Huurwaarborg

Gizmogirl
Topic Starter

Huurwaarborg

#1 , 05 apr 2013 16:33

Om jullie het hele verhaal te besparen zal ik dat enkel schrijven als het echt blijkt nodig te zijn :)
Mijn vraag komt eigenlijk hierop neer: is het "legaal" dat een immokantoor 10 % slijtagekosten per jaar voor toestellen vraagt, en dit dan voor apparaten die waarschijnlijk al 30-40 jaar oud waren (of zelfs ouder?)
Mogen zij ook kosten vragen voor het opmaken van de plaatsbeschrijving bij uittrede, en dit van mijn borg houden?

Alvast bedankt voor jullie input!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#2 , 05 apr 2013 17:48

Kosten voor uittredende plaatsbeschrijving mogen indien deze overeen zijn gekomen in het contract.

Een waarde derving van 10% van welk bedrag?

zertyx
Juridisch actief: Ja

#3 , 05 apr 2013 17:56

Uw vraag gaat dus over huurschade.

Het zal natuurlijk afhangen van wat in uw huurcontract is voorzien, maar normaal lijkt het volgende mij van toepassing:

- de huurder is verantwoordelijk voor schade die tijdens de huurperiode is ontstaan door zijn toedoen, uitgezonderd normale sleet en overmacht. Dit betekent dat wanneer een slijtpercentage van 10% wordt aangenomen voor een bepaald toestel (of iets anders zoals vloerbekleding of behang), dit na vijf jaar voor de helft zou zijn afgeschreven. Wanneer dit toestel defect zou worden teruggegeven, kan de verhuurder maar de helft van de schade terugvorderen als huurschade. Indien het toestel wordt teruggegeven in een toestand met slijtage die normaal is na vijf jaar, is er geen sprake van schade ten laste van de huurder.

- tenzij in de overeenkomst iets anders is voorzien, draagt mijns inziens elke partij zijn eigen kosten voor de plaatsbeschrijving bij uitgang. De verhuurder heeft hier vooral belang bij en zal dit in uw geval uitbesteden aan het immokantoor. De plaatsbeschrijving moet tegensprekelijk gebeuren, dus u bent aanwezig en ondertekent na nazicht. Het is aangewezen om als huurder geen mandaat te geven aan het immokantoor om de huurschade vast te stellen. U wilt allicht nog de mogelijkheid behouden om bepaalde zaken te betwisten.

Sent from my iPad using Tapatalk HD

Reclame

Turaki

#4 , 05 apr 2013 23:29

Slijtage is ten laste van de verhuurder. Wat zij wel mogen vragen is vergoeding van alle schade buiten slijtage. Dus neen, zij mogen geen vergoeding vragen voor slijtage. Wijs hen op de wetgeving van dwingend recht, en meldt dit ook aan het BIV.

Gizmogirl
Topic Starter

#5 , 06 apr 2013 10:42

@ Zertyx: eigenlijk gaat het niet over schade...

Het gaat dus om toestellen (dampkap, kookvuur, boiler...) waar zij 10 % slijtagekosten per jaar van de geschatte aankoopprijs willen afhouden van mijn waarborg. Zo willen zij bv. 90 € van mijn borg houden voor een oven van 30-40 jaar oud die ik nooit heb kunnen gebruiken, want als ik dat deed viel de elektriciteit uit.
En ja, de eigenaar was hiervan op de hoogte, maar ik heb dit, en andere problemen, nooit officieel gemeld...

Gizmogirl
Topic Starter

#6 , 06 apr 2013 11:22

Ik zou eigenlijk moeten nakijken of er in het contract iets vermeld staat over de kosten bij uittrede.
Toen wij dat contract getekend hebben, zijn wij veel te braaf geweest...
Ook tijdens het huren zelf; ik betaalde bijna 700 €/maand voor een huis uit '50, met een EPC van 950, waarvan de muren vochtig waren, het dak lekte, er geen enkel venster in de woonkamer of keuken open kon, de oven kon ik niet gebruiken, wasmachine en droogkast ook niet tegelijk want dan viel de elektriciteit uit, er zaten muizen op zolder enz...

Bij de plaatsbeschrijving bij uittrede was ik aanwezig, maar er zijn daar enkel een paar opmerkingen opgeschreven; over de borg is toen niets uitgesproken. Daar ben ik na 10-tallen telefoontjes en 2 maanden wachten vorige week eindelijk voor moeten langsgaan, en toen kreeg ik voor mij neus wat ze mij wilden "aansmeren"

Terug naar “Huren”