Huis wordt verkocht

Jochim
Topic Starter

Huis wordt verkocht

#1 , 07 aug 2012 21:37

Hallo iedereen,

Mijn moeder woont reeds 29 jaar in een huisje/bel étage in een drukke winkelstraat. Er is winkelruimte beneden en woonst boven. De winkelruimte wordt momenteel verhuurd aan andere mensen.

Beginsituatie:
- contract gestart 15 augustus 1983.
- 9 jaar contract
- 7000 Bfr huur
- 25 000 Bfr huurwaarborg (niet op een spaarrekening gezet maar gewoon op de rekening van de verhuurder en die rekening bestaat niet meer)

Situatie nu:
- huis wordt te koop gezet.
- 300 euro huur

Gisteren kreeg mijn moeder te horen dat de verhuurder het pand wil verkopen. Vandaag is er een notaris langs geweest dus het pand moet zo snel mogelijk verkocht worden.
Mijn moeder is een weduwe van 60 jaar met als enige inkomen 1000 euro weduwepensioen. Ook is ze reeds 29 jaar onthaalmoeder in dit pand.

Nu vraag ik mij de volgende dingen af:

Als het pand wordt verkocht, hoeveel tijd heeft ze om het pand te verlaten? Staat niet in het contract
Moet de verhuurder haar iets uitbetalen?
Krijgt zij enkel 650 euro waarborg terug of krijgt ze toch de interesten van 29 jaar?
Zijn er andere dingen waar ze nog voor kan kijken of recht op heeft?
Is het contract die 29 jaar geleden werd opgesteld nog steeds geldig of staan er wetten boven het contract?

U kunt begrijpen dat dit voor mijn moeder heel moeilijk is om op zo'n leeftijd nog zo'n verandering te moeten doen. Ze weet niet hoe ze het moet doen om een huisje/appartement te vinden die ze kan betalen want als ze moet verhuizen kan ze geen onthaalmoeder meer zijn. Morgen gaat ze haar inschrijven voor een sociale woning maar dit duurt minimum 2 jaar voor ze een woning kan toegewezen krijgen.

Hopelijk kan iemand me informatie bezorgen.

Alvast bedankt

Met vriendelijke groeten,
Jochim

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Turaki

#2 , 07 aug 2012 21:54

Als het pand verkocht wordt, moet ze misschien niet het pand verlaten. De nieuwe koper neemt namelijk het contract over (net als de huurwaarborg). De huidige eigenaar kan hiervoor het contract niet beëindigen, enkel de nieuwe eigenaar kan dit voor eigen bewoning. Opzegtermijn is 6 maanden, behalve indien niet geregistreerd, dan moet de nieuwe eigenaar in de 3 maanden na de akte maar een opzeg van 3 maanden geven (na die 3 maanden moet hij weer een opzeg van 6 maanden geven). Kijk dus zeker na of het contract geregistreerd is.
Ook opzeg tegen het einde van de huidige 3-jarige periode is mogelijk (dus 15/8/2013 als ik mij niet vergis) door de huidige eigenaar, met opzeg van 6 maanden, door de huidige eigenaar. Ik heb begrepen dat de verkoop zo snel mogelijk moet plaatsvinden, dus dit kan niet.
Zij heeft ook recht op de waarborg met rente van 29 jaar, minus kosten voor huurschade (hoewel na 29 jaar de meeste schade uit slijtage zal bestaan, en dus ten laste van verhuurder). Nogmaals, de nieuwe verhuurder moet dit betalen indien hij opzegt.

Ze kan best ook eens gaan informeren bij het OCMW of ze in aanmerking komt voor een woning daar (geen plaats voor opvang, maar goedkoper en moderner).
Ze kan ook, mocht ze een opzegbrief ontvangen, zich beroepen op buitengewone omstandigheden (leeftijd en inkomen in dit geval) om verlenging van de huur te vragen (minstens 1 maand voor einde opzeg). Als de verhuurder niet akkoord gaat dient ze dit aan de vrederechter te vragen, die dan beslist of dit kan en hoe lang de verlenging duurt.

Jochim
Topic Starter

#3 , 07 aug 2012 22:03

Sorry dat ik dit vergeten was, het contract is geregistreerd

Wel het grootste probleem is eigenlijk dat zij nu amper 300 euro huur betaald en het appartement heel veel meer waard is. De nieuwe koper zal dus zeker de huur optrekken naar meer dan 600 euro en die kan ze niet meer betalen.
In de 29 jaar die ze daar woont is er veel aangepast, nieuwe vloer, nieuwe terras (bankirai) en een nieuwe gasbrander en dit allemaal op eigen kosten omdat ze bang was dat de verhuurder de huur zou optrekken.

Nog 1 vraagje, stel dat ze nu een nieuwe woning vind, wat is haar opzegtermijn dan?

Reclame

Turaki

#4 , 07 aug 2012 22:06

Nieuwe eigenaar mag de huur maar aanpassen volgens de index. Hoeveel dit betekent voor 7000 Bfr, omgezet 175 €, kan ik zo niet zeggen. Zomaar verdubbelen kan dus niet.

Opzeg van uw moeder is 3 maand, tegenopzeg (dus als verhuurder eerst opzegt) 1 maand.

Jochim
Topic Starter

#5 , 07 aug 2012 22:07

Ach dus de nieuwe verhuurders kunnen dus niet van 300 euro naar 600 euro gaan. Ze zouden dus de huurprijs moeten behouden als ze er mag blijven wonen

Turaki

#6 , 07 aug 2012 22:56

Ach dus de nieuwe verhuurders kunnen dus niet van 300 euro naar 600 euro gaan. Ze zouden dus de huurprijs moeten behouden als ze er mag blijven wonen
Neen, ze kunnen wel verhogen, maar enkel volgens de index. Hoe dit juist te berekenen weet ik echter niet, maar met een beetje geduld verschijnt deze misschien wel hier (Vandebos?). Wat nog wel nodig is voor de juiste berekening is de opeenvolgende huuraanpassingen en data hiervan.

bosprocureur

#7 , 08 aug 2012 09:42

"contract gestart 15 augustus 1983"

Dan kan de koper ergens tussen december 2012 en februari 2013 (tussen zes en negen maand voor elke derde verjaardag van het huurcontract) een aanpassing van de huurprijs voorstellen. Op dat ogenblik kan hij ook zonder opgave van reden opzeggen tegen eind augustus 2013.

Jochim
Topic Starter

#8 , 08 aug 2012 10:26

Heel erg bedankt voor de reacties, het ziet er dan toch nog niet zo slecht uit voor haar. Ons eerste gedacht was dat ze ging moeten vertrekken als het verkocht was. De paniek was dus voor niets nodig.

Jochim
Topic Starter

#9 , 23 jan 2013 09:20

Hallo,

Het huis is ondertussen verkocht, de buren hebben het huis gekocht en mijn moeder mag er tegen dezelfde huurprijs in blijven wonen.

Nu, vorige week wil de vorige eigenaar van het huis alles afhandelen ivm de borg. 30 jaar geleden moest ze 25 000 Bef huurwaarborg betalen. Ik dacht dat ze ondertussen toch al wat interesten zou erbij krijgen maar nee dus. Ze heeft enkel 25 000 fr terug gekregen. de vorige eigenaar zegt dat ze geen recht heeft op de interest omdat dat 30 jaar geleden nog niet verplicht was. Kan dat?

Groetjes
Jochim

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#10 , 23 jan 2013 10:53

Misschien wel nog nuttig.
http://justitie.belgium.be/nl/publicati ... -179698-64" onclick="window.open(this.href);return false;

Terug naar “Huren”