vochtproblemen en schimmel in huurwoning

pukje

Re: vochtproblemen en schimmel in huurwoning

#31 , 13 mei 2013 18:22

@sloberken
interessant praktijk ervaring te lezen
gefilterd zijn de feiten
1.burgemeester heeft woning onbewoonbaar verklaard
2.je bent tijdelijk (door gemeente?) naar een nood onderkomen gezet

Nu is het jou taak nieuwe woning zoeken verhuurder aanspreken
voor alle kosten voor ongewilde dubbele verhuis
Alle huurgelden terug vorderen omdat verhuurder iets verhuurd heeft wat
niet verhuurbaar is
hoe meer je weet, hoe meer je erachter komt dat je niets weet

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
nedbelg81
Topic Starter

#32 , 13 mei 2013 21:17

Ja is uit ervaring, maar dat verhaal hier in enkele woordjes vertellen is onbegonnen werk.
Wat ik wel kan vertellen is dat je er overal alleen voorstaat, ocmw gemeente en zelfs wonen vlaanderen lieve woordjes maar helpen. Zelfs het vredegerecht huurderbond en noem maar op.
Waar je nog de meeste hulp van krijgen is van Test Aankoop ben er lid van, juristen zijn er nu mee bezig. heb al een dossier van 300 bladzijden, heeft zelfs al 3 keer in de krant gestaan.
We zitten nu al bijna drie maand in een gemeubelde noodwoning, waar onze meubels zijn weten we zelf niet deze zijn opgehaald door de gemeente. We hebben al die tijd geen officieel adres niet meer en of je schrijft op mails doet er komt van nergens hulp dus een woning onbewoonbaar verklaren is maar een handtekening van de burgemeester maar jij als slachtoffer trek u plan. Toen ik eraan begon dat ik ook heb al de bewijzen en AS en ingebreke stellingen zelfs een proces verbaal opgemaakt door deurwaarder en toch loop je met u hoofd tegen ge gewapende betonnen muur.

omg meen je die!!!!

huurdersbond heeft mij gezegd dat ik moest wachten op een beslissing en daarmee naar de vrederechter moest stappen. om schadevergoeding op te vragen ect.dus denk dat elke gemeente daar anders mee om gaat :shock:

nedbelg81
Topic Starter

#33 , 13 mei 2013 21:18

@sloberken
interessant praktijk ervaring te lezen
gefilterd zijn de feiten
1.burgemeester heeft woning onbewoonbaar verklaard
2.je bent tijdelijk (door gemeente?) naar een nood onderkomen gezet

Nu is het jou taak nieuwe woning zoeken verhuurder aanspreken
voor alle kosten voor ongewilde dubbele verhuis
Alle huurgelden terug vorderen omdat verhuurder iets verhuurd heeft wat
niet verhuurbaar is
juisttt

Reclame

sloeberken

#34 , 13 mei 2013 21:31

Normaal na een maand krijg je AS van de gemeente met het verslag van de keurig en wat hij de burgemeester voorsteld ongeschikt of onbewoonbaar. dan heeft de burgemeester 1 maand te tijd om een beslissing te nemen ondertussen worden bijde partijen gehoord door de burgemeester. Bij ons was de keuring op 5 juni en op 31 augustus heeft de burgemeester het pand onbewoonbaar verklaard.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

nedbelg81
Topic Starter

#35 , 13 mei 2013 21:43

Normaal na een maand krijg je AS van de gemeente met het verslag van de keurig en wat hij de burgemeester voorsteld ongeschikt of onbewoonbaar. dan heeft de burgemeester 1 maand te tijd om een beslissing te nemen ondertussen worden bijde partijen gehoord door de burgemeester. Bij ons was de keuring op 5 juni en op 31 augustus heeft de burgemeester het pand onbewoonbaar verklaard.

:shock:

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#36 , 13 mei 2013 22:46

aan Sloeberken:
Als de gemeente uw meubels uit het huis heeft gehaald worden deze opgeslagen in een 'gemeentelijk' magazijn.
Die navraag via sociale dienst van de gemeente/ocmw
Als het echter een uitzetting is geweest dan worden de goederen die nog in de woning staan op straat gezet. In grote lijnen volgende procedure:
Dit wel in opdracht van een deurwaarder...... maar dat is een totaal ander scenario.
Dan wordt alles wat niet bruikbaar verwijderd en de rest gedurende 6 maanden opgeslagen in het gemeentelijk magazijn na die periode wordt het als 'achtergelaten' verkocht.

sloeberken

#37 , 14 mei 2013 09:32

Beste Fanciscus de hoofdvraag was de procedure tot onbewoonbaar, en durf u gerust stellen dat dit een nachtmerrie is voor de huurder, word overal mooi voorgesteld maar de werkelijkheid is totaal anders. de rechtzaak zal zeker 2 jaar duren en hoeveel huurders die meestal zwakkere zijn kunnen dit aan met de peperdure advocaat kosten.

CoomansW

#38 , 16 mei 2013 15:42

@sloeberken: Vaak is deze procedure de enige kans om je gelijk en bij uitbreiding een schadeloosstelling te halen. In eerste instantie is na de onbewoonbaarverklaring een kosteloze verzoening voor de vrederechter mogelijk. Helpt dit niet dan is er ook nog steeds gratis rechtsbijstand. Het komt er vooral op aan om je goed te laten adviseren. bijvoorbeeld door een huisvestingsambtenaar of woonloket in je gemeente.

Even over de termijn waarop de burgemeester kan beslissen: in principe geldt er een termijn van goede orde van 3 maanden na indienen van de aanvraag tot onderzoek door de gemeente bij de provinciale afdeling van Wonen-Vlaanderen. Wordt deze termijn overschreden dan kan je als bewoner beroep aantekenen tegen het stilzitten van de burgemeester. Het kan ook in dat geval geen kwaad om even een mailtje te bezorgen aan het kabinet van de bevoegde minister (op dit moment Freya). Hoe dan ook moet je weten dat je met al je vragen terecht zou moeten kunnen bij het plaatselijk woonloket, je huisvestingsambtenaar of de provinciale afdeling van Wonen-Vlaanderen.

sloeberken

#39 , 16 mei 2013 23:44

Ja CoomansW ben ik allemaal van op de hoogte en heb ik allemaal gedaan, was het allemaal zo mooi zoals het voorgesteld word, dat word overal genoemd scheiding der macht, onze rechtzaak loop van juni 2011 eerst verzoening dan rechtszaak nu in hoger beroep komt pas opnieuw voor eind september met veel advocaat kosten de vrederechter beveelde bezoek met deskundige wie kon betalen 280€ ik. Geloof me vrijj hier in Herzele niets van de minister mooie brief maar een oplossing wachten we nog steeds op. Kan u gerust de dosiers opsturen. Bij de huurdersbond willen ze dit graag volgen en vragen als er nieuwe besluiten zijn van de advocaten om hun te bezorgen das ook alles. Hier is nog veel werk aan de winkel.

nedbelg81
Topic Starter

#40 , 21 mei 2013 16:07

hallo iedereen

vandaag heb ik zelf een exper laten komen en die verteld dat mijn woning vochtig is door koudebrug en daardoor schimmel ook schimmel ontstaat
deze weeek komt weer iemand van de gemeente om te kijken wat er hier allemaal gemaakt is door de verhuurder. maar de schimmel is weggepoetst door hun ipv te behandelen. kan de persoon van de gemeente die komt de woning daarom ongeschikt verklaren???

vanjokay

#41 , 23 mei 2013 10:08

Ik heb IDENTIEK hetzelfde voor!!! Het is net of ik lees mijn eigen verhaal!!!! Vocht en schimmels en zij beweerd door neit verwarmen en niet verluchten. Wat ik wel degelijk doe uiteraard. Vrederechter met expert al 2x komen kijken (kassa kassa) en vrederechter heeft een uitspraak gedaan die niet mocht/kon en dus nu naar hof van beroep getrokken waar ik maandag de uitspraak van zal krijgen.
Als huurder sta je NERGENS. Ze zeggen wel dat je beschermd bent maar niets is minder waar!!!!Als huurder trek je ALTIJD aan het kortste eind! Zelfs als je in je gelijk gesteld bent (wat ik al ben bij de eerste plaatsopname maar nog steeds mijn geld niet terug gezien heb!!!) krijg je ongelijk. Want...als je niet tevreden bent of als je problemen hebt met dit of dat ja,dan moet je maar verhuizen. IEDEREEN zegt dit,tot rechters toe!!! Zij kunnen in riante villa's wonen ja,ik als all.st.mama van 2 kan neit zomaar na bijna 10 jaar ergens te wonen mijn boeltje pakken en ergens anders een leven opbouwen!!! Ik huur voor 511/mnd,volgens verhuurster leef ik boven mijn stand!!!Verklaar die uitspraak maar eens. als ik nu zou moeten huren wat ik nu huur ben ik MINSTENS 700 a 800 euro kwijt/mnd hier in de regio. Ja,ik hoor het al...verander van regio...allemaal gemakkelijk gezegd natuurlijk. Niemand begrijpt waarom ik mij zo druk maak in heel het verhaal. Awel...omdat ik de leugens beu ben en dat leugenaars altijd overal mee weg komen! Dat ben ik ko*sbeu!
Dus als iemand mij tips kan geven om er toch te blijven wonen en zo niet waar ik goedkoop kan huren en hoe ik mijn waarborg terug krijg (want dat gaat de volgende rechtzaak zijn hé,ik weet dat nu al.). Geen plaatsbeschrijf,maar zij vind altijd wel iets om geld achter te houden (weet ik van vorige huurster en vorige bewoonster van de blok)

[Namen verwijderd overeenkomstig regels forum:Vandebos]

sloeberken

#42 , 23 mei 2013 11:00

Er zullen altijd goede en slechte huurders/verhuurders zijn, en iedereen kijkt naar zijn eigen geldbeugel. Het enige wat ik niet begrijp is dat alles goed beschreven is in wetten maar dat vele vrederechters nogal eens een andere mening hebben en dat het als zwakkere heeeel moeilijk is om met dure advocaten tot het uiterste te gaan.

mava105

#43 , 23 mei 2013 12:37

Als huurder sta je NERGENS. Ze zeggen wel dat je beschermd bent maar niets is minder waar!!!!Als huurder trek je ALTIJD aan het kortste eind!
Zullen die tienduizenden verhuurders graag horen :mrgreen:

nedbelg81
Topic Starter

#44 , 23 mei 2013 22:01

pppfff jeetje....maaarr ik bedoel ik zal niet opgeven hoor....ik heb alles op papier,waarin de verhuurster zegt dat haar eigen aannemer had gezien dat er een barst in de balkon is waar de regen naar binnen komt dus de muren vocht opnemen.
maar de balkon wordt ergens eind 2013 pas gemaakt!! dusssss ik ga huurvermindering vragen.''heb ik tog recht op''???

Franciscus

#45 , 25 mei 2013 18:29

Eens lezen hoe men het in Antwerpen al jaren toepast.
http://docs.vlaamsparlement.be/docs/stu ... g803-1.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Terug naar “Huren”