Goeiemorgen
Graag had ik even hier naar jullie mening gepolst.
Wij hebben een tijdje terug konijntjes gekregen(2 dwerg). Nu staat er in ons huurcontract dat huisdieren verboden zijn. Er is ook een reglement van het gebouw, los van het huurcontract, waar instaat dat ze toegelaten zijn mits ze geen geluids- of geuroverlast veroorzaken.
Nu plannen we zeker geen vol jaar meer in het appartement te blijven. De konijntjes hebben een drie-verdiepingen kooi en zijn dus meer een "meubel" dan een huisdier. We hebben onze situatie ook zo uitgelegd aan onze verhuurder, maar deze was niet akkoord (om onbekende reden).
Nu had ik op dit forum ook reeds onderstaande gevonden:
“Een bepaling uit het huishoudelijk reglement, waarnaar de huurovereenkomst verwijst, voorziet de beëindiging van de huurovereenkomst bij de niet-naleving van het volledig verbod enig huisdier te houden. Omdat deze bepaling strijdig is met art. 8.1 E.V.R.M. en bovendien als uitdrukkelijk ontbindend beding voor niet geschreven wordt gehouden (art. 1762bis B.W.), heeft ze geen uitwerking.”( Rb. Luik 21 oktober 1986, J.L. 1987, 578).
“De niet-naleving van het contractuele verbod in een appartement, gehuurd van een sociale huisvestingsmaatschappij,huisdieren te houden, is een onvoldoende ernstige tekortkoming aan een overigens bijkomstige contractsbepaling, om de ontbinding van de huurovereenkomst ten nadele van de huurder te rechtvaardigen. Het is in onze moderne samenleving immers gebruikelijk, en het wordt eveneens gedoogd, dat huurders van appartementen toebehorende aan sociale huisvestingsmaatschappijen, een huisdier bij zich houden, in zoverre de aanwezigheid van deze dieren aan het geheel van de gemeenschappelijke uitrusting van het appartementsgebouw en aan de andere bewoners geen schade noch burenlast veroorzaakt“(Rb.Dendermonde 20 februari 1989,R.W.1990-91,616-619.) Zie ook Rb.Luik 16 januari 1990,TBBR 1990,474;Anders Vred.Mechelen 16 december 2009(M.G.W./A.V.),R.W.2010-11,1066-1069.
“Art.8.1.Eenieder heeft recht op eerbiediging van zijn privéleven,zijn huis en zijn briefwisseling.”(4 november 1950 Europees Verdrag Rechten van de Mens=EVRM).
‘zijn huis’ strekt zich mijns inziens niet uit tot de gemene delen van het appartementsgebouw waarop de huurder of eigenaar slechts een gebruiksrecht heeft.
Ik denk erover na om gewoon het immokantoor (waar ons huurcontract onder valt) te contacteren en ook bovenstaande te vermelden. Is dit een goeie oplossing? Of moet ik nu echt "tegendraads doen" en wachten tot de verhuurder ons naar de vrederechter meestuurt? Of moet ik me erbij neerleggen en de beestjes voor zes maanden een ander onderkomen geven? (Zolang zouden we onze vooropzeg doen, zodat we geen maandhuur moeten betalen omdat we er voor het derde jaar uitgaan).
Alvast bedankt