Huurder vertrekt niet

Froezel
Topic Starter

Huurder vertrekt niet

#1 , 29 aug 2012 22:05

Mijn huurder zou ten laatste op 1 september vertrekken. Hij heeft zijn huurwaarborg al terug ontvangen want die had hij nodig voor de waarborg van zijn nieuwe woonst. De laatste keer dat ik hem gesproken heb heeft hij mij nog gezegd dat hij waarschijnlijk rond de 28ste september al zou vertrekken. Vandaag heb ik hem gebeld om te vragen wanneer hij de sleutel zou kunnen geven, nu ineens zou hij pas maandag 3 september vertrekken. Ik heb hem in de bank, met de vrijgave van de waarborg, wel een papier laten tekenen dat hij de waarborg al gekregen heeft en dat hij op 1 september de sleutel zou overhandigen. Ik zou zelf terug in mijn woning gaan wonen en kan niet wachten tot 3 september, ik heb immers al mijn energieleverancier laten weten dat ik er woon vanaf 1 september. Wat moet ik nu doen zaterdag ? Ik heb nog een sleutel van mijn woning, kan ik zomaar binnengaan of moet ik de politie verwittigen.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Xastheron

#2 , 30 aug 2012 07:54

Hij heeft zijn huurwaarborg al terug ontvangen want die had hij nodig voor de waarborg van zijn nieuwe woonst.
Voordat u hebt kunnen controleren of er schade is aan de woning?
...heeft hij mij nog gezegd dat hij waarschijnlijk rond de 28ste september al zou vertrekken...
Ik neem aan dat u 28 augustus bedoelt?
Wat moet ik nu doen zaterdag ? Ik heb nog een sleutel van mijn woning, kan ik zomaar binnengaan of moet ik de politie verwittigen.
In geen geval de woning al betreden tenzij hij u zelf binnen laat. Dit wordt geïnterpreteerd als inbraak met valse sleutel(?)

Ik vrees dat gezien de aangehaalde feiten, u niet veel kan doen... De kosten op hem verhalen zal moeilijk gaan, en als hij wel degelijk op 03/09 buiten is, dan zullen de extra kosten vrij klein zijn tov de tijd/energie en kosten van het inschakelen van het VR.

Wat is uw situatie? Trekt u zelf weg uit een huurhuis, of kan u nog even terecht waar u momenteel woont? Indien u nog enkele dagen kan wachten, raad ik dit aan. U geeft ook pas de meterstand door wanneer u zelf intrekt en uw huurder vertrokken is.

mava105
Juridisch actief: Nee

#3 , 30 aug 2012 10:19

. Hij heeft zijn huurwaarborg al terug ontvangen want die had hij nodig voor de waarborg van zijn nieuwe woonst. .
Niet erg slim. Wat ga je nu doen als uw huurder nog schade aanbrengt aan het pand, of, zoals nu blijkt, niet tijdig de woonst verlaat? Nu heb je geen enkel back-up meer om hem die paar dagen meergebruik van de woonst aan te rekenen (om nog maar niet over eventuele huurschade te spreken)

Reclame

Froezel
Topic Starter

#4 , 30 aug 2012 21:56

Ja ik weet het, niet slim, was allemaal ter goeder trouw. Ben te goedgelovig en daar draag ik nu de gevolgen van. Vandaag naar de politie geweest maar die kunnen blijkbaar niets doen, dus met andere woorden sta ik 1 september op straat (het huurcontract waar ik nu woon loopt af op 1/9). Ik ben radeloos, wie weet zegt hij maandag niet ik verhuis pas binnen een maand !

Vandebos

#5 , 30 aug 2012 22:14

Dringend contact opnemen met uw verhuurder en kijken of u het pand niet een paar dagen langer kan bewonen terwijl hij een huurder zoekt. Doe hem een degelijk voorstel ter vergoeding per dag dat u het pand langer bewoont (klassiek is de maandelijkse huur/30 per dag dat u zijn pand bezet.)

Uw huurder Aangetekend in gebreke stellen en eventueel dreigen met een rechtszaak en schadeloosstelling.

Gebruiker21
Juridisch actief: Nee

#6 , 31 aug 2012 14:46

Stel dat de topic starter door deze situatie enkele dagen op hotel moet, en enkele dagen stockageruimte moet huren voor zijn spullen (want ik zie niet in wat hij anders zou kunnen doen?), kan hij deze kosten dan niet op zijn huurder verhalen? De topic starter heeft immers een getekende overeenkomst tussen hem en de huurder. De huurder houdt zich niet aan die overeenkomst, met nadelige gevolgen voor de topic starter. Is dit geen reden genoeg om schadevergoeding te vragen?
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Vandebos

#7 , 31 aug 2012 15:16

Verhuurder is in zijn recht om effectief te trachten een schadevergoeding te bekomen. Of hij hierin succesvol zal zijn kan ik niet beoordelen; ben deze situatie, gelukkig, nog niet tegengekomen.

Terug naar “Huren”