Stappen indien huurwaarborg niet wordt teruggegeven

Gizmogirl
Topic Starter

Stappen indien huurwaarborg niet wordt teruggegeven

#1 , 18 apr 2013 15:38

Ik heb 3 jaar een woning gehuurd via een immokantoor.
Op 01/02 werd het contract stopgezet, na 3 maanden opzeg van mijn kant.
Op 05/02 werd de plaatsbeschrijving bij uittrede gedaan, en volgens de makelaar zou ik kort erna nieuws krijgen in verband met mijn waarborg. Toen ik na 2 weken nog niets had vernomen, heb ik het kantoor opgebeld, en dat heb ik zo nog weken aan een stuk kunnen doen omdat ik maar niks te horen kreeg.
Op 04/04 had ik dan eindelijk een afspraak voor het "in orde brengen van de papieren"
Ik ga nu maar even niet ingaan op wat ze mij allemaal wilden aansmeren van kosten, maar ik zou dus nog een bedrag terugkrijgen, wat de week erna zeker op mijn rekening zou staan.
Ondertussen zijn we weer 14 dagen verder en heb ik mijn borg nog steeds niet terug en ook de meterstanden zijn nog niet in orde gebracht aangezien het contract van de huurwoning bij Eandis nog altijd op mijn naam staat.
Ik heb weer meermaals telefonisch contact opgenomen met het kantoor, maar de makelaar in kwestie zou nooit aanwezig zijn en op zijn mails reageert hij dus ook niet.

Voor zover ik heb opgezocht is de wettelijke termijn voor het teruggeven van de waarborg 3 maanden, en daar zijn we nu dus bijna aan.
Mijn vraag: wat kan ik concreet doen als de makelaar deze termijn overschrijdt?
Ik ben iemand die eigenlijk geen ruzie en miserie wil, maar ik vind dat het nu toch wel de spuitgaten begint uit te lopen.

Ik heb 3 jaar aan een stuk steeds meer dan op tijd mijn huur (die trouwens veel te hoog was voor het huis in kwestie) betaald en nu krijg ik gewoon stank voor dank...

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 18 apr 2013 15:49

Zijn er op de uitgaande plaatsbeschrijving opmerkingen geweest van het Immokantoor/verhuurder?
Is dit door beide partijen getekend?
U geeft dadelijk aan Eandis??? ( dat is de netbeheerder) uw meterstanden door. Had u een budgetmeter?
Ook water en gas niet vergeten en ook internet/TV/telefoon uw adreswijziging doorgeven.
Liever vandaag nog dan morgen.
Hoeveel maanden waarborg of een verzekeringsbon?

Wat zijn de kosten die worden aangerekend?

Gizmogirl
Topic Starter

#3 , 18 apr 2013 16:03

Ja, die waren er inderdaad. De verhuurder in kwestie was niet aanwezig, enkel de makelaar en ik.
Ik heb de opmerkingen die gemaakt zijn getekend, maar als ik erover nadenk had ik dat niet mogen doen.
Zo stond er bv. in mijn huurcontract dat er op de trap een traploper lag, maar ik heb die daar nooit gezien. Bijgevolg was één van de opmerkingen dat de traploper ontbrak en probeerden ze me daar eerst kosten voor aan te rekenen.
Ik had dat huurcontract in die tijd ook beter moeten lezen en niet zomaar mogen ondertekenen uit vertrouwen; ik ben veel te braaf...

Ze probeerden bv. van elk toestel 10 % slijtagekosten per jaar te rekenen, terwijl die toestellen zelf al een 30 jaar oud zijn.
MAAR; ook dat stond in het huurcontract, en ik heb dat in de tijd getekend, omdat de makelaar me verzekerde dat dat nooit "uitgevoerd" werd.
Ik heb op die afspraak van 4 april dan ook zware discussies gehad met de makelaar (verhuurder was weer niet aanwezig en makelaar zou in zijn plaats mogen beslissen/tekenen) en uiteindelijk zijn we overeen gekomen dat ik 1000 € van de 1300 € terug zou krijgen ipv de 367 € die zij me eerst wilden teruggeven.
200 € wordt er nu nog afgehouden omdat er een muur beschadigd was door mijn fout (en dat wil ik dan ook betalen) en dan nog 100 € "aandeel in kosten plaatsbeschrijving bij uittrede"; was eerst 175 €)

Oorspronkelijk waren er dus opmerkingen maar op het einde van die afspraak hadden we een overeenkomst, dacht ik, en heb ik ook het papier gezien voor de vrijgave van de borg (dat ik blijkbaar ook al getekend had bij het tekenen van het huurcontract :s), waarop de 1000 € teruggave voor mij stond aangeduid, maar ik ben weer zo dom geweest om hier geen kopie van te vragen.

Ivm de meterstanden (gas was er niet; was nog met mazout): de makelaar heeft die genoteerd en de papieren voor de verhuis ingevuld bij de plaatsbeschrijving, maar blijkbaar is dit toch niet volledig in orde.
Nu heb ik van de elektriciteits&watermeter gelukkig wel een foto genomen toen, maar ik vertrouwde erop dat de makelaar alles ging regelen aangezien dit zo gezegd was.
Internet en TV lijken tot nu toe wel in orde (heb ik zelf geregeld)

De waarborg bedroeg 2 maanden huur (in die tijd 650 €/maand)

Reclame

Terug naar “Huren”