Wanneer wordt huurcontract korte duur, 9-jarig contract

Bre
Topic Starter

Wanneer wordt huurcontract korte duur, 9-jarig contract

#1 , 01 jul 2014 09:05

Hoi,

Ik had enkele vraagjes. Ik ben in oktober 2012 een contract voor 1-jaar aangegaan (de verhuurder wilde absoluut geen 9-jarig contract want dan zou ze me er niet eerder uit kunnen zetten indien ik voor overlast zou zorgen bijvoorbeeld), in oktober 2013 is dit dan stilzwijgend verlengd t/m oktober 2014. Nu zal dit weer verlengd worden en zou het dus eindigen in oktober 2015. De verhuurder geeft nu aan dat omdat ik er al lang ben, het een 9-jarig contract zou worden (nu is dat opeens geen probleem meer). Ik had zelf begrepen dat dit pas is als de duur van 3 jaar is bereikt, of is dit zo omdat een kortdurend contract slechts eenmaal verlengd mag worden?

Mijn vragen:

1) Heb ik nu vanaf oktober 2014 een 9-jarig contract omdat de korte overeenkomst slechts eenmaal verlengd mag worden? Ookal is de totale duur slechts 2 jaar?
Het zou mij in principe goed uitkomen dat het vanaf oktober dit jaar een 9-jarig contract zou worden, want dan zou ik de 3-mnd opzeg kunnen geven en in mijn 3e huurjaar dus slechts 1 maand boete moeten betalen, omdat ik in het 3e jaar wegga. Als het pas in 2015, als de 3-jaar grens is overschreden, een 9-jarig contract is, dan zou ik dus alleen kunnen hopen dat de verhuurder in onderling overleg de overeenkomst zou willen verbreken voor oktober 2015.

2) Nu staan er in mijn contract ook zaken dat bij een 9-jarig contract ik een opzeg zou moeten doen van 6 maanden voor het verstrijken van de periode, maar ik begrijp dat tussentijdse opzeg, een opzeg van 3 mnd is, en dat je slechts in de eerste 3 jaar beboet kan worden. Daarna kun je weg wanneer je wil, mits opzeg 3 mnd.

3) In het contract staat ook dat wanneer ik het contract verbreek (ook een 9-jarig) dat er dan een boete van 5 mnd betaald zou moeten worden. Mijn vriend zegt dat dit niet rechtsgeldig is, maar ik wil het toch even zeker weten.

Wij zijn naar een huis aan het kijken en de verhuurder heeft gezegd om in principe akkoord te gaan met 3 mnd opzeg als we dat ergens in het voorjaar zouden doen (alleen mondeling gezegd natuurlijk). Maar ik wil toch ook nog even checken wat mijn rechten nu eigenlijk zijn. Ik kom zelf uit Nederland en daar ben ik gewend aan opzeg van 1 mnd, dus het is wel even slikken dat tussentijds opzeggen hier niet zo makkelijk is....

Bedankt alvast!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Turaki

#2 , 01 jul 2014 09:26

1) Stilzwijgend verlengd kan alleen als dit voorzien is in het contract zelf (wordt door rechters toch regelmatig zo aanvaard), en ook maar 1 maal. Dus vanaf oktober 2014 heeft u een contract van 9 jaar, met als startdatum oktober 2012. U kan dus in de loop van het 3e jaar vertrekken met een opzegvergoeding van 1 maand.

2) Opzegtermijn in een contract van 9 jaar is 3 maand, elke andere bepaling is nietig.

3) Ook nietig, enkel wettelijke schadevergoedingen mogen gevraagd worden.

Daarnaast kan u, voor het geven van uw opzeg, best nakijken of het contract geregistreerd is. Indien niet, mag u zelf de opzegtermijn kiezen, en moet u zelfs geen enkele schadevergoeding betalen.

sloeberken

#3 , 01 jul 2014 09:38

Nee, u hebt reeds een van 9 jaar, daar een huurcontract korte duur, enkel eenmaal kan verlegd worden. Dit moet schriftelijk gebeuren 3 maand voor het verstrijken ervan.
Als u tussen de periode van nu en voor oktober opzegt ben je max 1 maand huur verschuldigd. Na het derde jaar kan je opzeggen zonder motivatie, en zonder verbrekingsvergoeding. Opzeg is steeds 3 maand die begint de 1ste van de maand na u opzeg.
Dit is enkel geldig indien huurcontract geregistreerd is.

Misschien nuttig de belgische huurwet 2014: http://justitie.belgium.be/nl/binaries/ ... 138431.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Reclame

Turaki

#4 , 01 jul 2014 09:43

Nee, u hebt reeds een van 9 jaar, daar een huurcontract korte duur, enkel eenmaal kan verlegd worden. Dit moet schriftelijk gebeuren 3 maand voor het verstrijken ervan.
Rechtspraak aanvaardt regelmatig de clausule (is ook schriftelijke) die een stilzwijgende verlenging voorziet op het einde van de oorspronkelijke duur. Zomaar stellen dat TS een contract heeft van 9 jaar zou ik dus niet doen.

Bre
Topic Starter

#5 , 01 jul 2014 09:47

Bedankt, ik was er ook vanuit gegaan dat ik pas vanaf oktober 2014 een overeenkomst van 9-jaar had. Eerder wil ik toch niet vertrekken. Ik hou deze info wel achter de hand zodat ik, mocht de verhuurder me niet met een opzeg van 3 mnd en 1 mnd boete willen laten vertrekken, ik hier iets tegen zou kunnen doen.

sloeberken

#6 , 01 jul 2014 10:04

Je hebt nu reeds een 9 jarig huurcontract, daar het voor 1 juli 2014 had moet opgezegd worden. Als u opzegt in het 3 jaar, kan verhuurder 1 maand verbrekingsvergoeding vragen, opzeg is 3 maand.
Je kan ook met verhuurder steeds een betere overeenkomst afsluiten, let er dan wel op dat dit op papier staat.

sloeberken

#7 , 01 jul 2014 10:04

Zomaar stellen dat TS een contract heeft van 9 jaar zou ik dus niet doen.
Klop dit, of klop dit niet.

Je hebt nu reeds een 9 jarig huurcontract, daar het voor 1 juli 2014 had moet opgezegd worden. Als u opzegt in het 3 jaar, kan verhuurder 1 maand verbrekingsvergoeding vragen, opzeg is 3 maand. Dit is enkel van toepassing als het huurcontract geregistreerd is
Je kan ook met verhuurder steeds een betere overeenkomst afsluiten, let er dan wel op dat dit op papier staat.

sloeberken

#8 , 01 jul 2014 10:13

PC had kuren, sorry voor de dubbele post.

Turaki

#9 , 01 jul 2014 10:13

Je hebt nu reeds een 9 jarig huurcontract, daar het voor 1 juli 2014 had moet opgezegd worden.
Neen, je kan er enkel zeker van zijn dat je contract in oktober 2014 zal overgaan naar een 9-jarig contract. Tot dan blijft dit een contract korte duur. In de praktijk waarschijnlijk weinig verschil, maar juist is juist.

sloeberken

#10 , 01 jul 2014 10:19

Het kan niet meer opgezegd worden, daar de termijn van 3 maand verstreken zijn, en het reeds 1 maal stilzwijgend verlegd is.

Bron portaal.be:
Einde van de overeenkomst

Noch de huurder, noch de verhuurder kan de overeenkomst voortijdig beëindigen, tenzij zij anders overeengekomen zijn in het contract. Aan het einde van de overeenkomst kan de huurder of verhuurder de overeenkomst wél beëindigen, mits hij een opzeggingstermijn van drie maanden in acht neemt.In de volgende twee situaties wordt de bestaande huurovereenkomst onder dezelfde voorwaarden voortgezet:

Drie maanden voor de vervaldag heeft geen van de partijen het contract opgezegd.
De huurder is na de overeengekomen duur zonder verzet van de verhuurder in de woning blijven wonen.
Het contract wordt dan verondersteld van bij het begin te zijn gesloten voor een periode van negen jaar. Deze bepaling is verplichtend en is dus altijd van toepassing, ook al voorziet het contract dat dit niet het geval is.

http://www.belgium.be/nl/huisvesting/hu ... orte_duur/" onclick="window.open(this.href);return false;

Turaki

#11 , 01 jul 2014 10:26

Deze bepaling is verplichtend en is dus altijd van toepassing, ook al voorziet het contract dat dit niet het geval is.
Ik verwijs maar naar de rechtspraak, die aanvaardt dat een clausule die een verlenging voorziet, geldt als schriftelijke verlenging.

Bre
Topic Starter

#12 , 01 jul 2014 10:28

Heel erg bedankt allebei. In ieder geval is het geen 6 maand opzeg of nog erger, niet op te zeggen voor oktober 2015 :).

Ik begreep van de verhuurder dat zij in principe akkoord is met 3 maanden opzeg, alleen wel pas in het voorjaar (ivm makkelijker te verhuren), maar mocht ik dan dus toch eerder een eigen huis vinden, etc, kan ze er niet echt iets tegen doen, behalve hooguit een maand boete.

De boetes waarover in het contract wordt gesproken van 5 mnd hoef ik dan ook niet te vrezen!

sloeberken

#13 , 01 jul 2014 10:32

Heel erg bedankt allebei. In ieder geval is het geen 6 maand opzeg of nog erger, niet op te zeggen voor oktober 2015 :).

Ik begreep van de verhuurder dat zij in principe akkoord is met 3 maanden opzeg, alleen wel pas in het voorjaar (ivm makkelijker te verhuren), maar mocht ik dan dus toch eerder een eigen huis vinden, etc, kan ze er niet echt iets tegen doen, behalve hooguit een maand boete.

De boetes waarover in het contract wordt gesproken van 5 mnd hoef ik dan ook niet te vrezen!
Deze clausule is nietig, daar de huurwet max 1 maand voorziet in het derde jaar. Dit had wel gekund indien je u opzeg deed voor het verstrijken van het huurcontract korte duur.

Turaki

#14 , 01 jul 2014 10:36

Deze clausule is nietig, daar de huurwet max 1 maand voorziet in het derde jaar. Dit had wel gekund indien je u opzeg deed voor het verstrijken van het huurcontract korte duur.
Ook enkel indien de verhuurder onder dezelfde voorwaarden zou kunnen opzeggen, en dan nog is de kans groot dat een vrederechter dit toch zou beperken tot resp. 3, 2, of 1 maand schadevergoeding naargelang het moment van opzeg, wegens onredelijk en rechtsmisbruik.

Bre
Topic Starter

#15 , 04 jul 2014 07:47

Ik ben naar de huurdersbond geweest en ze hebben mijn contract bekeken en het is inderdaad zo dat, gezien de stilzwijgende verlenging clausule, ik vanaf oktober 2014 een 9-jarig contract heb. Ze kon er niet zeker van zijn dat een vrederechter het nu al als een 9-jarig contract zou interpreteren.

De huurdersbond gaf aan dat ik in september mijn opzeg dan kan geven, maar ik vroeg mij af of ik dat niet bijvoorbeeld al in augustus kan doen, aangezien ik ook dan met 3 mnd opzeg, pas in het 3e jaar van 9-jarig contract vertrek (december ben ik dan weg).

Ze raadde mij inderdaad ook aan om te checken of het contract wel geregistreerd was, indien niet het geval, kan ik meteen weg.

Terug naar “Huren”