Onbewoonbaarverklaring huurwoning

Executer
Topic Starter

Onbewoonbaarverklaring huurwoning

#1 , 13 jun 2013 13:38

Hallo allemaal,

Ik heb de laatste maanden problemen met mijn huurder. Hij wil kost wat het kost een huis huren van het OCMW maar daar laten ze hem niet toe en daarom probeert hij aan te tonen dat het huis dat hij nu van mij huurt niet geschikt is. Vorig jaar liet hij een controle uitvoeren door Wonen Vlaanderen die het huis goedkeurde, dit was niet naar de zin van mijn huurder. Nu, een jaar later, komt er opnieuw en controle en die keurt het huis af met de volgende redenen:

- Gevaar voor elektrocutie (de huurder heeft zelf enkele stopcontacten vervangen, deze zijn verboden in België).
- Gevaar voor CO (hij heeft de verluchting voor de gaskachel en voor de boiler dichtgemaakt)

Dit verslag werd doorgezonden aan de gemeente en na overleg met de burgemeester kreeg ik 2 weken de tijd om de problemen op te lossen. Tijdens deze 2 weken heeft de huurder mij niet toegelaten de herstellingen uit te voeren. Hiervan heb ik de burgemeester op de hoogte gebracht waarop deze de huurder probeerde te contacteren, tevergeefs.

De gemeente ziet geen andere oplossing en stelt voor het huis onbewoonbaar te verklaren en de huurder uit te zetten zodat ik daarna de herstellingen kan uitvoeren.

Wat denken jullie van deze oplossing? Kan de gemeente dit maken? Als de huurder achteraf een schadevergoeding vraagt kan ik mij dan verweren met het feit dat hij mij niet toeliet de herstellingen uit te voeren?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
nedbelg81

#2 , 13 jun 2013 14:02

zonder bewijs op papier kom je niet ver.....kun je bewijzen dat je afspraken had gemaakt met de huurders om de gebreken te komen herstellen.

ik heb veel meegemaakt afgelopen maanden met mijn verhuurders''ook problemen met de woning''....en die liegen zelf veel om eronder uit te komen...spreek uit ervaring.

eylis

#3 , 13 jun 2013 14:07

Had je een intredende plaatsbeschrijving met foto's? Dan kan je bewijzen wat de oorspronkelijke toestand was en dat het de huurder was die ongeoorloofde wijzigingen aan de installaties heeft toegebracht.
Kan je de mens niet voor de vrederechter dagen voor "ongeoorloofde reparaties zonder voorafgaandelijke instemming van de verhuurder"?

Maar hoe dan ook: de gemeente was op de hoogte van de gang van zaken, je hebt hen goed geinformeerd. Ze wéten dat de kerel je niet binnenliet. burgemeester is ook hoofd van de politie (dacht ik) kan hij niet eens de wijkagent langs sturen met de vraag wanneer de huurder u gaar binnenlaten voor de reparaties? en dan op papier een datum en een uur.
Misschien lukt dat?

Reclame

Executer
Topic Starter

#4 , 13 jun 2013 14:24

Ik heb geen bewijs op papier maar de burgemeester en de verantwoordelijke van Wonen Vlaanderen erkennen wel dat de huurder niet meewerkt. Staat een getuigenis van zo'n persoon niet boven de beweringen van een huurder?

Er is geen plaatsbeschrijving maar omdat in het eerste rapport van Wonen Vlaanderen de woning geschikt werd bevonden denk ik wel dat je kan afleiden dat de veranderingen aan de verluchting erna is gebeurd. Hem voor de vrederechter dagen zou misschien een oplossing zijn als het huis niet onbewoonbaar wordt verklaard maar als dit wel gebeurd, zet de gemeente hem dan uit? Als hij dan achteraf een schadevergoeding vraagt kan ik mij denk ik wel verweren met het feit dat het zijn fout is. Hij liet immers niet toe de nodige reparatie's uit te voeren.

De politie langs sturen heb ik de burgemeester al voorgesteld maar omdat die enkel kunnen vaststellen dat ik niet binnen mag vindt hij het volgens mij overbodig (hij heeft immers zelf geprobeerd een afspraak te maken met de huurder maar hij liet niks weten).

scorpioen
Juridisch actief: Nee

#5 , 13 jun 2013 14:32

Stel de huurder met een aangetekend schrijven in gebreke om u toegang tot de woning te geven om de werken te kunnen uitvoeren. U vermeldt in dit schrijven ook concreet hoe hij heeft tegengewerkt en dat u hem aansprakelijk zult stellen voor alle schade die u door zijn houding zou lijden.

Tevens vermeldt u in dit schrijven dat de huurder verantwoordelijk is voor de gebreken die er nu zij en dat u alle voorbehoud maakt om de schade op hem te verhalen.

Het feit dat deze gebreken nog niet bestonden bij een eerste controle een jaar geleden is een sterk argument in uw voordeel.

eylis

#6 , 13 jun 2013 14:36

en bovendien weet de burgeneester zelf waar zich het probleem van deze zaak precies zit en dan is de onbewoonbaarheidsverklaring géén correcte gevolgtrekking.
Want strikt genomen is de onbewoonbaarheid een direct gevolg van een onverantwoordelijke actie van de huurder zelf....
De wijkagent zou wél met de huurder kunnen gaan praten. Namelijk met bijvoorbeeld de mededeling dat nu blijkt dat de huurder zelf verantwoordelijke is voor de onreglementaire installaties zijn recht op een sociale woning wel eens zou kunnen vervallen....

Executer
Topic Starter

#7 , 13 jun 2013 14:48

het aangetekend schrijven zal ik vandaag nog doen.

Ik weet dat het onbewoonbaar verklaren niet correct zou zijn van de burgemeester maar uit ons laatste gesprek kan ik wel afleiden dat hij het als één van de enige oplossingen ziet. Ik zal hem proberen te overtuigen om toch eerst nog met de wijkagent te proberen maar volgens mij gaat de huurder hier weinig gehoor aan geven.

Stel nu dat de burgemeester toch overgaat tot onbewoonbaar verklaren, weet iemand dan wat er verder gebeurd? Wordt hij dan door de gemeente uitgezet?

toevoeging: Hij heeft sowieso geen recht op een OCMW-woning

mava105
Juridisch actief: Nee

#8 , 13 jun 2013 15:11

Bij een volgend pandbezoek om de zaken te kunnen herstellen, u laten vergezellen door een deurwaarder, die dan kan vaststellen dat er geen toegang gegeven wordt. Wel natuurlijk uw bezoek vooraf aankondigen via AS.
Heb zelf zo eens meegemaakt dat een Afrikaans gezin een kleine arbeiderswoning huurde met maar 2 slaapkamers.(zonder tuin, maar klein koertje)
Amper 1 maand later krijgen we een schrijven van de Stad Leuven dat er is vastgesteld dat de woning overbevolkt is. Er zou een gezin wonen met 6 kinderen. Dat is in een kleine woning met 2 SK niet toegelaten.
Bij de inhuur name had de vader niets gezegd van zijn 6 kinderen.
Hierdoor kreeg hij via het OCMW wel voorrang voor een sociale woning met grote tuin.
Later bleek dat hij die woning moedwillig had gehuurd om vooraan op de lijst van kandidaten te komen.

sloeberken

#9 , 13 jun 2013 17:58

Als de burgemeester de woning toch onbewoonbaar verklaart kan je hiertegen in beroep gaan binnen de maand.adres: Wonen vlaanderen Koning Albert II laan 19 Bus 40 1210 Brussel tel 02 5538298 email [email protected]
Zou het zeker niet tot een onbewoonbaar verklaring laten komen want u huurder krijgt zeker nog 6 maand om te verhuizen en moet geen huur betalen.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Terug naar “Huren”