Levenslange huur of niet?

djanodive
Topic Starter

Levenslange huur of niet?

#1 , 12 mei 2013 19:27

Een huurder heeft een eenvoudig huurcontract zonder einddatum. Begindatum: 1999. Andere vermeldingen: prijs en locatie.

Zeven jaar later krijgt de huurder een brief met daarin de mededeling van een prijsverhoging (indexering).

Onderaan deze brief wordt vermeld:

"Indien je akkoord gaat met deze verhoging en je de woning verder goed onderhoud, dan moet je u geen zorgen maken en mag je blijven wonen zolang je wil."

Nu heb ik volgende vragen:

1. De brief was niet ondertekend met de handtekening van de brief van 1999, maar wel met de naam van de verhuurder (zelfde als in 1999 uiteraard) en het geschrift van de brief was dezelfde. Is deze brief een geldig ondertekend document? Eigenlijk is het gewoon het 'krulletje' van de handtekening die er niet bij is (zeg maar 'den tralala').

2. Kan de huurder bij een eventuele verkoop van de woning (verhuurder is overleden) aanspraak maken om te blijven wonen onder het mom van de hierboven vermelde zin? Er is dan wel geen sprake van 'levenslange huur', maar volgens mij is dit een aanbod van de verhuurder waar de huurder kan op in gaan en zodoende deze laatste het bijkomende akkoord bevestigd door de verhoging te betalen en verder het huis goed te onderhouden.

3. Mag de huurder bij een eventuele verkoop, los van de geldigheid van het levenslange aspect, dit zinnetje vermelden aan passerende kopers? Onder het mom van: "wat vinden jullie als mijn nieuwe huisbazen hiervan?"

Bij de Huurdersbond zegt men dat men hier niets mee kan aanvangen. Ik vroeg aan die mensen of er dergelijke zaken bekend zijn of als er rechtspraak gekend is bij hen hier aangaande en daar kwam geen antwoord op. Destijds wist ik ook van een zaak en de Huurdersbond had ook een negatief advies gegeven. Echter werd de huurder daar wel op drie punten in het gelijk gesteld, dus ik denk dat het advies van de Huurdersbond niet altijd zo denderend is. In de gewone simpele zaken kunnen ze volgens mij wel een beetje helpen, maar als er enkele addertjes onder het gras zitten, bij wijze van spreken, dan denk ik dat men daar snel afstand van neemt en een negatief advies geeft om de mensen niet onnodig met hoogmoed naar een rechtbank te sturen.

Graag jullie mening en reacties...

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#2 , 12 mei 2013 23:05

Zal moeilijk hard te maken zijn voor de huurder dat dat ene zinnetje een levenslang huurcontract omhelst.

bosprocureur

#3 , 13 mei 2013 08:21

Zover ik weet moet een levenslange huur bij akte voor notaris.

Enigszins begrijpelijk, het kan over een lange termijn gaan, en als huurder wil je toch dat zo'n contract ook vast ligt tegenover erfgenamen van de verhuurder?

Reclame

djanodive
Topic Starter

#4 , 13 mei 2013 21:20

Zal inderdaad wel moeilijk zijn met dat ene zinnetje, maar aan de andere kant is het wel een bijkomende afspraak met de verhuurder.

Ik zou zeggen: als de verhuurder en huurder akkoord gaan met een bijkomende afspraak, dat deze evenzeer zou moeten gelden, temeer het gaat om een contract dat geen einddatum kent (van voor de nieuwe wetgeving).

Ik vermoed dat ze gewoon zal verhuizen, gezien het voor de rechtbank héél moeilijk zou worden.

En iemand een antwoord op de 1ste en 3de vraag?

Dank bij voorbaat, ...

j.demoor

#5 , 14 mei 2013 08:18

Een indexering is geen huurprijsherziening in de zin van art.7 Woninghuurwet en vereist geen akkoord van de huurder. Er kwam dan ook door ‘instemming’ met die indexering geen overeenkomst tot stand waardoor de bestaande negenjarige huur omgezet werd in een huur met toepassing van “Art.3...§8.In afwijking van § 1 kan de huurder een schriftelijke huurovereenkomst sluiten voor het leven. Die huurovereenkomst eindigt van rechtswege bij het overlijden van de huurder...”(20 februari 1991 Woninghuurwet).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

djanodive
Topic Starter

#6 , 14 mei 2013 20:07

Aan J. Demoor (en ook aan de anderen)

Begrijp ik wel, maar 'als ze de woning verder goed onderhoud' staat ook in die zin, dus die indexering is dan wel geen bijvoegsel of een bijkomend akkoord, maar wel het goed onderhouden van de woning.

Als een verhuurder nu een brief stuurt naar een huurder met enkel de mededeling: 'Als ge de woning goed onderhoud, dan moogt ge blijven wonen zolang ge wilt'. Wat zou dan het verhaal zijn? Gesteld dat deze brief later toekomt dan het contract zelf.

Dank...

Terug naar “Huren”