Huurwaarborg en nutsleveranciers

JimNick
Topic Starter

Huurwaarborg en nutsleveranciers

#1 , 07 aug 2013 08:23

Hallo,

Tot mijn grote verbazing wordt mijn huurwaarborg (die op basis van de finale plaatsbeschrijving vrijgegeven mag worden ) pas na bewijs van betaling van slotfacturen van (in mijn geval) Electrabel en Watermaatschappij vrijgegeven.

Dit staat NIET in mijn huurkontrakt. (het staat WEL in mijn NIEUW huurovereenkomst op nieuw adres).

Vraag : is dit wettelijk?

MVG

J.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Juridisch actief: Nee

#2 , 07 aug 2013 10:11

Soms gaan deze maatschappijen, bij niet betaling van de vergoedingen, hun centjes halen bij de eigenaar van de woning. Daarom deze geste. :lol:
Maar dat kan toch geen probleem vormen, tenzij je nu al overweegt deze maatschappijen niet te willen vergoeden.

Turaki

#3 , 07 aug 2013 10:19

Dit is niet wettelijk. U hoeft aan uw verhuurder niet te bewijzen dat u uw slotfacturen heeft betaald (tenzij natuurlijk contractueel overeengekomen).

@mava105: ook de nutsmaatschappijen gaan hier in zwaar uit de bocht, ik zou wel eens willen weten hoe ze de eigenaar gaan verplichten te betalen voor een contract met een derde partij.

Reclame

bosprocureur

#4 , 07 aug 2013 10:40

Dit is niet wettelijk. U hoeft aan uw verhuurder niet te bewijzen dat u uw slotfacturen heeft betaald (tenzij natuurlijk contractueel overeengekomen).

@mava105: ook de nutsmaatschappijen gaan hier in zwaar uit de bocht, ik zou wel eens willen weten hoe ze de eigenaar gaan verplichten te betalen voor een contract met een derde partij.

Hun schrijfsels komen anders wel behoorlijk intimiderend over :twisted: . Is er een eenvoudige en efficiënte manier om die mensen op hun plaats te zetten?

artemis

#5 , 07 aug 2013 11:07

Turaki, ik vind ook dat dit niet kan maar ik spreek uit ervaring en het is hier ook al eens aan bod geweest:
Als de vertrokken huurder zijn slotfactuur niet heeft betaald gebeurt het dat de leverancier bij de eigenaar komt aankloppen. Als die op zijn beurt (terecht) niet wil betalen durven ze de boel laten afsluiten. Dan heb je als verhuurder een groot probleem met je nieuwe huurder want de woning wordt dan eigenlijk onbewoonbaar...
Ik vind dat het tijd wordt dat hier wettelijk paal en perk aan gesteld wordt vermits een verhuurder absoluut geen uitstaans heeft met verbruiksfacturen van zijn huurders. Maar ja, een huis kan niet gaan lopen.

Vandebos

#6 , 07 aug 2013 13:17

Als je als eigenaar een dergelijk schrijven ontvangt is het best de nutsleverancier een AS ter antwoord te bezorgen waarin u hen, indien beschikbaar, de nieuwe adresgegevens van de ex-huurder bezorgt, een kopie van de opzeg met de datum gemarkeerd en hen bijgevolg vriendelijk verzoekt contact op te nemen met de ondertekenaar van het contract en niet met de eigenaar van de locatie aangezien deze noch de locatie zelf een contractuele band met hen hebben wat betreft dit specifieke dossier.

De achterstallen zijn immers contractueel gebonden aan een persoon en niet aan een locatie die deze niet meer bewoont.

Hen vriendelijk herinneren aan de vorige juridische uitspraken in dergelijke dossiers en de meerkost die dit voor hen meebrengt kan geen kwaad.

bosprocureur

#7 , 07 aug 2013 14:15

Bedankt.

Vorige week nog maar eens zo’n bericht ontvangen, voor een huis dat ik nota bene zeven of acht jaar geleden van de hand gedaan heb.
Nieuwe eigenaar had daar blijkbaar huurders, die op hun beurt alles overgedragen hadden aan nieuwe huurders, en die zijn nu met vakantie naar Hotel Noorderzon.
Electradinges heeft daar blijkbaar nog mijn gegevens in hun dossier (nieuwe meters door mij geplaatst), dus kreeg ik maar een dringend verzoek om te betalen.

Vandebos

#8 , 07 aug 2013 14:40

In jouw geval hen vriendelijk meedelen dat u X jaar geleden het pand van de hand hebt gedaan en zij de desbetreffende documenten kunnen inkijken bij het lokale hypotheekkantoor. Dat je bijgevolg niets meer met deze zaak te maken wil hebben aangezien je geen belanghebbende partij bent.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#9 , 07 aug 2013 14:45

En dat u van hen zeker geen verder correspondentie wil over deze zaak.

jefke007

#10 , 07 aug 2013 15:11

Het zijn vooral ook de netbeheerders ( intercommunales ) die hoog van hun toren durven blazen.
Een uittreksel uit de vele brieven die zij sturen
" Doet de huurder dat niet, dan wordt u , als eigenaar verandwoordelijk gesteld voor het energieverbruik, tenzij u ons een kopie kunt voorleggen van een geregistreerd huurcontract" Maw als het huurcontract niet is geregistreerd dan draait de verhuurder voor alle kosten op.

Zelfs als een nieuwe huurder dat paparessen volgens hen niet voldoende in orde maakt
" op bovenstaand adres elektriciteit verbruikt wordt zonder dat een leverancier zich heeft aangemeld om het toegangspunt te bevoorrade. Dat is niet conform met het Technische Reglement uitgeschreven door de Vlaaamse Regulator van de Electriciteits- en Gasmarkt ( VREG "

artemis

#11 , 07 aug 2013 16:29

Zelfs als een nieuwe huurder dat paparessen volgens hen niet voldoende in orde maakt
" op bovenstaand adres elektriciteit verbruikt wordt zonder dat een leverancier zich heeft aangemeld om het toegangspunt te bevoorrade. Dat is niet conform met het Technische Reglement uitgeschreven door de Vlaaamse Regulator van de Electriciteits- en Gasmarkt ( VREG "
Nadat onze nieuwste huurder 2 maanden ingetrokken was kregen wij een brief van de netwerkbeheerder dat er zich nog geen nieuwe leverancier voor het adres gemeld had en dat ze op datum X de meter zouden komen afsluiten, en dit op kosten van de eigenaar! Huurder verklaarde meteen alles doorgegeven te hebben aan haar leverancier, ze wist de datum nog. Dan heb ik zelf contact opgenomen met haar leverancier die dan doodleuk zei 'ja dat klopt maar wij zitten met wat achterstand om alles door te geven aan Eandis.
En WIJ zouden hebben moeten opdraaien voor de kosten van die nalatigheid??

jefke007

#12 , 07 aug 2013 17:07

Nadat onze nieuwste huurder 2 maanden ingetrokken was kregen wij een brief van de netwerkbeheerder dat er zich nog geen nieuwe leverancier voor het adres gemeld had en dat ze op datum X de meter zouden komen afsluiten, en dit op kosten van de eigenaar! Huurder verklaarde meteen alles doorgegeven te hebben aan haar leverancier, ze wist de datum nog. Dan heb ik zelf contact opgenomen met haar leverancier die dan doodleuk zei 'ja dat klopt maar wij zitten met wat achterstand om alles door te geven aan Eandis.
En WIJ zouden hebben moeten opdraaien voor de kosten van die nalatigheid??

Ik heb ongeveer hetzelfde voorgehad. De netbheerder drong er op aan dat "wij" ( huurder en verhuurder ) er bij electrabrol op moesten aandringen dat electrabrol tijdig de gegevens aan de netbeheerder zou doorgeven, ofdat ze anders de boel zouden komen afsluiten.

Eigenlijk zou men zo iets eens op de spits moeten drijven, en hun een proces aan hun been lappen voor alle schade die zo een 'nuts'bedrijf en co aangericht

artemis

#13 , 07 aug 2013 19:47

Jefke ze zijn blijkbaar allemaal in hetzelfde bedje ziek. In het geval van mijn huurder hier net boven ging het over Lampiridinges.

Dat het telkens zo een spannende boel moet zijn bij een verhuis voor alle betrokken partijen (vertrekkende huurder, nieuwe huurder, verhuurder) dat zou toch niet mogen zijn. Wij zijn een bananenland wat dit betreft. Nu kan een partij zijn meterstanden doorgeven aan ofwel de netwerkbeheerder ofwel zijn leverancier, maar er is teveel dat mis kan lopen zo ook de precieze datum van overname (nog zo een ergernis). Bedenk ook dat in sommige gevallen de verhuurder de meter tijdelijk kan overnemen 'bij leegstand'.

@Vandebos,
In de meeste gevallen ken je als verhuurder het nieuwe adres van de vertrekkende huurder niet. Maar de vertrekkende huurder dient wel zijn nieuwe facturatieadres door te geven aan zijn leverancier, i.e. Zijn nieuwe domicilie. Dus de leverancier zou het nieuwe adres moeten kennen maar klopt liever aan de oude deur met een zware stok erachter. Dergelijke situaties zouden nooit het probleem van de verhuurder mogen zijn.

Vandebos

#14 , 07 aug 2013 20:29

Ik zorg ervoor steeds het adres te kennen. Al is het maar voor de vrijgave van de waarborg. (alhoewel ik daar vandaag ook weer een avontuur mee rijker ben...)

Besef dat de netbeheerder na je AS officieel op de hoogte is van je niet betrokkenheid en bijgevolg slechts op eigen verantwoording en aansprakelijkheid verdere stappen kan ondernemen in jouw eigendom... Wanneer je AS duidelijk weerspiegelt dat je hiervan op de hoogte bent zullen ze twee keer nadenken...

JimNick
Topic Starter

#15 , 08 aug 2013 11:23

Bedankt iedereen voor de reacties en adviezen.

Ik had wel vermoedens dat er iets niet klopte, nu ben ik er zeker van.

J.

Terug naar “Huren”