Huur studio Leuven

BE87
Topic Starter

Huur studio Leuven

#1 , 05 mei 2014 11:34

Allen,

Ik heb recent nogal wat problemen met mijn 'kotbaas' (particulier). Ik huur samen met mijn vriendin een studio in het Leuvense. Destijds is er enkel een voorcontract getekend waarin ik overeenkom om som XX te betalen per maand en een waarborg te voorzien van XX euro.

Probleem 1.

Op een zondag avond blokkeert het slot volledig. Ik breng hem hiervan op de hoogte en volgens hem moet ik het probleem maar zelf oplossen, dit is ten laste van de huurder zegt hij. Ik bel een slotenmaker maar laat deze daags nadien komen omdat het weekendtarief een pak duurder is. Ik ga dus terug naar huis. Achteraf doe ik opzoekingswerk en ben ik van mening dat wegens slijtage (vastgesteld door slotenmaker) ten laste valt van verhuurder. Ik breng hem hiervan op de hoogte per mail dat ik dit zal afhouden van mijn huur. Hij reageert hierop dat hij dit heeft moeten vaststellen, maar keurt dit niet goed of af.

Probleem 2.

Kotbaas stuurt plots een mail dat inschrijvingsbewijs bij hem moet zijn binnen de week. Dit wordt direct aangevraagd bij de KUL door ons. Dit geraakt wegens feestdagen (dag van de arbeid) niet binnen de week bij mij en eind die week krijg ik een bericht dat mijn belasting met 650 euro verhoogt zal worden (belasting voor niet student). Situatie is dat studio verhuurd wordt door mij (pas werkend) en mijn vriendin (student). Volgens http://www.kuleuven.be/studentenvoorzie ... blijf.html" onclick="window.open(this.href);return false; ben ik thans vrijgesteld in mijn ogen.

Wat wanneer één student en één werkende een appartement of studio delen?

Als de werkende ingeschreven is in de bevolkingsregisters, wordt er geen taks op tweede verblijf gelegd.
Als de werkende niet is ingeschreven, wordt er wel een taks op tweede verblijf gelegd. Indien de woning niet groter is dan 60 m² wordt deze taks, mits voorleggen van het attest van inschrijving bij een onderwijsinstelling van de student, gereduceerd tot 90 euro.

Ik weiger dit dus ook te betalen, maar ik vrees dat hij gewoon mijn waarborg gaat inhouden, voor dit, het slot, en wie weet andere zaken omdat hij nogal op zijn tenen is getrapt. Mijn vraag naar jullie is nu, wat kan ik het best doen? Hij is het ondertekende contract nooit komen ophalen, er is dus enkel een voorcontract waar ik akkoord ga om een huur te betalen per maand + waarborg. Hij stelt zich bijzonder onvriendelijk op naar mij terwijl ik al verscheidene inspanningen heb ondernomen en de studio zelfs heb opgesmukt (nieuw douchegordijn, her en der herstellingen gedaan aan kasten en verfretouches, ...)

Alvast bedankt,

Bob

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#2 , 05 mei 2014 11:59

Toch geen studio van de kotkeizer in Leuven? Dan kan je sowieso naar je waarborg fluiten tenzij je naar de rechtbank stapt. Dat is gebruikelijk bij hem.

BE87
Topic Starter

#3 , 05 mei 2014 12:10

Beste,

Dit is niet het geval. Zoals ik hierboven beschrijf is dit een particulier.
Graag wel raad over hoe ik mij het beste opstel en wat ik het best onderneem want ik voel aan de manier hoe hij zich opstelt naar mij toe dat hij onrechtmatig aan mijn waarborg gaat zitten...

Reclame

Vandebos

#4 , 05 mei 2014 12:29

- slot --> sleet --> voor verhuurder. aangezien u schriftelijk heeft gemeld waarvoor de afhouding is gebeurd bent u in regel. Indien u het versleten slot nog heeft, bijhouden. Zolang u het pand huurt bent u niet verplicht de verhuurder een kopie van de sleutel te overhandigen, tenzij dit contractueel werd vastgelegd.

- U kan de kotbaas per mail antwoorden dat u op datum X zijn vraag voor het document in kwestie heeft ontvangen, dat u daags nadien de aanvraag voor het verkrijgen hiervan heeft verricht, dat u hiervan de bewijzen heeft. Dat door het weekend en de feestdagen u pas op datum y het gevraagde document heeft ontvangen en dit dan ook onmiddellijk aan hem heeft doorgezonden, dat u niet verantwoordelijk kan worden gehouden voor een dermate korte periode door hem opgelegd of door de samenloop van wettelijke feestdagen en verlengde weekends.

Is er een plaatsbeschrijving die naam waardig opgemaakt aan het begin van het huurcontract?

BE87
Topic Starter

#5 , 05 mei 2014 12:38

Beste, ik heb hem tevens een mail gestuurd met de uitleg van de vertraging ivm de feestdagen.

Een plaatsbeschrijving is door mezelf gemaakt. Foto's van allerhande beschadigingen, maar ook een omschrijving waarin ik stel dat er aan allerlei muren en meubels beschadigingen zijn. Van alles een foto nemen was te omslachtig maar het geeft wel een indruk in welke staat de studio zich bevond. Deze zijn per mail naar hem gestuurd en hij heeft de ontvangst ervan bevestigd.

De vraag is vooral, wat moet ik doen zodat ik achteraf zo weinig mogelijk problemen ga hebben. Ik wil niet dat ik nu een fout maak wat als gevolg geeft dat ik mijn waarborg niet meer kan terug eisen. Hij heeft al laten weten dat hij niet akkoord was met het slot bijvoorbeeld. Of dien ik bijvoorbeeld de laatste 2 maanden niet meer te betalen, zodat ik toch een stok achter de deur heb?

Bedankt

Vandebos

#6 , 05 mei 2014 12:55

Niet betalen is het slechtste wat u kan doen.

Best wat u kan doen is naar aanleiding van zijn mail aangetekend de feiten nogmaals te betwisten en in het schrijven uitgebreid de communicatie tot op heden gevoerd op te nemen.

Op die wijze heeft u mocht het tot een geding komen een onweerlegbaar bewijs.

in de sectie nuttige documenten vindt u tevens een artikel 'wie doet wat?' Dat bevat een schat aan informatie over de beste werkwijze met dergelijke problemen.

BE87
Topic Starter

#7 , 05 mei 2014 12:59

Bedankt,

Ik maak er werk van!

mava105
Juridisch actief: Nee

#8 , 05 mei 2014 15:45

Werd de HWB op een geblokkeerde rekening gestort?
Die 650 € is waarschijnlijk de taks die de stad Leuven int voor iedere woonst waar er niemand is gedomicilieerd.
Hij kan die voor uw huurperiode nog niet hebben ontvangen, gezien die wordt vastgesteld op 1 januari van ieder jaar. Waarschijnlijk was jij toen nog geen huurder. Indien hij het aanslagbiljet nu heeft ontvangen, had het zeker betrekking op jet jaar 2013. Vraag hem zeker een kopie van de betreffende documenten als bewijs dat jij zou moeten betalen.
Verplicht uw huurovereenkomst u er te domiciliëren?

BE87
Topic Starter

#9 , 06 mei 2014 14:04

Mijn overeenkomst verbiedt mij er mezelf te domiciliëren.

De HWB werd niet op een geblokkeerde rekening gestort, maar dat wordt ook zo gevraagd in het contract... is dit in mijn nadeel?

Die taks is inderdaad een taks indien je geen student bent en er niet gedomicilieerd bent.
Maar, indien je samenwoont met een student, en zelf werkt en ingeschreven bent in het volksregister, ben je vrijgesteld hiervan.
(Bron: http://www.kuleuven.be/studentenvoorzie ... blijf.html" onclick="window.open(this.href);return false;). Dit is mijn geval, dus mij die 650 aanrekenen is volkomen onterecht lijkt mij..?

Lightning

#10 , 06 mei 2014 14:17

U bent niet vrijgesteld, maar kon blijkbaar mits voorlegging van de inschrijving van uw vriendin genieten van het verminderde tarief.
U woont daar permanent maar bent daar niet gedomicilieerd?

Terug naar “Huren”