Huurder laat stort achter, lijkt niet te willen vertrekken

jorrelemargi
Topic Starter

Huurder laat stort achter, lijkt niet te willen vertrekken

#1 , 23 aug 2012 11:04

Op een eigendom hebben we een huurder die zes maanden opzeg heeft gekregen om te vertrekken, dit aangezien ik zelf op het eigendom wil gaan wonen.

Het eigendom is van mijn grootvader geweest en gedurende jaren heeft de huurder in kwestie er een stort van gemaakt, met autowrakken, verroeste traktors, caravans en ook twee paarden. Het huis zelf staat vol met rommel.

De huurder heeft zes maanden geleden bericht gekregen dat hij het eigendom moet verlaten en nu zijn we 5 dagen voor het einde van die periode aangekomen.
Tot op heden is er nog niets weggeruimd of opgekuist. Volgens de buren heeft hij verkondigd "dat de politie hem maar moet komen weghalen" en dat hij zou verklaren dat al die rommel er al stond van in het begin, wat uiteraard niet klopt.

Mijn zorg is nu hoe ik die persoon tijdig weg kan krijgen (opzeg van 6 maanden is wettelijk) én ervoor kan zorgen dat de rommel die niet weggeruimd is, weggeruimd kan worden op de kosten van de huurder. En daar wringt uit persoonlijke ervaring het schoentje.

Het huisje daarnaast werd ook bewoond door huurders die plots geen huur meer betaalden en simpelweg vertrokken waren zonder iets te laten weten. Men heeft die mensen gelokaliseerd, maar ze hebben geen geld en we hebben dan ook geen enkele euro teruggezien van het huurgeld én van het opruimgeld, laat staan juridische kosten.

Nu heb ik schrik opnieuw in dezelfde situatie te belanden waarbij ik zal opdraaien voor juridische én opruimkosten, waarbij de persoon in kwestie alle verantwoordelijkheid ontloopt omdat hij zogezegd geen vermogen heeft om zelf voor de opruim in te staan. De huurder heeft wel steeds zijn huur correct betaalt.

Wat moet ik doen? Ik ben vandaag langsgeweest en er is nog niéts opgeruimd en we zijn nog maar 5 dagen van de deadline verwijderd...
Bedankt voor alle advies.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 23 aug 2012 11:24

Zal vrederechter worden.
Paarden van wie zijn die?
Kan daar al bewarend beslag op gelegd worden.
Mogelijk ook vaststellingen laten doen door gemeente ( openbare gezondheid).
Bevoegdheid burgemeester.

jorrelemargi
Topic Starter

#3 , 24 aug 2012 17:13

De paarden zijn van de huurder (of althans niet van ons)
Wat doen we concreet als blijkt dat de huurder niet vertrokken is en als de rommel er nog allemaal ligt?

Kunnen we dan alles laten weghalen en die kosten verhalen op de (ex)huurder?

Reclame

mava105

#4 , 24 aug 2012 17:15

Kan u niet want dan is het diefstal en kan ex-huurder u aanklagen. Je zal nog steeds via de vrederechter moeten.

Vandebos

#5 , 24 aug 2012 18:46

U neemt maandag verlof. (je zal het nodig hebben)

U stuurt de huurder maandagochtend een as waarin u hem herinnert aan het einde van de opzeg en het opruimen van het pand. U verwittigt hem in het aangetekende schrijven dat bij gebrek aan het tijdig ont- en opruimen van het pand dit schrijven geldt als enige en definitieve ingebrekestelling en u verplicht zal zijn op zijn kosten het vredegerecht in te schakelen.

U spreekt maandag af met een gerechtsdeurwaarder, neem huurcontract, opzeg en kopie ingebrekestelling mee en geeft deze opdracht in het pand een bewarend beslag te gaan leggen op de verkoopbare goederen op 01/09/2012(dat is niet gratis doch laat de ernst blijken en geeft u een basis van goederen die als schadevergoeding kunnen verkocht worden bij opruim en schulden.)

U bereidt dit weekend uw verzoekschrift art 1344bis e.v. Ger.W. voor om een uitwijzing op dwangbevel op kosten huurder te bekomen, de uitvoering van het bewarend beslag bij niet betaling van opruiming en uitzetting, vergoeding kosten. In onderschrift vindt u een voorbeeld terug.

Maandag gaat u langs bij de dienst bevolking van de gemeente waar het pand zich bevindt en vraagt aan de ambtenaar de bewijzen van woonst van alle bewoners van het pand gelegen te X vanwege het aanspannen van een geding voor het lokale vredegerecht. (maak in die zin een klein briefje op en zorg dat u uw stukkenbundel en verzoekschrift kan tonen mochten ze een bewijs vragen.)
Maandag begeeft u zich hiermee naar het lokale vredegerecht, lokaal = gemeente waar woning in kwestie zich bevindt, en u legt dit neer met de vriendelijke vraag dit zo dicht mogelijk bij 01/09/2012 op de rol te plaatsen.

U bereidt dit weekend uw stukkenbundel voor, dit zijn de documenten waarop de verzoeken in uw verzoekschrift zijn gebaseerd. (huurcontract, plaatsbeschrijving, verslag bewarend beslag, opzeg, ingebrekestelling, document van bank waar waarborg werd geblokkeerd indien van toepassing, kopie van alle bewijzen van aangetekende zendingen.)

Zodra deze bundel volledig is, bewarend beslag zal het laatste zijn, maakt u hiervan drie kopieën waarvan één voor uzelf.
Zodra u de uitnodiging voor het voorkomen van de zaak van het vredegerecht ontvangt verzendt u een kopie van deze stukkenbundel aangetekend naar de huurder. Dit vergezeld van een klein briefje in de zin van : bij deze heb ik de eer u aangetekend tijdig de stukkenbundel te bezorgen betreffende het geding met rolnummer 12345abc tegen u aangespannen middels het vredegerecht van X dat op de rol van dd/mm/jjjj is geplaatst.

Kostprijs van het aanspannen van het geding €35-€47. Mocht de huurder toch vertrekken en opruimen dan volstaat contact opnemen met het vredegerecht om de zaak zonder extra kosten van de rol te laten schrappen. Mocht de huurder vertrekken zonder op te ruimen, dan kan u nog steeds de zaak laten Laten doorgaan voor enkel dit luik.

Dan is het afwachten.

Indien u vragen heeft, niet aarzelen. Als ze vertrouwelijk zijn --> pb.

Franciscus

#6 , 24 aug 2012 19:10

Noteer wel dat elk stuk dient genummerd te worden.
Dus bijlage 1, bijlage 2 enz
best een lijst bijvoegen met
bijlage 1 : (geregistreerd) huurcontract dd 1.1.2001
bijlage 2 : plaatsbeschrijving dd 1.1.2001
bijlage 3 : AS inzake niet betalen .... dd 15.5.2002
.
.
bijlage 8 : opzeg
enz enz best de stukken chronologisch vermelden.
Daarna kan u steeds naar huurcontract zie bijlage 1 verwijzen.
Mocht u in een later stadium nog documenten bijvoegen .... dan nummert u gewoon verder.

Heel handig en héél overzichtelijk.

O ja niet vergeten uw kwartierinspecteur NU al in kennis te stellen kan handig zijn kan deze mee een oogje in het zeil houden ...
Is ook diegene die vanaf het ogenblik dat de huurders weg zijn onmiddellijk de procedure voorstel ambtelijke schrapping kan in gang zetten.
Verder niet vergeten als ze auto's hebben nummerplaten noteren is ook handig - voor beslag - voor info kwartierinspecteur.
Als u telefoonnummers hebt van betrokken doorgeven aan KwI.

Vandebos

#7 , 24 aug 2012 21:01

Indien huurder claimt dat voertuigen en rommel er reeds stonden vrederechter zich bij het DIV te bevragen naar de inschrijving en overdrachtsgegevens van voertuigen en caravans. Ofwel wijzen de eigenaars gegevens naar de huurder ofwel zal de inschrijvingsdatum tonen dat huurder toen reeds het pand betrok...

jorrelemargi
Topic Starter

#8 , 02 sep 2012 15:27

Bedankt allemaal voor de tips en informatie.

Ondertussen is de huurder niet vertrokken (hij woont er niet, maar alles staat er nog, tot en met zijn hond die er rondloopt).
Ik zou voor een gepland tuinfeest op de grond daarnaast stroom willen afnemen van het pand van de huurder in kwestie (wiens opzeg nu is afgelopen en waardoor ik gepland had daar stroom en water en dergelijke te kunnen afnemen).

Is het af te raden dat ik alsnog stroom afneem nu de huurder zijn opzegtermijn verstreken is, maar nu we dit voor het vredegerecht gaan brengen, of zeg ik mijn geplande activiteiten op mijn eigen grond af omdat ik geen stroom kan nemen van bij het huis waar de huurder niet tijdig vertrokken is?

Hij heeft een hond zitten en een hek geplaatst waardoor ik het pand niet veilig kan betreden. Heb ik eigenlijk wel récht om mijn eigen eigendom te betreden in deze situatie?

Vandebos

#9 , 02 sep 2012 18:02

Neen, zolang de huurder het pand bezet, heeft u niet het recht dit te betreden zonder zijn toestemming.

Terug naar “Huren”