Verhuurder eist garage op

wct64
Topic Starter

Verhuurder eist garage op

#1 , 13 nov 2012 20:01

Beste,

sinds 01-01-1985 huur ik een woning met een 3-6-9-contract dat per 01-01-1998 werd herzien. In dit huurcontract staat ondermeer dat bij de huurwoning 2 garages behoren. De verhuurder stelt nu schriftelijk per gewone brief en gedagtekend op 23-10-2012 dat "de huurder het gebruik wordt ontnomen op de 2de garagebox en terug in gebruik wordt genomen door de eigenaar van de woning. Het gebruik ervan vervalt op 01-03-2013 en zal op die datum bijgevolg ontruimd zijn en zal de sleutel overhandigd worden aan de eigenaar".

Kan de verhuurder dit zomaar eisen? En op welke wettelijke basis is dit dan gestoeld?
Is er in voornoemd geval geen sprake van contractbreuk door de verhuurder? En kunnen wij in voorkomend geval als huurders als tegemoetkoming een substantiële vermindering van de huurprijs vragen (bv. huur van garagebox + schending privacy) in mindering brengen?
En welke stappen kan de verhuurder ondernemen indien we weigeren om de 2de garagebox, dewelke we nodig hebben om spullen, grasmachine, fietsen, diepvriezer, e.d. in te stallen, op te geven? Kan zij ons na opzeg van 6 maanden bv. uit de huurwoning zetten onder het mom dat ze dit voor eigen gebruik (bv. stockage) gaat gebruiken?

Graag uw advies in deze. Dank bij voorbaat!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Lecanardbizarre

#2 , 13 nov 2012 23:13

Als de garages inderdaad als dusdanig vermeld staan in het huurcontract, zie ik niet in op welke grond de eigenares dit van je zou kunnen afpakken zonder boe of ba.

Ze heeft natuurlijk wel steeds het recht om het huurcontract op te zeggen met respect van de opzegginstermijn en eventuele schadevergoeding die toepasbaar is (kijk daarvoor je contract na).

Als je dus graag in de woning zou willen blijven, zou ik absoluut proberen om dit in der minne te regelen met de eigenaar. De garage zomaar afpakken lijkt me niet te kunnen, maar je zult toch tot een of ander vergelijk moeten komen als de eigenares per se bij haar eis blijft staan.

Turaki

#3 , 13 nov 2012 23:41

Opzeg enkel voor de garage kan niet, tenzij u als huurder akkoord gaat. Meldt aan de verhuurder (best via AS) dat de brief die u ontvangen heeft een eenzijdige wijziging van het contract betekent, en dat dit wettelijk niet toegestaan is. Dat u dus ook niet op 1/3/2013 de sleutel zal overhandigen.

De eerstvolgende gewone opzeg die de verhuurder kan geven is tegen eind 2015, en de andere mogelijkheden (opzeg voor eigen bewoning of renovatie) hebben zulke strenge eisen en bijbehorende boetes bij niet-naleving, dat maar weinig verhuurders dit durven te gebruiken als excuus, en in dit geval om enkel een garage vrij te krijgen ook overdreven.
Eigen gebruik is trouwens eigen bewoning, alleen stockage is onvoldoende.

Reclame

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#4 , 13 nov 2012 23:49

Hierbij de huurwet misschien eens lezen.

http://justitie.belgium.be/nl/publicati ... -179698-64" onclick="window.open(this.href);return false;

Xastheron

#5 , 14 nov 2012 08:19

Praktisch: kijk eens hoeveel een garagebox in de buurt kost per maand en stel voor om deze kost in mindering te brengen op uw huurgeld.

Gezien het verhuurde goed gewijzigd wordt, neem ik aan dat een nieuw contract ook aan de orde is.

Verder zal je ook moeten opletten (indien je instaat met het afstaan van die garage) dat men geen elektriciteit/water/gas van uw zijde kan aftappen. Dit zal mee naar de onderhandelingstafel moeten.

wct64
Topic Starter

#6 , 14 nov 2012 17:53

Bedankt voor jullie verschillende reacties. Het bevestigt alvast wat wij vermoedden. Ik heb ondertussen ook de huurwet afgeprint en ga er in 't weekend eens werk van maken door deze eens grondig door te nemen. Bovendien ga ik nakijken wat de huur van een garagebox in de buurt kost. BEDANKT ALLEMAAL!

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#7 , 14 nov 2012 18:10

Uiteraard met het extra ongemak ook te verrekenen natuurlijk.
Maar in principe als de garage aanhorig is dus aan het huis hangt en het één huurcontract is.... dan heeft de eigenaar geen poot om op te staan.

Terug naar “Huren”