Betalen onderhoud CV zonder EPC?

dendimi
Topic Starter

Betalen onderhoud CV zonder EPC?

#1 , 12 feb 2013 14:08

Beste,

Een kennis heeft een pand gehuurd (huurcontract van 1 jaar) en dit is na onderling overleg met de verhuurder vroegtijdig stopgezet.
Een nieuwe huurder is ook gevonden door die kennis van mij en de verhuurder heeft hierdoor geen leegstand.

Het betreft een vrij oud gebouw en toen mijn kennis in dit pand trok, was er geen EPC aanwezig.
Het contract zou wel geregistreerd staan (geen idee of het in dit geval meerwaarde heeft)
De gasboiler van de CV was nog niet gecontroleerd door een technieker op het moment dat mijn kennis er in trok, maar de verhuurder zei dat ze deze kost op haar zou nemen. Elk onderhoud nadien zou op kosten van huurder komen (zoals omschreven in het contract)
In de 8 maanden dat mijn kennis gehuurd heeft, is er echter geen onderhoud gebeurd en nu het huurcontract beeindigd is, eist de verhuurder een deel van de Waarborg om dit onderhoud te kostigen.

Het lijkt me vrij standaard dat de huurder instaat voor het jaarlijks onderhoud, maar als dit nog moet gebeuren op het moment dat de nieuwe huurder er in trekt, kan dit toch niet zomaar geeist worden, of wel?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
freelance

#2 , 12 feb 2013 15:33

Als in het contract staat dat dit door huurder moet gebeuren , dan MOET dit door de huurder gebeuren ( onafhankelijk van het feit dat verhuurder iets MONDELING zou afgesproken hebben ) .
Het ontbreken van een EPC doet hier niets van af . Huurcontract staat daar boven .
Registratie heeft daar ook geen invloed op ( dit is een fiscale aangelegenheid ) .
De huurwaarborg kan gebruikt worden voor zaken waarvan de huurder in gebreke was , ook al is er reeds een nieuwe huurder .
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#3 , 12 feb 2013 19:06

Vraag aan de verhuurder een bewijs van vorige controle.
Ik dacht dat gasverwarming om de twee jaar moest gecontroleerd worden.
Maar als het in het contract staat dat het jaarlijks moet dan hebt u niet veel keuze.

Reclame

j.demoor

#4 , 14 feb 2013 08:59

“Art.8...De gebruiker van een centraal stooktoestel moet :...4° Het centraal stooktoestel periodiek een onderhoudsbeurt laten geven in overeenstemming met de bepalingen in onderstaande tabel :...Gasvormige > of = 20 kW Twee-jaarlijks erkend technicus .De tijd tussen twee opeenvolgende onderhoudsbeurten mag niet langer zijn dan de weergegeven onderhoudsfrequentie, vermeerderd met 3 maanden. Het reinigen en het controleren van de schoorsteen mag steeds door een schoorsteenveger uitgevoerd worden...”(8 DECEMBER 2006. - Besluit van de Vlaamse Regering betreffende het onderhoud en het nazicht van stooktoestellen voor de verwarming van gebouwen of voor de aanmaak van warm verbruikswater.).

‘In de 8 maanden dat mijn kennis gehuurd heeft, is er echter geen onderhoud gebeurd’

Eis van de verhuurder het bewijs dat de termijn van twee jaar vermeerderd met 3 maanden verstreken is en weiger dit onderhoud te bekostigen zonder dit bewijs.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

freelance

#5 , 14 feb 2013 15:58

Alles wat contractueel bedongen is , moet uitgevoerd worden . Onafgezien wat de Vlaamse regering bepaald over onderhoud stooktoestellen .
Alles hangt dus af van wat er in het contract staat .
Art. 1134. Alle overeenkomsten die wettig zijn aangegaan, strekken degenen die deze hebben aangegaan, tot wet.
Zij kunnen niet herroepen worden dan met hun wederzijdse toestemming of op de gronden door de wet erkend.
Zij moeten te goeder trouw worden ten uitvoer gebracht.
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

Terug naar “Huren”