Huisbaas weigert nieuwe sleutel te geven na verlies

Casperd
Topic Starter

Huisbaas weigert nieuwe sleutel te geven na verlies

#1 , 28 apr 2014 22:33

Het afgelopen jaar heb ik wegens problemen een huurachterstand opgelopen. Ondertussen heb ik een beter betaalde job en ben ik sinds vorige maand €1000 bovenop de huur beginnen afbetalen, nu rest er nog ongeveer €2500 die ik over de komende 3 maanden zou afbetalen. Dit is niet volledig naar de zin van de verhuurder maar deze neemt verder geen stappen. Nu ben ik vorig weekend de sleutel van de gemeenschappelijke sas deur van het appartementsgebouw verloren. Op de vraag naar een een duplicaat krijg ik simpelweg te horen dat ik een pas een duplicaat kan bekomen bij het betalen van alle achterstallige huur, dus nog ongeveer €2500, ik kan dit nu moeilijk in 1 keer betalen en ik heb dus geen toegang meer tot mijn appartement, voorlopig verblijf ik bij familie en vrienden maar dat is niet lang vol te houden. Al mijn kledij en persoonlijke bezittingen bevinden zich in dit appartement en ik kan pas het volledig bedrag over 2-3 maanden betalen. Welke stappen kan ik hier tegen ondernemen, ik ga er vanuit dat dit niet zomaar kan?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#2 , 29 apr 2014 08:12

Vredegerecht lijkt me de enige oplossing tenzij het gaat om een flatgebouw met een officieel aangestelde syndicus. Dan zou ik deze rechtstreeks aanspreken.

Turaki

#3 , 29 apr 2014 08:31

Kan TS ook niet dringende maatregelen nemen op kosten van de verhuurder (bv slotenmaker), uiteraard als hij kan bewijzen dat deze weigert om een sleutel te geven?

Reclame

loeki

#4 , 29 apr 2014 08:37

Vraag misschien eens aan een van de buren om copy van inkomsleutel te mogen maken

sloeberken

#5 , 29 apr 2014 09:05

U verhuurder Met AS in gebreke stellen, Normaal moet je toch 2 sleutels hebben.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

KJ86

#6 , 29 apr 2014 09:40

Door dat je nu een hoger inkomen hebt, kan je daar misschien van profiteren door een persoonlijke lening aan te gaan bij een kredietinstelling. Je bent dan verlost van de huurachterstand en kan het terug te betalen bedrag spreiden over meer dan 3 maanden (2500 euro terugbetalen op 3 maanden kan niet anders dan serieus op uw inkomen wegen). Hou er wel rekening mee dat je op een lening intresten moet betalen, maar ik veronderstel dat je op de achterstand bij de verhuurder ook intresten moet betalen, misschien is het verschil niet zo groot. Probeer het minnelijk op te lossen want je hebt een zeer tolerante verhuuder, veel verhuurders zouden al lang stappen ondernomen hebben met een achterstand van € 3500.

Vandebos

#7 , 29 apr 2014 10:32

Laten we het kort houden. Een verhuurder die zijn huurder, met wie hij nog steeds een contractuele overeenkomst heeft die de huurder grondwettelijk vastgelegde rechten toebedeelt, heeft niet het recht deze huurder, zelfs door omstandigheden, de toegang tot het gehuurde pand te belemmeren. En daar houdt het verhaal op.

Als een dergelijke zaak voor het vredegerecht komt en de huurder kan effectief aantonen dat hij de achterstal reeds aan het inlopen was voor het verlies van de sleutel, wel dan ik niet graag in de schoenen van die verhuurder staan.

Bovendien gaat het in dit geval om, tenzij de verhuurder de enige eigenaar van het pand is, nog steeds over de gemeenschappelijk deur en niet de privatieve toegang tot het pand zelfs. De kans is dus zelfs byzonder groot dat de verhuurder in kwestie gewoonweg niet het eenzijdige beslissingsrecht heeft om deze stap te ondernemen.

Concreet:

- als u in het pand bent gedommicilieerd neemt u contact op met de lokale politie dat de verhuurder u de toegang weigert tot het pand waar u bent gedommicilieerd zonder titel of gelijkwaardig vonnis,
- u stuurt zowel de eigenaar als de mogelijke syndicus, een schriftelijke ingebrekestelling omdat zij u zonder recht of uitvoerbare titel verhinderen gebruik te maken van middelen waartoe u een geldige contractuele overeenkomst hebt,
- bij de volgende betaling huur brengt u de periode die de verhuurder u onwettig toegang tot het pand heeft verhinderd in mindering. U verschaft de verhuurder voor deze mindering aangetekend een schriftelijke verklaring.

Dit is nog steeds een JURIDISCH FORUM, geen forum waar afpersingstechnieken worden bijgebracht.

bambipower

#8 , 29 apr 2014 10:59

maar de eigenaar ontzegt hem toch niet de toegang tot het gebouw? Tis de huurder die de sleutel verloren is... wie weet heeft de verhuurder zelfs geen copy (is ook niet verplicht).

En in dat geval, lijkt het me ook logisch dat de eigenaar geen extra kosten gaat maken (er is al genoeg achterstal).

Dus ofwel : zorgt huurder dat hij aan een copy geraakt via concierge of buren
ofwel laat hij slotenmaker komen, en zorgt hij voor sleutels voor alle inwoners.

De toegang lijkt me niet echt geweigerd door de verhuurder, hij weigert alleen nog kosten te maken. De schuld van verlies van sleutel ligt bij huurder zelf.

sloeberken

#9 , 29 apr 2014 11:28

Door dat je nu een hoger inkomen hebt, kan je daar misschien van profiteren door een persoonlijke lening aan te gaan bij een kredietinstelling. Je bent dan verlost van de huurachterstand en kan het terug te betalen bedrag spreiden over meer dan 3 maanden (2500 euro terugbetalen op 3 maanden kan niet anders dan serieus op uw inkomen wegen). Hou er wel rekening mee dat je op een lening intresten moet betalen, maar ik veronderstel dat je op de achterstand bij de verhuurder ook intresten moet betalen, misschien is het verschil niet zo groot. Probeer het minnelijk op te lossen want je hebt een zeer tolerante verhuuder, veel verhuurders zouden al lang stappen ondernomen hebben met een achterstand van € 3500.
Dit doet niets terzake, en bied aan TS geen oplossing.

KJ86

#10 , 29 apr 2014 11:32

Dit is nog steeds een JURIDISCH FORUM, geen forum waar afpersingstechnieken worden bijgebracht.
Hier heb ik maar één ding op te zeggen:

Beter een slecht compromis dan een goed proces. Minnelijke schikking is en blijft altijd de best aan te raden oplossing, zeker als beide partijen in gebreke zijn.
bij de volgende betaling huur brengt u de periode die de verhuurder u onwettig toegang tot het pand heeft verhinderd in mindering. U verschaft de verhuurder voor deze mindering aangetekend een schriftelijke verklaring.
Als je huur in mindering brengt, kan dit uiteraard pas vanaf dat je de eigenaar aangetekend in gebreke gesteld hebt en niet voor de ganse periode dat u toegang geweigerd werd. U moet immers kunnen bewijzen dat de eigenaar u effectief toegang geweigerd heeft en dan nog is de vraag of dat de verhuurder alles moet laten vallen om u onmiddellijk toegang te verschaffen. Een redelijke termijn voor de sleutels te kopiëren en u te bezorgen moet ook in acht genomen worden. Je bent als eigenaar niet verplicht om een sleutel te bewaren van de algemene delen, het kan zelf zijn dat de eigenaar één van zijn andere huurders of de syndicus moet aanspreken voor een kopie te nemen. Wat is dan een redelijke termijn? Je snapt ook wel als je het advies van Vandebos volgt, je niets van verdere tolerantie moet verwachten van de huisbaas op zaken waarvoor je als huurder in gebreke bent, nu of in de toekomst.

Als je het niet kunt uitwerken met de verhuurder, is het beste advies datgene dat loeki en bambipower gegeven hebben. Als je mijn buur was, zou ik je met plezier helpen, het kost toch geen moeite om als buur de sleutel even mee te geven om een kopie te maken.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#11 , 29 apr 2014 11:37

In grote flatgebouwen zijn dat dikwijls veiligheidssleutels en loopt dit via syndicus of huisbewaarder.

Vandebos

#12 , 29 apr 2014 12:02

bij de volgende betaling huur brengt u de periode die de verhuurder u onwettig toegang tot het pand heeft verhinderd in mindering. U verschaft de verhuurder voor deze mindering aangetekend een schriftelijke verklaring.
Als je huur in mindering brengt, kan dit uiteraard pas vanaf dat je de eigenaar aangetekend in gebreke gesteld hebt en niet voor de ganse periode dat u toegang geweigerd werd. U moet immers kunnen bewijzen dat de eigenaar u effectief toegang geweigerd heeft en dan nog is de vraag of dat de verhuurder alles moet laten vallen om u onmiddellijk toegang te verschaffen. Een redelijke termijn voor de sleutels te kopiëren en u te bezorgen moet ook in acht genomen worden. Je bent als eigenaar niet verplicht om een sleutel te bewaren van de algemene delen, het kan zelf zijn dat de eigenaar één van zijn andere huurders of de syndicus moet aanspreken voor een kopie te nemen. Wat is dan een redelijke termijn? Je snapt ook wel als je het advies van Vandebos volgt, je niets van verdere tolerantie moet verwachten van de huisbaas op zaken waarvoor je als huurder in gebreke bent, nu of in de toekomst.

Als je het niet kunt uitwerken met de verhuurder, is het beste advies datgene dat loeki en bambipower gegeven hebben. Als je mijn buur was, zou ik je met plezier helpen, het kost toch geen moeite om als buur de sleutel even mee te geven om een kopie te maken.
Ik vraag me af waar in "alles in één keer betalen of geen sleutel" u tolerantie van de eigenaar bespeurt, de periode in kwestie wordt in de eerste ingebrekestelling geplaatst, dus deze is gedekt.

Gelet op de letterlijk honderden zaken hier ondertussen begeleid en de tientallen dossiers betreffende eigen panden zie ik geen enkel argument die mijn eerdere post ontkracht.

sloeberken

#13 , 29 apr 2014 12:07

KJ86 is het de verhuurder niet die dwarsligt, door gewoonweg alle medewerking te weigeren. Is wel zo dat ik geen dag zou wachten om de gepaste maatregelen te treffen om mijn woning te kunnen betreden, er zijn toch voldoende oplossingen daarvoor.
Er is een akkoord met de achterstand, dus dat doet niets terzake.

Ben het zeker eens met Vandebos, maar na je alle andere middelen hebt gebruikt.
veiligheidssleutels met certificaat kan je niet laten maken zonder dat je het certificaat voorlegt. En in eerste instantie ga je u toch wenden tot de verhuurder.

mava105
Juridisch actief: Nee

#14 , 29 apr 2014 12:17

Ik snap het probleem helemaal niet. Het is een appartementsgebouw, dan wonen er toch nog andere mensen. Bel even bij een medebewoner aan, en je bent toch zo binnen, zeker als je zegt wie je bent.
Mogelijks heb je zelfs meerdere sleutels gehad van deze inkomdeur, en ligt er een dubben in uw woonst.
Anderzijds begrijp ik de verhuurder. Gezien uw achterstand is het waarschijnlijk voor hem teveel om nog eens 50 € uit te geven voor het bijmaken van een sleutel (voor een veiligheidssleutel met kaart)

Casperd
Topic Starter

#15 , 29 apr 2014 12:58

Na wat rondbellen (huurdersbond, ocmw, etc) ben ik uiteindelijk naar de politie gestapt, die heeft de verhuurder kunnen overtuigen de sleutel te bezorgen, ik heb hiervoor €50 euro kosten betaald.

Terug naar “Huren”