Op een eigendom hebben we een huurder die zes maanden opzeg heeft gekregen om te vertrekken, dit aangezien ik zelf op het eigendom wil gaan wonen.
Het eigendom is van mijn grootvader geweest en gedurende jaren heeft de huurder in kwestie er een stort van gemaakt, met autowrakken, verroeste traktors, caravans en ook twee paarden. Het huis zelf staat vol met rommel.
De huurder heeft zes maanden geleden bericht gekregen dat hij het eigendom moet verlaten en nu zijn we 5 dagen voor het einde van die periode aangekomen.
Tot op heden is er nog niets weggeruimd of opgekuist. Volgens de buren heeft hij verkondigd "dat de politie hem maar moet komen weghalen" en dat hij zou verklaren dat al die rommel er al stond van in het begin, wat uiteraard niet klopt.
Mijn zorg is nu hoe ik die persoon tijdig weg kan krijgen (opzeg van 6 maanden is wettelijk) én ervoor kan zorgen dat de rommel die niet weggeruimd is, weggeruimd kan worden op de kosten van de huurder. En daar wringt uit persoonlijke ervaring het schoentje.
Het huisje daarnaast werd ook bewoond door huurders die plots geen huur meer betaalden en simpelweg vertrokken waren zonder iets te laten weten. Men heeft die mensen gelokaliseerd, maar ze hebben geen geld en we hebben dan ook geen enkele euro teruggezien van het huurgeld én van het opruimgeld, laat staan juridische kosten.
Nu heb ik schrik opnieuw in dezelfde situatie te belanden waarbij ik zal opdraaien voor juridische én opruimkosten, waarbij de persoon in kwestie alle verantwoordelijkheid ontloopt omdat hij zogezegd geen vermogen heeft om zelf voor de opruim in te staan. De huurder heeft wel steeds zijn huur correct betaalt.
Wat moet ik doen? Ik ben vandaag langsgeweest en er is nog niéts opgeruimd en we zijn nog maar 5 dagen van de deadline verwijderd...
Bedankt voor alle advies.