Afspraak via sms

Bracke
Topic Starter

Afspraak via sms

#1 , 25 mar 2014 13:22

Besten,

Ik heb reeds twee maand geleden een afspraak gemaakt met een verhuurder van een garage.

Ik zou een staanplaats voor mijn nieuwe wagen en aanhangwagen huren van hem.

Ik ben zo slim geweest om de afspraak nogmaals met echt alle gegevens in een sms te sturen naar hem. Daarop heeft hij positief gereageerd.
De nummer van de ontvanger is dezelfde als die in gigantische cijfers boven de garage hangt.

Nu heeft deze mij verschillende malen laten stikken, wat betreft het verzorgen van het contract.

Nu twee maand later heb ik reeds 200€ boete en een dreiging dat mijn aanhangwagen gesleept zal worden.
Bovendien zit er een bluts in mijn zijdeur, van deze op straat te laten staan...
Dit allemaal rechtstreeks door het feit dat de verhuurder nalatig is.

Ik wens het hier niet bij te laten, maar ik weet niet hoe sterk ik in mijn schoenen sta, en hoe ik verder moet.

Graag advies!

Groetjes

Benny

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
puttemanp

#2 , 25 mar 2014 13:38

Nu twee maand later heb ik reeds 200€ boete en een dreiging dat mijn aanhangwagen gesleept zal worden.
Bovendien zit er een bluts in mijn zijdeur, van deze op straat te laten staan...
Dit allemaal rechtstreeks door het feit dat de verhuurder nalatig is.
Je kan moeilijk de (nalatige?) verhuurder waar je nog geen contract mee hebt verwijten dat jij je (aanhang)wagen zodanig verkeerd parkeert dat de politie boetes uitschrijft. Correct parkeren op een toegelaten plaats is hier de enige oplossing, en dat is iets dat je zelf volledig in de hand hebt.
De bluts in de zijdeur... dit kan overal gebeuren, op de parking van de supermarkt, voor de deur van het restaurant waar je uit eten gaat,....

Kortom, je kan niets verwijten aan de verhuurder. Ik zou zeggen: ga op zoek naar een andere garage, betaal de boetes en spreek je verzekering aan voor de bluts.

Greetz

P.

Turaki

#3 , 25 mar 2014 13:47

Uw boetes zijn het rechtstreeks gevolg van een verkeerd geparkeerd voertuig, en de bluts is het gevolg van een ander voertuig dat het uwe geraakt heeft. In het eerste geval bent u hier helemaal zelf verantwoordelijk voor, in het 2e geval de eigenaar van het andere voertuig. De verhuurder van de garage heeft hier niets mee te maken.

Reclame

Bracke
Topic Starter

#4 , 25 mar 2014 15:40

Wie zegt dat ik verkeerd parkeer? Mijn aanhangwagen mag geen 24u op de openbare weg blijven staan. Voor een aanhangwagen krijg je geen bewonerskaart. (55€/boete)

Ik heb die gekocht, 2 weken nadat ik afspraak gemaakt heb met de verhuurder. Vreemd dat niemand het woord 'afspraak' belangrijk vindt.

Ik wou een garage om mijn wagen te beschermen omdat ik mijn buurt ondertussen ken, vandaar dat ik die bluts hekel.

Waarom moet ik een andere garage huren? Ik heb evengoed een afspraak gemaakt die ik moet nakomen.

Ik besef dat dit geen klaagsite is, waar ik wil rekenen op begrip, maar de wending vind ik vreemd.

Groetjes

Turaki

#5 , 25 mar 2014 16:06

U hebt enkel een afspraak om de garage te bekijken, niet om het contract te tekenen. De verhuurder heeft, buiten niet op te dagen, en uw tijd te verdoen, niets verkeerd gedaan.

Een aanhangwagen die langer dan 24 uur op de openbare weg staat, is verkeerd geparkeerd. We kunnen hier nog over discussiëren, maar het mag niet, en u moet hem dan maar ergens anders zetten. Dat u op moment van aankoop nog geen plaats had, is uw eigen verantwoordelijkheid.

Ook betreffende het parkeren van uw wagen, niemand verplicht u uw wagen in uw buurt te parkeren. Het is misschien onpraktisch om hem verder te zetten, maar u heeft de keuze hiertoe, en u heeft gekozen om hem in uw buurt te zetten.

En de wending die hier gegeven wordt aan uw probleem, is een juridische analyse. U gaat op geen enkele manier de verhuurder van die garage kunnen verantwoordelijk stellen, daar deze op geen enkele manier verantwoordelijk is voor uw probleem. U had misschien er op gerekend dat u op die manier de problemen ging kunnen vermijden, maar dat is een gok die u gemaakt heeft, die slecht is uitgedraaid.

sloeberken

#6 , 25 mar 2014 17:57

Ik vind ook als je met iemand een afspraak maakt, je die moet nakomen of ten minste verwittige dat het niet doorgaat. Maar zoals Turaki zegt is er geen wettelijke grond die de verhuurder van die garage tot iets kan verplichten. Dus juridische uitleg kan hier niemand geven daar er geen wet overtreden is. Kun je nergens geen voorlopige oplossing vinden voor die aanhangwagen.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Jef 007

#7 , 25 mar 2014 18:39

en als TS Bracke een akkoord heeft ( in SMS) om die garage te huren??

Oude Belg

#8 , 25 mar 2014 18:49

Dan is er nog geen contract, geen verhuur.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Turaki

#9 , 25 mar 2014 19:29

SMS vormt begin van bewijs, en het is aan de rechter om dan te oordelen of dit voldoende is om van een contract te spreken.
Maar zelfs als de rechter dit aanvaard, is dit niet voldoende om de verhuurder aansprakelijk te stellen, TS heeft namelijk altijd andere mogelijkheden om boetes en schade te vermijden.

Bracke
Topic Starter

#10 , 26 mar 2014 00:43

Na het samen bezichtigen van de garage spreken we af voor het huurcontract.

Mijn sms: 1ggvoxx renault traffic + aanhangwagen - 'mijn naam' 'mijn straat' 'afgesproken prijs' voor 2 staanplaatsen met afstandsbediening. Contract dit weekend.
Antwoord: 'OK'

De verhuurder maakt ook via sms of telefoon verschillende afspraken en daagt niet op.

Al het voorgaande gezever is in orde voor mij, maar ik heb maar 1 vraag:

IS DE AFSPRAAK DIE DE VERHUURDER MONDELING HEEFT GEMAAKT EN BEVESTIGD VIA SMS, BINDEND EN VERPLICHT OM DEZE AFSPRAAK NA TE KOMEN??

Ik heb een zaak, 4 kinderen en een hele boel te regelen. Ik vind het dus absurd dat het lijkt alsof ikzelf slachtoffer ben van mijn eigen slechte keuzes.
Ik heb niet gevraagd om mijn financieel verlies door schade en boetes terug te krijgen. Lees beter... Ik wens de garage die AFGESPROKEN is.

AUDAX

#11 , 26 mar 2014 05:39

U kan proberen die verbintenis af te dwingen via de rechtbank Overeenkomsten ontstaan bij wilsovereenstemming door de partijen. Een geschrift vormt het beste bewijs maar die bevestigende sms zou aanvaard kunnen worden als een akkoord door de verhuurder

Vraag is alleen of je gans het gedoe wil aangaan: advocaat,rechtbank,betekening vonnis, uitvoering.

Ik zou het laten en uitkijken naar een andere garage en een meer betrouwbare verhuurder maar als jij tijd en geld hebt zou je het kunnen proberen...

loeki

#12 , 26 mar 2014 07:24

Het is niet omdat een verhuurder akkoord gaat om te verhuren aan U, dat dat automatisch impliceert dat hij Uw boetes voor verkeerd parkeren zou moeten gaan betalen
Dit is echt de omgekeerde wereld
U bent eigenaar van het voertuig en aanhanger dus U bent verantwoordelijk voor waar U het parkeerd en niemand anders
Zelfs als U Uw contract zou hebben blijft dat zo
Ik denk verder dat het verstandiger is een andere garage te zoeken, want U gaat nooit goed overeenkomen met deze verhuurder
En dat de verhuurder niet op de afspraak was kan misschien wel omdat hij plots ziek was geworden. Wie zal dat zeggen of tegenspreken in een juridisch gevecht wat alleen U geld zal kosten en intussen staat Uw aanhanger nog buiten.

Turaki

#13 , 26 mar 2014 08:17

U kan proberen het huurcontract af te dwingen via de rechtbank. Maar nogmaals, een SMS is geen bewijs, hoogstens begin van bewijs. Een rechter kan dit perfect aanvaarden als bewijs van contract, maar evengoed naast zich neer leggen.

Oude Belg

#14 , 26 mar 2014 08:37

Al het voorgaande gezever is in orde voor mij, maar ik heb maar 1 vraag:

IS DE AFSPRAAK DIE DE VERHUURDER MONDELING HEEFT GEMAAKT EN BEVESTIGD VIA SMS, BINDEND EN VERPLICHT OM DEZE AFSPRAAK NA TE KOMEN??
Typische reactie voor iemand die een correct antwoord gekregen heeft dat niet het antwoord is wat hij verwacht.
U zal geen schadevergoeding krijgen voor uw deuk en uw boete.

Wat uw (aangepaste) vraag betreft : "Moest hij zijn afspraak nakomen?" Wat verwacht u dat de rechter, moest hij beslissen dat de verhuurder de afspraak verplicht moest nakomen, beslissen? Zou hij een sanctie/schadevergoeding opleggen? Zeer onwaarschijnlijk. Moest de verhuurder toch gedwongen worden aan u te verhuren, dient u te beseffen dat dit soort verhuurcontracten zéér snel opgezegd kan worden.
Roepen (hoofdletters) maken trouwens niet dat u gelijk hebt. Het is gewoon onbeleefd.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Jef 007

#15 , 26 mar 2014 08:42

Bericht Geplaatst: 25 maart 2014 18:39
en als TS Bracke een akkoord heeft ( in SMS) om die garage te huren??

ik heb met mijn bijkomende vraag een positievere wending kunnen geven ( sms als begin van een bewijs)

als uw tekst in hoofdletters daar een antwoord op is, ""hartelijk dank" en tot nooit meer!

Terug naar “Huren”