Vredegerecht

Jeromme
Topic Starter

Vredegerecht

#1 , 12 sep 2007 17:59

Zijn er kosten verbonden als je een geschil tussen huurder/verhuurder voor het vredegerecht laat komen. Extra schadevergoeding als je een zaak verliest? Tot welk bedrag is het vredegerecht bevoegd?

Ik bedank jullie alvast voor jullie advies!!!

Jerommeke

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
pdc

#2 , 12 sep 2007 18:22

vredegerecht is bevoegd tot 1250 €
huurgeschillen kan alleen via het vredegerecht, er zijn wat kleine kosten uiteraard maar dat valt mee.

Jeromme
Topic Starter

#3 , 12 sep 2007 19:17

Bedankt voor je advies PDC. Dus als ik het goed begrijp zijn huurgeschillen altjjd voor het vredegerecht ook al gaat het over een bedrag hoger dan 1250 EUR.

Kan er door de vrederechter een boete opgelegd worden? Wat zijn de kleine kosten ongeveer?

Super bedankt!

Jeromme
Laatst gewijzigd door Jeromme op 12 sep 2007 19:21, 1 keer totaal gewijzigd.

Reclame

pdc

#4 , 12 sep 2007 19:20

inderdaad, bij huurgeschillen kan je niet in hoger beroep gaan volgens hetgeen ik steeds geleerd heb. kosten zijn echt niet hoog, kan de preciese bedragen niet, een paar 10 tallen €'s
even bellen naar het vredegerecht zou ik zeggen..

Jeromme
Topic Starter

#5 , 12 sep 2007 19:23

Is de "wachtijd" van een zaak te vergelijken met de rechtbank van eerste aanleg? Of kan dit sneller?

Super bedankt!

Jeromme

scorpioen
Juridisch actief: Nee

#6 , 12 sep 2007 19:52

Wat de kosten betreft.
Hou er rekening mee dat de verliezende partij veroordeeld wordt tot de gerechtskosten. Daartoe behoort ook de rechtsplegingsvergoeding die - vermoedelijk vanaf 1 januari a.s. - merkelijk zal verhoogd worden en beschouwd zal worden als een tussenkomst in de advocatenkosten van de winnende partij. Het bedrag zou dan voor een vordering van 750,01 euro tot 2.500,- euro: tot 1.000,00 euro kunnen bedragen (in principe basisbedrag: 400 euro, maar de rechter kan dit aanpassen tot 1.000,00 euro).

scorpioen

Jeromme
Topic Starter

#7 , 12 sep 2007 21:01

Beste,
Zijn deze kosten ook van toepassing bij het vredegerecht? Ik dacht alleen bij de rechtbank van eerste aanleg? Advocaatkosten? Is een advocaat nodig?

Bedankt!

Jeromme

scorpioen
Juridisch actief: Nee

#8 , 13 sep 2007 00:34

Ik had het over de advocatenkosten van de tegenpartij.

scorpioen

Jonas Helaut

#9 , 16 sep 2007 17:28

Beste,

1) als u procedeert is een advocaat altijd nodig
2) de tarieven RPV verschillen naargelang de aanleg ....(1e aanleg, hoger beroep) Een volledige actuele lijst vindt U op http://www.gdwrobert.be/index.php?id=19
3) de verliezende partij draait inderdaad op voor de kosten (RPV), soms verdeelt de rechter in zijn vonnis de kosten ook over beide partijen

koen999

#10 , 16 sep 2007 17:50

1) als u procedeert is een advocaat altijd nodig
niet bij de vrederechter

Terug naar “Huren”