niet geregistreerd contract overgenomen bij aankoop huis

mochoukri
Topic Starter

niet geregistreerd contract overgenomen bij aankoop huis

#1 , 04 mar 2008 13:10

Geachte experts,

in december 2006 heb ik een huis gekocht. Op de 2de verdieping woont een huurder die ik heb overgenomen. De huurder had destijds (3 jaar geleden) met de vorige eigenaar een contract getekend van ONBEPAALDE DUUR. Noch de vorige eigenaar noch de huurder hebben het contract geregistreerd. Ook hebben zij de waarborg niet op een geblokkeerde rekening gezet.
Vorige maand deed de huurder zijn opzeg. Dit viel in het 3 de jaar na tekenen van het huurcontract. Aangezien een contract van onbepaalde duur door de huurwet wordt omgezet in een 9-jarig contract, heb ik dus recht op 1 maand vergoeding aangezien hij in zijn derde jaar heeft opgezegd.
Dit heb ik ook meegedeeld aan de de jongeman. Hij nam contact op met de huurdersbond en deze zei dat ik geen recht heb op 1 maand vergoeding omdat het contract niet is geregistreerd. Maar de registratie was toch niet mijn verantwoordelijkheid?

Wat moet ik nu doen?

Alvast bedankt.

mvg,

Mochoukri

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
scorpioen
Juridisch actief: Nee

#2 , 04 mar 2008 13:44

7 december 2006 Programmawet (I), B.S. 28 december 2006
Art. 73. In artikel 3, § 5, van Boek III, Titel VIII, Hoofdstuk II, Afdeling II, van het Burgerlijk Wetboek, wordt het volgende lid ingevoegd tussen het tweede en derde lid :
« Zolang het huurcontract niet geregistreerd is na de termijn van twee maanden bedoeld in artikel 32, 5°, van het Wetboek der registratie-, hypotheek- en griffierechten, zijn zowel de in het eerste lid bedoelde opzeggingstermijn als de in het tweede lid bedoelde vergoeding niet van toepassing. »
Art. 74. Tussen artikel 5 en 6 van Boek III, Titel VIII, Hoofdstuk II, Afdeling II, van het Burgerlijk Wetboek wordt een artikel 5bis ingevoegd, luidend als volgt :
« Art. 5bis. - De verplichting van de registratie van de huurovereenkomst rust op de verhuurder. De kosten verbonden aan een eventueel laattijdige registratie zijn volledig ten zijne laste ».
Art. 75. De artikelen 73 en 74 treden in werking op 1 juli 2007.

De huurovereenkomst was niet geregistreerd. Dus is de huurder geen vergoeding verschuldigd.

scorpioen

mochoukri
Topic Starter

#3 , 04 mar 2008 13:49

ook in het geval de vorige eigenaar van het huis het had moeten doen?Want ik was totaal niet op de hoogte van al dan niet registratie.

Reclame

Lex

#4 , 04 mar 2008 13:58

ook in het geval de vorige eigenaar van het huis het had moeten doen?Want ik was totaal niet op de hoogte van al dan niet registratie.
De koper treedt dan in de rechten/plichten van de hoofdverhuurder.

mochoukri
Topic Starter

#5 , 04 mar 2008 14:00

maw ik kan op geen enkele manier aanspraak maken op de vergoeding

Lex

#6 , 04 mar 2008 14:03

maw ik kan op geen enkele manier aanspraak maken op de vergoeding
Yep!

mochoukri
Topic Starter

#7 , 04 mar 2008 14:10

ik voel me zo genaaid.

Toch bedankt voor jullie hulp

mochoukri
Topic Starter

#8 , 04 mar 2008 14:20

nog een kleinigheidje:

bij het opmaken van de plaatsbeschrijving bij het verlaten van het appartement, bleek de douchecabine beschadigd. Ik zei de huurder dat ik een offerte zal laten opmaken en hij ging akkoord.
Hoe moet ik nu juist te werk gaan.

Een loodgieter heef teen offerte gemaakt bestaande uit douchecabine( de goedkoopste) + werkuren en ik kwam aan een bedrag van om en bij de 750 euro. Goedkoper ging echt niet.
Mag ik deze nu gewoon van de waarborg aftrekken? Of kan de huurder weigeren?

mochoukri
Topic Starter

#9 , 07 mar 2008 14:33

niemand die hierop een antwoord kan geven?

defiler99

#10 , 08 mar 2008 13:58

Oude kabine zeer duidelijk omschrijven. (foto's bijvoegen van kabine in geheel en details van beschadigingen) Eventueel verklaring van loodgieter dat ze niet meer te repareren valt.

Meerdere offertes vragen. (kwestie van duidelijk aan te tonen dat je niet de eerste de beste loodgieter hebt genomen)

Indien de huurder niet akkoord gaat kom je zowiezo toch voor het vredegerecht en dan heb je best zoveel mogelijk bewijzen.

Aangezien je de kabine gaat vervangen door de goedkoopste die je hebt gevonden is het ook een interessant om de prijs van een vergelijkbare kabine op te zoeken. (meer munitie dat je echt je best hebt gedaan.)

Lex

#11 , 08 mar 2008 14:12

bij het opmaken van de plaatsbeschrijving bij het verlaten van het appartement,...
Was er ook een plaatsbeschrijving gemaakt bij intrede?

mochoukri
Topic Starter

#12 , 08 mar 2008 20:15

er is inderdaa deen plaatsbeschrijving opgemaakt waarin de schade aan de douchecabine staat genoteerd. hij ging akkoord met de plaatsbeschrijving.

Is het verplicht dat ik hem contacteer per aangetekend schrijven voor het uitvoeren van de werken? Of is dat niet nodig?

mochoukri
Topic Starter

#13 , 21 mar 2008 20:38

Geachte heren,

ik heb deze week een aangetekend schrijven gekregen van mijn ex-huurder over de waarborg die nog niet is terug betaald. Ook schrijft hij in de brief dat hij niet akkoord is met het bedrag waarmee ik de douchecabine heb laten vervangen en eist hij dus de volledige waarborg vermeerderd met de interesten. Volgens hem is de schade aan de douchecabine niet zo groot. Dat is ook zo, maar van dat type douchecabine kan je de deur niet apart verkrijgen en was ik genoodzaakt de hele cabine te vervangen.
Dus als j-hij binnen 8 dagen geen reactie krijgt dan daagt ie me voor de vredesrechter.

Ik heb de faktuur en een offerte van een andere loodgieter.

Kan hij degelijk aanspraak maken op de hele waarborg?

Hoe moet ik op de aangetekende zending reageren?

Ik hoop snel een antwoord te krijgen.

Alvast bedankt.

mvg,

Mo

mochoukri
Topic Starter

#14 , 24 mar 2008 12:20

Nog een ander vraagje dat ik wil toevoegen:

Kan hij aanspraak maken op interesten op zijn waarborg als het geld nooit op een geblokkeerde rekening op zijn naam is gezet?
De geblokkeerde rekening had hij moeten openen samen met de vorige eigenaar van het huis. Maar de waarborg heeft hij toen cash geregeld met de vorige eigenaar.

mochoukri
Topic Starter

#15 , 24 mar 2008 20:28

kan iemand me aub helpen?

Terug naar “Huren”