffende het houden van de bevolkingsregisters en het vreemdelingenregister.).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

basejumper

#3 , 15 aug 2014 14:21

Misschien vijgen na pasen, maar de verhuisdienst van Bpost is toch o zo makkelijk...

Details

U kan de verhuisdienst gebruiken bij zowel een verhuis binnen België als naar het buitenland. We sturen uw briefwisseling door per periode van 4 maanden. Uw contract start steeds op maandag en stopt op zondag.

We brengen uw leveranciers op de hoogte van uw nieuwe adres, als u deze aanduidt op uw aanvraag. Bovendien kan u vrijblijvend nuttige informatie ontvangen van onze partners.
Wat sturen we wel en niet door?
WEL DOORGESTUURD NIET DOORGESTUURD
Alle geadresseerde post gericht naar één van de namen in het contract en verstuurd via bpost:

brieven
aangetekende zendingen
facturen
loonuittreksels
bankafrekeningen
wenskaarten
geadresseerde reclame

pensioenen
postabonnementen (vb. tijdschriften)
kranten
pakketten
huis-aan-huis reclame

Breng hiervoor de afzenders op de hoogte van uw adresverandering.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Reclame

Terug naar “Huren”