Hallo allemaal,
Ik heb de laatste maanden problemen met mijn huurder. Hij wil kost wat het kost een huis huren van het OCMW maar daar laten ze hem niet toe en daarom probeert hij aan te tonen dat het huis dat hij nu van mij huurt niet geschikt is. Vorig jaar liet hij een controle uitvoeren door Wonen Vlaanderen die het huis goedkeurde, dit was niet naar de zin van mijn huurder. Nu, een jaar later, komt er opnieuw en controle en die keurt het huis af met de volgende redenen:
- Gevaar voor elektrocutie (de huurder heeft zelf enkele stopcontacten vervangen, deze zijn verboden in België).
- Gevaar voor CO (hij heeft de verluchting voor de gaskachel en voor de boiler dichtgemaakt)
Dit verslag werd doorgezonden aan de gemeente en na overleg met de burgemeester kreeg ik 2 weken de tijd om de problemen op te lossen. Tijdens deze 2 weken heeft de huurder mij niet toegelaten de herstellingen uit te voeren. Hiervan heb ik de burgemeester op de hoogte gebracht waarop deze de huurder probeerde te contacteren, tevergeefs.
De gemeente ziet geen andere oplossing en stelt voor het huis onbewoonbaar te verklaren en de huurder uit te zetten zodat ik daarna de herstellingen kan uitvoeren.
Wat denken jullie van deze oplossing? Kan de gemeente dit maken? Als de huurder achteraf een schadevergoeding vraagt kan ik mij dan verweren met het feit dat hij mij niet toeliet de herstellingen uit te voeren?