Ik weet niet of ik dit verhaal in het juiste topic plaats
Verhaal zit als volgt in elkaar:
In maart 2013 besluiten wij een pand te huren als eenmanszaak via immobureau. Immobureau geeft meterstanden door (zij zouden dit in orde maken) en ik krijg contract van electrabel. Volgens de verhuurster wordt er altijd met electrabel gewerkt dus niet veel keuze op dat vlak (verhuurster heeft verschillende panden).
Dit heb ik netjes ingevuld en ondertekend teruggestuurd met de veronderstelling dat electrabel alles in orde zou maken. Na 3 maanden krijg ik opeens argwaan dat ik nog nooit een tussentijdse facturen heb gekregen nooit (privé domiciliëring dus moeten we nooit iets van aantrekken).
Ik laat dit via hun website weten via contactformulier (helaas krijg je hier geen kopie van). Ik krijg standaardmail terug dat ik ofwel via website/telefonisch contact opnemen.
Toen heb ik telefonisch contact opgenomen. Ik had het gevoel dat de persoon aan de telefoon niet geheel begreep hoe het in elkaar zat (huurder tov verhuurder), maar ze verzekerde mij ervan om dit in orde te brengen.
Helaas loopt het weer mis. Ik had toen zoiets van foert en totaal uit mijn gedachten geraakt door drukke zaak. Ik heb mijn werk gedaan, dat electrabel ook dit eens doet.
Tot eind mei 2014, toen nam de verhuurster contact met mij opnam ivm de factuur. Toen ik deze zag had ik het gevoel dat deze heel hoog was. Na deze eens te bekijken, bleek dat electrabel een leegstandstarief had aangerekend.
Daarom heb ik terug telefonisch contact gehad met electrabel. Ze zouden dit in orde maken want het pand was namelijk in gebruik.
Tot ik een email krijg dat dit niet mogelijk is want je moet een verhuis binnen de maand melden (heb ik gedaan, is brief nooit toegekomen? Opzij geschoven?).
Daarop besluit ik om het niet zo te laten. Hele mail naar electrabel, weer dezelfde standaardmail, het kan niet. Deze mail heb ik helaas op verlof gelezen dus kon verder geen stappen ondernemen.
Wij komen net uit verlof en ik heb terug een mail van verhuurster (factuur staat op haar adres) dat de factuur verhoogd is met kosten advocaat wegens niet betaling…
Mijn vraag:
Kan electrabel dit zomaar doen? (waarschijnlijk wel, immens groot bedrijf en ik ben een kleine vis).
Maar vooral:
Is het ook de taak van de verhuurster om meterstanden door te geven? Ik vind dat ze behoorlijk panikeert en dat is nu zo bizar (ze zit anders helemaal met niets in, zodra ze mijn geld maar ziet).