opzeggen 9-jarige huurovereenkomst na juist 3 jaar

Bart_B
Topic Starter

opzeggen 9-jarige huurovereenkomst na juist 3 jaar

#1 , 19 sep 2007 14:00

Wij hebben huurovereenkomst die begonnen is op 01-01-05 en loopt tot 30-12-14. We willen die opzeggen. Als we die nu opzeggen loopt onze 3 maand opzeg van 01-10-07 tot 31-12-07.

In het contract is sprake van een vergoeding voor de verhuurder, die bedraagt 1 maand huur als we opzeggen in het derde jaar. Kan de verhuurder die vergoeding eisen in bovenstaand scenario? Op het moment dat we het huurcontract beeindigen (31-12-07) hebben we toch drie volle jaren gehuurd.

We willen zowiezo met onze verhuurder gaan overleggen om er onder elkaar uit te geraken, maar ik zou eerst graag weten wat hij kan eisen en wat niet.

Veel dank.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
scorpioen
Juridisch actief: Nee

#2 , 19 sep 2007 22:35

De meerderheid van rechtsleer en rechtspraak oordelen dat u dan geen boete meer moet betalen.

Ik vind dit betwistbaar. De overeenkomst wordt beëindigd per 31 december, dit is de laatste dag van het derde jaar.

scorpioen

Leeka

#3 , 20 sep 2007 09:52

Ik heb laatst zelf die vraag voorgelegd aan de huurdersbond. Ze zeiden me dat dat voor het derde jaar het geval is. Dus als je opzegt tot 13/12/07 is dat na het derde jaar, als je dit voor het tweede jaar wilt doen, rekent men anders, dan is 13/12/06 wel in het tweede jaar. Dat is wat ze mij vertelden.

Reclame

Terug naar “Huren”