Wie verantwoordelijk voor de achterstallige huur

secret
Topic Starter

Wie verantwoordelijk voor de achterstallige huur

#1 , 25 nov 2012 13:04

Hallo,

ik weet niet of ik echt juist zit met mijn vraag. Maar ga de situatie een beetje proberen uit te leggen.

Mijn oudste dochter is 3 tal jaar geleden bij haar vader gaan wonen. Nu is de situatie daar zo onhoudbaar dat ze er weg wilt, maar dat blijkt nog niet zo simpel.
Ex heeft al maanden geen huur meer betaald. Zijn zelfs met een verzoek bij het gerecht uit het huurhuis gezet. Toch hebben ze nog 3 maanden extra gekregen omdat dochter erin woont en nog studeert. Nu wordt ze lastig gevallen door de huurdster dat dochter de helft van de achterstallige huurgelden moet betalen. Dat zou zijn omdat ze meerderjarig is en werkt als werkstudent bovenop haar studies.
Kan dat en klopt dat? Ze heeft niet meegetekend in het huurcontract. De huurster zei haar dat ze moet betalen omdat ze meerderjarig is maar het vonnis wou ze haar niet laten zien. Moest ze maar aan haar vader vragen maar die laat haar dat niet lezen.

Hopelijk kan hier iemand ons wat duidelijkheid geven

Mvg

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
sloeberken

#2 , 25 nov 2012 14:00

Wat heeft de vrederechter uitgesproken, maar aangezien zij niet opgeroepen geweest is en niet weet wat er uitgespreken is kunnen ze haar toch vvoor niets aansprakelijk stellen. Je kinderen worden toch geacht te wonen bij hun ouders of bij een van beiden. Misschien kan je op de griffie van het vredegerecht waar de uitspraak heeft plaatsgevonden meer inlichtingen bekomen zodat je u geruster kan voelen.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

mava105
Juridisch actief: Nee

#3 , 25 nov 2012 16:01

Indien ze er ook gedomicilieerd is, zou de mogelijk zijn.

Reclame

freelance

#4 , 25 nov 2012 16:39

Ik veronderstel dat u met " huurster " bedoeld : "de VERHUURSTER " ....

Verhuurster kan uw dochter op geen enkele manier aanspreken . Uw dochter staat niet vermeld in het huurcontract .
Aan de andere kant kunnen kinderen ook verplicht worden om in te staan voor hun behoeftige ouders , maar dit vergt een totaal ander vonnis van de rechtbank.
En waarom is het niet zo simpel voor uw dochter om daar weg te gaan ?
Als vrederechter een vonnis uitgesproken heeft om om 3 maand langer te blijven wonen , dan is dit een wettelijke gunstmaatregel , maar wel in dien verstande dat de huurder zijn verplichtingen moet nakomen ( huur betalen ) , zoniet zou het volgende vonnis ( na die 3 maanden ) wel eens helemaal anders kunnen uitdraaien .
Mogelijkheid bestaat dat zowel vader als dochter het huis effectief uit moeten , en naar het OCMW verwezen worden ( wat vader mischien goed zou uitkomen , maar minder interessant zou kunnen zijn voor dochter )
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

secret
Topic Starter

#5 , 25 nov 2012 16:56

ja, sorry verhuurster...
Omdat er blijkbaar heel veel rekeningen zijn van dochter, kinesist, ziekenhuis, schoolkosten die niet betaald zijn door ex doorheen de jaren. En waar ze nu voor bij haar terecht komen (en dus ook bij het adres waar ze opnieuw ingeschreven zou worden) daar ze meerderjarig is. ex heeft wel al die tijd alimentatie en kindergeld opgetrokken. Zelfs de studietoelage op zijn rekening laten komen (gesjoemeld met rekeningnummer want voor een meerderjarige komt dat enkel nog op ouder mits toestemming van haar en die is niet gegeven, geen papier getekend) maar de kosten van school niet betaald.

Ik vind niet dat zij of de andere kinderen moeten opdraaien voor zijn luxe schulden. Dat is toch zijn verantwoordelijkheid eigenlijk.

freelance

#6 , 25 nov 2012 18:13

Dan blijkt dat hier wel degelijk verschillende problemen mekaar doorkruisen . Indien mogelijk moeten dan ook de verschillende problemen APART bekeken worden , daar deze een aparte behandeling vereisen .
Uit uw antwoorden volgt eigenlijk dat we hier géén éénduidig advies kunnen geven , omdat alle problemen samenkomen .
Het probleem "huur " heb ik in voorgaande besproken .
Mijn laatste woorden ( i.v.m. dochter , zijn dan ook veelzeggend ) .
Het zal absoluut in het belang zijn van dochter , om dit adres te verlaten ( zoniet blijft zij de problemen van vader meedragen , bovenop haar eigen problemen ) .
Stel u zich de mogelijkheid voor dat , door een vonnis van de rechtbank , beiden door een deurwaarder uit het huis gezet worden ,met inbeslagname van inboedel dan zal dit voor dochter zware problemen geven i.v.m. haar studies en haar ( beperkt ) inkomen .
Anderzijds is dochter dan weer ( als meerderjarige ) verantwoordelijk voor haar eigen situatie ( schulden /schuldeisers enz...) .
Verder kan vermoed worden dat er indertijd een procedure tot echtscheiding gevolgd is , en dat er bepaalde vonnissen uitgesproken zijn ivm. alimentatie , kindergeld , studiekosten enz...
Als de vader ( tijdens de minderjarigheid van het kind ) zijn verplichtingen niet nagekomen is , en dit de oorzaak is van de schulden die dochter momenteel heeft , dan kan de vader daarvoor aangesproken worden ( ook de moeder , maar dit hangt dan weer af wat er indertijd allemaal beslist geweest is op de rechtbank ) .
Maar als vader "kennelijk " onvermogend is , komen deze problemen automatisch bij meerderjarige dochter terecht ( in eerste instantie ) , en dient zij zich te vrijwaren .
Indien vader NIET onvermogend is , is het aan de dochter om de eventueel vroeger genomen beslissingen ( kindergeld enz...) af te dwingen .
Blijkbaar zal de vader het niet uit zichzelf doen , dus iemand zal initiatief moeten nemen .
Apart gaan wonen is een eerste maatregel ( of terug bij de moeder ? ) . Verder zijn er sociale instanties die haar problemen kunnen helpen oplossen .
Concrete oplossingen daarvoor kunnen hier nog wel door anderen gepost worden .

secret
Topic Starter

#7 , 25 nov 2012 19:20

ocmw is ze geweest. konden haar niet helpen tenzij ex haar 'buiten gooit' of niet inschrijft in zijn nieuwe woonplaats verblijf. Ik wil ze terug bij mij nemen maar ik heb een eigen huis en wil dat ook niet kwijtgeraken moest ze daadwerkelijk ook meebetalen in de achterstallige huren etc. Ook komen de eventuele deurwaarders dan bij mij terecht.
Ik vind het gewoon raar dat de verhuurster haar aanspreekt, haar zegt dat ze moet meebetalen maar geen vonnis wilt laten zien.
Ik heb mijn eigen problemen met ex daar hij al 6maand ook geen alimentatie meer betaald voor de andere twee kinderen. Maar dat staat los van de zaak allemaal.
Ik wou gewoon weten of het daadwerkelijk klopt dat ze moet meebetalen daar ze meerderjarig is en er woont ook al heeft ze het huurcontract niet getekend.

freelance

#8 , 25 nov 2012 20:43

Uw dochter kan met haar identiteitskaart en desnoods een bewijs dat deze man haar vader is ( opvragen dienst bevolking ) het vonnis inzien op het vredegerecht. ( griffie ) .
Het zal niet verboden zijn er een foto van te nemen .
Als haar naam daar in voorkomt kan ze ook een kopie krijgen .
Dan weet ze meteen wat de rechter beslist heeft . Moest dit niet duidelijk zijn , kan hier meer over verteld worden .
Laat verhuurster maar zagen ( die probeert alleen maar , omdat ze de huurder niet zo maar buiten krijgt ) .
Geen huurcontract getekend = is niet verplicht van huur te betalen . Ze kan ook niet de toegang geweigerd worden , vanwege haar domicilie .

Xastheron

#9 , 26 nov 2012 11:29

Gezien de mogelijk grote omvang van de problemen en omdat uw dochter nog student is etc, kan ze best eens langs een advocaat gaan om raad in te winnen. Afhankelijk van de situatie kan ze ook een pro-deo advocaat ter beschikking gesteld krijgen indien er voor haar een gerechtelijk staartje aan komt.

secret
Topic Starter

#10 , 26 nov 2012 13:26

Dank je Freelance

ja Xastheron , ga ik ook doen maar had toch graag van verschillende mensen een antwoord want soms kom je ook tegen dat de advocaten mekaar tegenspreken, snap je .

freelance

#11 , 26 nov 2012 19:23

Advocaten spreken mekaar dikwijls tegen , beroepshalve dan , op de rechtbank . Soms spreken ze mij ook tegen hier op het forum ... :mrgreen:
Maar mischien kan iemand hier al eens uitleggen hoe de schooltoelage en/of kindergeld terug op rekening van dochter kan gebracht worden . Dat is dan al een begin van oplossing .
( zie opmerking van TS in het begin ) .

sloeberken

#12 , 26 nov 2012 23:42

Ik weet dat dit een heel moeilijke procedure is.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

secret
Topic Starter

#13 , 27 nov 2012 20:37

kindergeld kon niet . studietoelage heeft ze op school veranderd maar ze hebben inkomen van ex nodig en die krijgt ze niet op syndicaat.

freelance

#14 , 27 nov 2012 21:25

http://www.ond.vlaanderen.be/studietoelagen/" onclick="window.open(this.href);return false;

Dat de procedure niet eenvoudig is , is best mogelijk ( waar blijven de "studietoelage -experten " hier ? ) .
Als de studietoelage bij de vader zou terechtkomen , is dit een reden te meer dat dochter alleenstaand gaat wonen , dan moet er helemaal niets bewezen worden over inkomen vader .
Naar een advocaat stappen is altijd mogelijk , maar denk je dat die haar de raad zal geven om bij de vader te blijven in dergelijke situatie ? Zeer zeker niet .

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#15 , 27 nov 2012 22:03

Gezien dochter meerderjarig is kan ze zelf haar domicilie kiezen waarom niet bij moeder al of niet tijdelijk?

Dan wordt ineens een boel zaken gewijzigd zonder dat de zaken van vader storend werken.
Eens dat in orde is kan dochter nog ergens anders gaan wonen.

Terug naar “Huren”