Allen,
Ik heb recent nogal wat problemen met mijn 'kotbaas' (particulier). Ik huur samen met mijn vriendin een studio in het Leuvense. Destijds is er enkel een voorcontract getekend waarin ik overeenkom om som XX te betalen per maand en een waarborg te voorzien van XX euro.
Probleem 1.
Op een zondag avond blokkeert het slot volledig. Ik breng hem hiervan op de hoogte en volgens hem moet ik het probleem maar zelf oplossen, dit is ten laste van de huurder zegt hij. Ik bel een slotenmaker maar laat deze daags nadien komen omdat het weekendtarief een pak duurder is. Ik ga dus terug naar huis. Achteraf doe ik opzoekingswerk en ben ik van mening dat wegens slijtage (vastgesteld door slotenmaker) ten laste valt van verhuurder. Ik breng hem hiervan op de hoogte per mail dat ik dit zal afhouden van mijn huur. Hij reageert hierop dat hij dit heeft moeten vaststellen, maar keurt dit niet goed of af.
Probleem 2.
Kotbaas stuurt plots een mail dat inschrijvingsbewijs bij hem moet zijn binnen de week. Dit wordt direct aangevraagd bij de KUL door ons. Dit geraakt wegens feestdagen (dag van de arbeid) niet binnen de week bij mij en eind die week krijg ik een bericht dat mijn belasting met 650 euro verhoogt zal worden (belasting voor niet student). Situatie is dat studio verhuurd wordt door mij (pas werkend) en mijn vriendin (student). Volgens http://www.kuleuven.be/studentenvoorzie ... blijf.html" onclick="window.open(this.href);return false; ben ik thans vrijgesteld in mijn ogen.
Wat wanneer één student en één werkende een appartement of studio delen?
Als de werkende ingeschreven is in de bevolkingsregisters, wordt er geen taks op tweede verblijf gelegd.
Als de werkende niet is ingeschreven, wordt er wel een taks op tweede verblijf gelegd. Indien de woning niet groter is dan 60 m² wordt deze taks, mits voorleggen van het attest van inschrijving bij een onderwijsinstelling van de student, gereduceerd tot 90 euro.
Ik weiger dit dus ook te betalen, maar ik vrees dat hij gewoon mijn waarborg gaat inhouden, voor dit, het slot, en wie weet andere zaken omdat hij nogal op zijn tenen is getrapt. Mijn vraag naar jullie is nu, wat kan ik het best doen? Hij is het ondertekende contract nooit komen ophalen, er is dus enkel een voorcontract waar ik akkoord ga om een huur te betalen per maand + waarborg. Hij stelt zich bijzonder onvriendelijk op naar mij terwijl ik al verscheidene inspanningen heb ondernomen en de studio zelfs heb opgesmukt (nieuw douchegordijn, her en der herstellingen gedaan aan kasten en verfretouches, ...)
Alvast bedankt,
Bob