oproep vredegerecht ivm handelshuur

rebirth
Topic Starter

oproep vredegerecht ivm handelshuur

#1 , 20 okt 2013 21:10

Sinds iets meer dan een jaar huren wij een handelspand. Sinds dit jaar hebben wij meerdere malen ernstige overlast gehad in ons pand, waardoor wij onder andere enkele dagen hebben moeten sluiten. Er is dan ook enige tijd onenigheid met de huisbaas. Nu heb ik van hem, via een deurwaarder, een oproep gekregen om naar het vredegerecht te gaan, voor onder andere de beëindiging van de handelshuurovereenkomst. Enerzijds ben ik daar zeker niet ongelukkig mee, gezien de problemen die we in het pand reeds gehad hebben, anderzijds is het de allereerste keer in mijn leven dat ik dien voor te komen voor een rechtbank, en daarom zit ik toch met een aantal vragen. Misschien dat iemand hier zo vriendelijk kan zijn me wat verduidelijking te brengen.

In de brief die ik gekregen heb, staat een hele oplijsting met eisen die de huisbaas heeft. Deze zijn opgesteld in de trend van "u te horen veroordeeld worden tot..."
Ik vraag me dan ook af:
- Zijn al deze eisen van hem al definitief, of kan ik daar nog iets tegen inbrengen? Want hij eist onder andere 3 maanden huur extra, en dan nog een hoop bedragen aan kosten e.d. (geen kosten ivm het pand, maar eerder ivm zijn advocaat en de gerechtszaak).
- Dien ik hiervoor een advocaat onder de arm te nemen, of mag ik zelf naar het vredegerecht gaan, en mag ik daar dan ook mijn kant van de zaak vertellen? Of mag ik enkel luisteren en horen dat ik dit allemaal dien te betalen? Vooral dit verontrust mij, ik zou graag weten of ik zelf als individu zonder advocaat iets kan inbrengen, of ik daar helemaal niets te zeggen zal hebben.
- Dien ik effectief ook op te draaien voor de kosten van zijn advocaat?

Alvast dank aan de mensen die mij hier wat meer duidelijkheid kunnen verschaffen.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
AUDAX

#2 , 21 okt 2013 01:43

De verhuurder dient de contractuele tekortkomingen van uw kant te bewijzen. Kan U wat meer uitleg geven over wat soort van handelshuur en wat hij precies van U eist?

U kan hem nog altijd contacteren en vragen of er geen minnelijke regeling mogelijk is ( misschien weinig kans gezien hij U dagvaard)

Zowieso moet U voor de rechtbank op zijn beschuldigingen kunnen reageren (rechten van verdediging) Op elk van zijn aanklachten zou ik een schriftelijk verweer voeren. Wanneer U zich hier niet goed toe in staat acht is het misschien best een advocaat te consulteren. Dit is niet verplicht maar wel aan te raden zeker als het om wat geld gaat.

Indien U effektief veroordeeld wordt kan U ook moeten opdraaien voor een (gedeelte) van de kosten vd advocaat van de tegenpartij.

ddanck
Contacteer: Website

#3 , 21 okt 2013 10:54

Beste

Staat u toevallig ook achter met de huur?

Aangezien het om eisen gaat, gaat het slechts om de vragen en het standpunt van de tegenpartij. U kan vanzelfsprekend ook een document (een conclusie) neerleggen waarin u uw standpunt en uw eisen aan de rechtbank uitlegt.

Volgens de wet moet de partij die verliest aan de andere partij een forfaitaire rechtsplegingsvergoeding betalen. Dit bedrag dient om de kosten van de advocaat van de winnende partij (deels) te betalen. Dit bedrag wordt forfaitair bepaald op grond van wat de in het gelijk gestelde partij precies vraagt, maar wordt verminderd als er voor de zitting nog een regeling wordt bereikt.

U kan vanzelfsprekend zelf naar de zitting van het vredegerecht gaan of u kan u laten bijstaan of vertegenwoordigen door een advocaat.

Wanneer u in het gelijk wordt gesteld, ontvangt u de rechtsplegingsvergoeding en kan u daarmee uw advocaat betalen.

Mogelijks worden de kosten van uw advocaat ook gedekt door een rechtsbijstandsverzekering.
Gratis je verkeersboete berekenen - www.overtreding.be
Verzoekschrift eerherstel - www.eerherstel.be
Hoeveel loonbeslag kan er bij jou gelegd worden? www.beslagcalculator.be

Reclame

sloeberken

#4 , 21 okt 2013 11:04

In U zaak zou ik zeker niet nalaten een advocaat te raadplegen, want als u eigen verdedeging niet goed is moet je nog eens beroep aantekenen wat dan een resem meerkost teweeg brengt.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Terug naar “Huren”