Extra set sleutels

Uchi
Topic Starter

Extra set sleutels

#1 , 29 jul 2013 17:21

Beste,

Ik heb even gezocht in de nuttige documenten + zoekopdracht, maar ik vond geen antwoord op mijn vraag. Is eerder preventief info inwinnen:

Ik ben huurder, geregistreerd huurtcontract van 3-6-9 met een pb bij intrede. Ik heb zelf een (hele) set sleutels, waarvan twee nodig zijn om in mijn appartement te geraken (deur inkom + deur apprtement).

Al deze sleutels staan in de plaatsbeschrijving. Nu wil ik graag kijken met mijn verhuurder of een extra set sleutels mag laten maken, voor mijn vriendin. Zij komt niet inwonen bij, maar aangezien ze wel eens blijft overnachten en andere werkuren heeft als mij, is het praktische als zij ook een reserve set heeft.

Kan de verhuurder mij dit weigeren? Wat moet ik in acht nemen (buiten een clausule aan de pb/huurcontract voor de extra sleutels)? Ik heb een goede verstandhouding met de verhuurder, echter laten zij alles regelen via een immo kantoor dat ik zelf niet 100% vertrouw.

Alvast bedankt voor jullie nooit-afwetende hulp :)

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 29 jul 2013 18:24

Als dat gewone sleutels zijn is er geen probleem en kan u die laten bijmaken.
Als het veiligheidssloten zijn moet het vermoedelijk via diegene die de codekaart heeft.
Dan is er nog geen probleem want dan laat die ze bijmaken en betaald u voor het tweede stel ( het bedrag of een borg of wat u maar overeenkomt).
Op het einde van de huur krijgt de verhuurder de sleutels terug DIE in het contract gegeven zijn.
Indien u dus het 2de stel zelf betaald hebt moet u die niet teruggeven of hij moet ze betalen.
Of u verkoopt ze aan de volgende huurder.

Weigeren kan niet gezien u het volste recht hebt volledig te beschikken over uw woonst.

Uchi
Topic Starter

#3 , 30 jul 2013 11:49

Oh, wow, dat wist ik niet. Als ik het goed begrijp is het zelfs niet nodig om plaatsbeschrijvingen te updaten of dergelijke?
Echter, om de goede verstandhouding te bewaren met de verhuurder toch maar best de eigenaars op de hoogte te brengen en met hen bespreken hoe ik dit best doe?

Kan me voorstellen dat als ik de sleutel "stilzwijg", de eigenaars er niet vrolijk van worden dat ik nog in hun eigendom kan met zelf geslagen sleutels.

Hartelijk bedankt voor je informatie!

Reclame

Terug naar “Huren”