Onbewoonbaar verklaren - gevolgen?

nadine1956
Topic Starter

Re: Onbewoonbaar verklaren - gevolgen?

#1 , 26 feb 2014 14:25

hier is de woning al opgenomen in de inventaris van onbewoonde panden ,sinds april 2013.alles blijft bij het oude ,en er wordt niets gedaan.integendeel ...krijg nog wat dreigementen van de huisbaas .wat de herhuisvestiging van de burgemeester betreft is ook niet altijd juist want ook hier is nog niets gebeurt. de nieuw sociale woningen die hier zijn gezet ,zijn al allemaal toegewezen .en ik blijf lekker in een onbewoonbaar pand zitten ,waar ik nog wel alle maanden huur mag voor betalen. het enige wat meneer de huisbaas gedaan heeft is het huurkontrakt stopgezet (vervalt oktober 2014) volgens mij is het niet de huisbaas ,maar wij die gestraft worden.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
sloeberken

#2 , 26 feb 2014 15:22

Naat ocmw en de vrederechter gaan, anders zal er niets gebeuren.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

nilutri

#3 , 26 feb 2014 21:06

huurovereenkomst afgesloten vanaf 1 november 1998. Werd de huurovereenkomst afgesloten na 1 november 1998, dan moet de woning voldoen aan de minimum normenrond veiligheid, gezondheid en woonkwaliteit die het Gewest voorschrijft. Wie een woning verhuurt die niet aan deze eisen voldoet, maakt volgens artikel 6, 1132 en 1133 van het Burgerlijk Wetboek een precontractuele fout. Het huurcontract is dan ook absoluut nietig. De partijen worden zo in hun oorspronkelijke situatie geplaatst alsof er nooit een contract werd afgesloten en de huurder kan via een procedure voor de vrederechter betaalde huurgelden als niet verschuldigd van de verhuurder terugvorderen

@Vandebos, u citeerde bovenstaand artikel .. graag meer info hieromtrent. onze situatie: woning bijna 3 jaar terug gehuurd, Oud herenhuis, MAAR volledig gerenoveerd, geinjecteerd en met een droge kelder zo werd ons verzekerd. Na een jaar blijkt de kelder onbruikbaar, staat er schimmel op de muren enz enz. We spreken huisbaas aan maar er gebeurd niks. Nu twee jaar later, stonden we ons op strepen en mogen we een firma laten komen om een offerte op te stellen. Blijkt dat de volledige benedenverdieping tot op een meter hoogte verzadigd zit van het vocht, van injectie was geen spoor te vinden. prijskaartje 12000 euro. We weten nu al dat huisbaas daar niks zal aan doen.
Valt deze situatie onder het bovenstaande citaat en kunnen wij ons contract als nietig laten verklaren en zo betaalde huurgelden terug vorderen?
Dank voor de info.

Reclame

sloeberken

#4 , 27 feb 2014 09:43

Er zal geen enkele vrederechter het huurcontract nietig verklaren dat reeds zo lang afgesloten is.
Als de huurder er al zo lang woond moet het toch lange tijd in goede staat geweest zijn, je moet enorm goede bewijzen hebben wil je enkele jaren huurvermindering krijgen.
Als er inspectie komt dan zijn het de normen van vandaag die gelden niet die van 1998.

nilutri

#5 , 27 feb 2014 15:10

Sloeberken..mn opmerking eens goed lezen het eerste deel is een citaat. Wij huren pas vanaf dec 2011 en reeds na een jaar de eerste opmerkingen daarovergemaakt.

sloeberken

#6 , 27 feb 2014 15:43

Sloeberken..mn opmerking eens goed lezen het eerste deel is een citaat. Wij huren pas vanaf dec 2011 en reeds na een jaar de eerste opmerkingen daarovergemaakt.
Sorry voor het misverstand, je moet wel genoeg AS hebben dat je u verhuurder in gebreke hebt gesteld voor die zaken. Een vrederechter spreekt enkel bij grote uitzondering een nietigheid van het huurcontract uit.

nilutri

#7 , 27 feb 2014 17:30

Het eerste as staat op vertrekken dit zei de huurdersbond idd ook. Het gaat mij niet zozeer over het terug eisen van alle huurgelden maar wel om een deftige schadevergoeding indien we effectief moeten verhuizen. Want dat brengt kosten met zich mee.

sloeberken

#8 , 27 feb 2014 18:42

wel opletten als u nog geen AS gestuurd hebt met betrekking tot de gebreken, bij dergelijke zaken komt de vrederechter met expert het pand bezoeken en als het erop wijst dat door u nalatigheid, verhuurder niet met AS in gebreke hebt gesteld kan er een groot deel van de schade op u verhaald worden. Volgens ik hier lees heb je een heel zwak dossier dat u wel eens meer kan kosten dan de schadevergoeding die je kan eisen.

rvantruien

#9 , 27 feb 2014 19:32

wel opletten als u nog geen AS gestuurd hebt met betrekking tot de gebreken, bij dergelijke zaken komt de vrederechter met expert het pand bezoeken en als het erop wijst dat door u nalatigheid, verhuurder niet met AS in gebreke hebt gesteld kan er een groot deel van de schade op u verhaald worden. Volgens ik hier lees heb je een heel zwak dossier dat u wel eens meer kan kosten dan de schadevergoeding die je kan eisen.

ik zou hier ook graag even op inspelen.

Sloeberken, stel je hebt reeds 2 jaar emails gestuurd met melding van schade, die ook beantwoord zijn, maar niet verholpen, na 2 j stuur je pas de eerste AS. Dat is volgens mij toch een normale gang van zaken als je niet veel van het juridische afkent? Ik bvb wist zelf niet , echt eerlijk, tot ik dit forum las, dat het gemeld moest worden via AS.
En ik denk dat ik niet de enige ben.
En toch heb ik veel schade en zou ik indien mogelijk, en afhankelijk van het resultaat van het woononderzoek, ook graag mijn contract laten ontbinden.

De vrederechter kan er toch niet van uit gaan dat iedereen de kennis heeft die de meesten op dit forum wel hebben?

mava105
Juridisch actief: Nee

#10 , 27 feb 2014 19:56

Iedere Belg is verplicht de wet te kennen. :roll:

rvantruien

#11 , 27 feb 2014 20:02

En staat dan in de wet dat je een AS moet sturen?
Volgens mij, (niet-kenner) moet ik enkel de eigenaar op de hoogte stellen van de schade die er in het huis aanwezig is.
Hoe dit gebeurd maakt niet zoveel uit, enkel verlies je wel de bewijskracht bij mondeling en ik denk dat het daar over gaat.

sloeberken

#12 , 27 feb 2014 23:38

Dit staat niet uitdrukkelijk in de wet dat het met een AS moet doorgaans worden emails ook aanvaard als bewijs zeker al ze beantwoord zijn. Bij de vrederechter tellen enkel bewijzen niet wat je mondeling gezegd hebt. Ook getuigen tellen niet in dergelijke zaken. De inspectie woonen vlaanderen oordelen niet, die stellen alleen vast. Wie verantwoordelijk is en een huurcontract onbinden kan enkel de vrederechter. Als de woning onbewoonbaar is verklaard heb je volgens de wet mogelijkheden.
1 dat het pand op een redelijke termijn hersteld word en eventueel huurmindering.
2 Ofwel ga je voor de onbinding van huurcontract met schadevergoeding. Je kan in dit geval ook de nietig verklaring van huurcontract vragen.

De huurwet : http://justitie.belgium.be/nl/binaries/ ... 138431.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Bron advocaat Efri : http://elfri.be/onbewoonbaarverklaring" onclick="window.open(this.href);return false;

Terug naar “Huren”