huuropzegging niet aangetekend mits onderling akkoord?

bloempje1987
Topic Starter

huuropzegging niet aangetekend mits onderling akkoord?

#1 , 19 nov 2013 09:14

Goeiedag,

ik zou graag mijn huur overeenkomst opzeggen.
Aangezien de verhuurder het héél erg druk heeft, heeft hij naar eigen zeggen geen tijd om naar het postkantoor te gaan om een aagetekend schrijven op te halen.
Hij heeft me dan ook via sms gevraagd om het schrijven NIET aangetekend te verzenden, het ontvangen van de brief zou hij gewoon bevestigen.
Mag ik op basis van dit schrijven de huur met een gewone brief opzeggen?

Ik heb mijn verhuurder reeds per sms op de hoogte gesteld van mijn opzeg, en gevraagd of ik kosteloos 1 maand minder opzegtermijn hoef te doen (tot eind januari ipv eind februari) en ik kreeg hier ook een akkoord voor (per sms).
Is dit akkoord rechtsgeldig?

Mvg,

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#2 , 19 nov 2013 09:20

U stuurt de verhuurder uw opzeg per as en per gewone post. In beide schrijvens sluit u af met: 'Enkel voor de goede orde en om kennisname te garanderen wordt dit schrijven u zowel aangetekend als per gewone post bezorgd.'

In het schrijven verwijst u naar het bereikte akkoord per sms.

scorpioen
Juridisch actief: Nee

#3 , 19 nov 2013 10:12

De wet zegt nergens dat een opzegging van de huur met een aangetekende brief moet gebeuren. Een opzegging kan zelfs mondeling. Het probleem is dan wel: hoe dit te bewijzen?

Een sms wordt beschouwd als een begin van bewijs met geschrift. Om een volwaardig bewijs te zijn moet het aangevuld worden met andere vermoedens.

Een gewone brief kan dus volstaan als de verhuurder u tijdig (dit is voor de uiterste termijn dat u de opzeg moet betekenen) ontvangst van de brief meldt. Bij een gewone brief blijft immers ook het probleem: hoe bewijzen dat de verhuurder die ontvangen heeft.

Reclame

msnbuddy

#4 , 19 nov 2013 11:17

Bij mij mogen de huurders opzeggen via email, ik maak hier zelf nooit problemen van. Denk dat deze manier ook rechtsgeldig is en geen betwisting mogelijk is. Dit kost de huurders niets. Ik bevestig uiteraard voor ontvangst door een mailtje terug te sturen.

Vandebos

#5 , 19 nov 2013 12:03

Maar niet iedere verhuurder is even eerlijk en rechtuit... Vanuit het oogpunt van de bescherming van de huurder werkt deze best met een AS en een gewoon schrijven:

- De verhuurder krijgt de gewone brief op dewelke hij kan reageren zonder dat hij de verplichting heeft het as te gaan afhalen. --> verhuurder content.
- De huurder is ingedekt aangezien kennisname van een AS verondersteld wordt dmv de eerste aanbieding van het schrijven. --> huurder content en gedekt mocht er nadien een probleem zijn.

Terug naar “Huren”