Hallo iedereen,
Mijn moeder woont reeds 29 jaar in een huisje/bel étage in een drukke winkelstraat. Er is winkelruimte beneden en woonst boven. De winkelruimte wordt momenteel verhuurd aan andere mensen.
Beginsituatie:
- contract gestart 15 augustus 1983.
- 9 jaar contract
- 7000 Bfr huur
- 25 000 Bfr huurwaarborg (niet op een spaarrekening gezet maar gewoon op de rekening van de verhuurder en die rekening bestaat niet meer)
Situatie nu:
- huis wordt te koop gezet.
- 300 euro huur
Gisteren kreeg mijn moeder te horen dat de verhuurder het pand wil verkopen. Vandaag is er een notaris langs geweest dus het pand moet zo snel mogelijk verkocht worden.
Mijn moeder is een weduwe van 60 jaar met als enige inkomen 1000 euro weduwepensioen. Ook is ze reeds 29 jaar onthaalmoeder in dit pand.
Nu vraag ik mij de volgende dingen af:
Als het pand wordt verkocht, hoeveel tijd heeft ze om het pand te verlaten? Staat niet in het contract
Moet de verhuurder haar iets uitbetalen?
Krijgt zij enkel 650 euro waarborg terug of krijgt ze toch de interesten van 29 jaar?
Zijn er andere dingen waar ze nog voor kan kijken of recht op heeft?
Is het contract die 29 jaar geleden werd opgesteld nog steeds geldig of staan er wetten boven het contract?
U kunt begrijpen dat dit voor mijn moeder heel moeilijk is om op zo'n leeftijd nog zo'n verandering te moeten doen. Ze weet niet hoe ze het moet doen om een huisje/appartement te vinden die ze kan betalen want als ze moet verhuizen kan ze geen onthaalmoeder meer zijn. Morgen gaat ze haar inschrijven voor een sociale woning maar dit duurt minimum 2 jaar voor ze een woning kan toegewezen krijgen.
Hopelijk kan iemand me informatie bezorgen.
Alvast bedankt
Met vriendelijke groeten,
Jochim