#6 , 08 jan 2013 11:43
Hopelijk kunnen jullie mij ook adviseren.
Ik zit nl. in quasi dezelfde situatie. Ik had een geregistreerd 3-6-9 huurcontract met een vriendin, A., en besliste na 1,5 jaar om een huis te kopen. Via een aangetekende brief meldde ik mijn verhuis en beslissing aan de verhuurder. A. en ik hadden op voorhand duidelijke afspraken gemaakt, dus zochten we een andere huurder om mijn plaats in te nemen. Zij koos uiteindelijk voor een vriendin van haar, die pas 2 maanden later zou kunnen intrekken, dus overbrugde ik de huur nog mee, als vriendschappelijke geste. Toen de nieuwe huurder verhuisd was en ik al twee maanden in mijn nieuwe huis woonde, belde ik de verhuurder op, die nog niets van zich had laten horen, en vroeg hem wanneer we elkaar konden treffen om het contract te ontbinden en het nieuwe contract voor A. en de nieuwe huurder te tekenen. Hij gaf aan dat hij er geen tijd in kon/wou steken, en dat we het best "onderling" regelden. Daar kon ik me niet in vinden en na veel heen-en-weer-getelefoneer zei hij dat het voor hem OK was om het contract aan te passen, en wel als volgt:
- contract komt volledig op naam van A. en zij regelt iets met de nieuwe huurder;
- mijn notaris stelt een aangetekende brief op die stelt dat ik mijn huurlasten- en plichten volledig overdraag aan A. vanaf een bepaalde datum en dat de verhuurder zich hiermee akkoord verklaart, tenzij hij zijn bezwaar aangetekend bezorgt voor een bepaalde datum.
Dus, zogezegd, zogedaan, maar jammer genoeg was het daarmee niet opgelost.
We zijn nu een jaar verder, en tot op de dag van vandaag heb ik m'n huurwaarborg nog niet terug én staat mijn naam nog steeds in dat contract. Wànt: om de huurwaarborg vrij te krijgen, moeten drie partijen tekenen: A., ik en de verhuurder. De verhuurder wil enkel tekenen voor vrijgave als A. en de nieuwe huurder een nieuw contract tekenen en A. wil geen nieuw contract, en dus tekent ze niet.
Mijn advocaat zegt dat ik de hele zaak voor de rechter moet brengen, maar ik wil m'n broek er niet aan scheuren. Ten slotte loopt dit jaar de eerste termijn af en heb ik eind 2013 dus tòch m'n centen terug. Mijn grote vrees is dat A. (of de nieuwe huurder) stopt met betalen, zodat de schuldeiser naar mij toe komt, ondanks het feit dat ik er al maanden niet meer woon. Ik heb een kopie van alle aangetekende zendingen en een verklaring van A. die ik haar heb laten tekenen waarin staat dat ik alle sleutels heb afgegeven en alles in goede staat heb achtergelaten (een plaatsbeschrijving is er nooit geweest). De huurwaarborg is voor de helft van mij en voor de helft van haar.
In mijn ogen is A. helemaal niet fair, maar de verhuurder handelt toch ook niet correct?! Hoe los ik dit op?