Huurcontract opzeggen

knauwel
Topic Starter

Huurcontract opzeggen

#1 , 30 jul 2013 13:05

Beste

Wij huren een appartement waarvan het contract is ingegaan op 01/05/2008. Het is een contract dat jaarlijks opzegbaar is.

Ik weet niet of het geregistreerd staat, maar mijn huisbaas is nogal punctueel dus ik veronderstel van wel.

Nu is het zo dat wij gaan bouwen en de verwachte oplevertermijn van het huis is oktober 2014.

De vraag is eigenlijk: kunnen we dit contract eerder opzeggen dan mei 2015 of moeten we de termijn uitzitten tot mei 2015?

Want dat zou betekenen dat we dan én de lening én de huur moeten betalen. En een nieuwe huurder zoeken zit er niet in want de
huisbaas is van plan om er na ons in te trekken.

Dank je wel alvast voor de hulp!

Groeten

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
sloeberken

#2 , 30 jul 2013 13:24

Je hebt een huurcontract van 3 6 9 daar het van 2008 is, dus kan je opzeggen zonder motivatie met inachtname van 3 maand opzeg.

Zie huurwetgeving: http://justitie.belgium.be/nl/binaries/ ... 138431.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Turaki

#3 , 30 jul 2013 13:46

Op dit vlak is de huurwetgeving van dwingend recht. U kan dus inderdaad ten alle tijde opzeggen, met opzegtermijn van 3 maanden, die start de 1e van de maand na ontvangst van de opzeg (die u best ook aangetekend verstuurd). Wil u dus in oktober verhuizen, moet u uw opzeg ten laatste morgen bij uw verhuurder krijgen (afgeven en laten tekenen voor ontvangst, of deurwaarder als u echt zeker wil zijn).

Is het contract niet geregistreerd, kan u zelf de termijn kiezen. U kan dit online nakijken als u een ID-card lezer heeft.

Reclame

mava105
Juridisch actief: Nee

#4 , 30 jul 2013 15:54

Neem echter een marge van een paar weken in acht. Het zou niet de eerste maal zijn dat een aannemer zich niet aan zijn uitvoeringstermijn houdt, en dan sta je daar zonder huurwoonst en een nog niet bewoonbaar huis.

Fore

#5 , 30 jul 2013 16:46

Op dit vlak is de huurwetgeving van dwingend recht. U kan dus inderdaad ten alle tijde opzeggen, met opzegtermijn van 3 maanden, die start de 1e van de maand na ontvangst van de opzeg (die u best ook aangetekend verstuurd). Wil u dus in oktober verhuizen, moet u uw opzeg ten laatste morgen bij uw verhuurder krijgen (afgeven en laten tekenen voor ontvangst, of deurwaarder als u echt zeker wil zijn).

Is het contract niet geregistreerd, kan u zelf de termijn kiezen. U kan dit online nakijken als u een ID-card lezer heeft.
Er staat Oktober 2014, dus TS heeft nog wel eventjes ;)
"Lachen is de kortste afstand tussen mensen." - J.F.Kennedy

Turaki

#6 , 30 jul 2013 16:54

Er staat Oktober 2014, dus TS heeft nog wel eventjes ;)
Ah, we zijn nog in 2013. Dan kan TS inderdaad best nog eventjes wachten :oops:

knauwel
Topic Starter

#7 , 31 jul 2013 10:24

Je hebt een huurcontract van 3 6 9 daar het van 2008 is, dus kan je opzeggen zonder motivatie met inachtname van 3 maand opzeg.

Zie huurwetgeving: http://justitie.belgium.be/nl/binaries/ ... 138431.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Alvast hartelijk bedankt voor de reacties allemaal. Maar dit snap ik toch niet goed?

Er staat nergens in mijn contract vermeld dat ik een 3 6 9 contract heb, maar dat de begindatum van het contract 01/05/2008 en einddatum 01/05/2009 is en dat het
dan jaarlijks opzegbaar is. Dus ik nam aan dat het over een jaarcontract ging en dat ik enkel tegen die datum kon opzeggen?

Maar fijn te weten dat we zonder bijkomende kosten kunnen opzeggen voor de einddatum van het contract.

Groeten

sloeberken

#8 , 31 jul 2013 10:40

Dit was een huurcontract van korte duur 1 jaar, maar als dit niet schriftelijk verlengd word door de verhuurder gaat dit volgens de huurwet over naar een huurcontract van 3 6 9. met begin datum 01/05/2008. is enkel de eerste drie jaar dat er een schadevergoeding kan geeist worden door de verhuurder.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Vandebos

#9 , 31 jul 2013 10:45

Een huurcontract van beperkte duur kan slechts eenmaal schriftelijk verlengd worden. Het oorspronkelijke contract en de verlenging mogen bovendien niet meer dan drie jaar tezamen beslaan.

Bij gebrek aan een dergelijke schriftelijke verlenging en het niet verlaten van het pand wordt het contract van bepaalde duur bij wet automatisch een negenjarig contract dat aanvangt op de startdatum van het originele contract van bepaalde duur. U heeft dus momenteel een negenjarig contract dat zich in zijn zesde jaar bevind.

Bijgevolg kan u, overeenkomstig de regels van een negenjarig contract, opzeggen wanneer u wenst met een opzegperiode van drie maanden die start op de eerste van de maand volgend op de kennisname van de opzeg door de verhuurder.
Bijgevolg hoeft u de verhuurder ook geen schadeloosstelling te betalen voor het verbreken van het huurcontract.

knauwel
Topic Starter

#10 , 31 jul 2013 11:45

Iedereen heel hartelijk bedankt voor jullie tijd om mijn vraag te beantwoorden!

Hier kan ik al verder mee en we zijn weer wat wijzer geworden vandaag... :D

Groetjes

Terug naar “Huren”