algemene kosten

RoosMechelen
Topic Starter

algemene kosten

#1 , 16 aug 2012 10:34

Beste,
Wegens omstandigheden moet ik vroegtijdig mijn huurcontract opzeggen. Volgens het contract mits opzeggingsperiode van 3 maanden +vergoeding van 3 maanden (minder dan 1j huurcontract gestart). Nu kreeg ik een afrekening voor een som van deels de werkelijke gemaakte kosten + begroting voor de kosten die pas in het voorjaar van 2013 berrekend worden. Blijkbaar kom ik absoluut niet toe met de maandelijkse provisie die aangerekend werd want de werkelijke kost is meer dan 40% hoger. Kan dat zomaar? Het geeft me de indruk dat de huurprijs fictief lager gehouden wordt dan de werkelijke prijs en deze op jaarbasis adhv bijkomende lasten verhoogd wordt...

2e vraag ivm verandering ah gehuurde goed. Kan u me vertellen of we de waarborg kunnen mislopen wanneer we gaatjes hebben geboord om gordijnen te kunnen hangen of volstaat het deze te stoppen en overschilderen om ze weg te werken?

Graag uw advies, R

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#2 , 16 aug 2012 12:09

vraag 1: de wederverhuringsvergoeding omhelst enkel de huur, niet de algemene kosten. de algemene kosten kosten omhelzen immers exclusief het gebruik van de gemene delen, het is nogal moeilijk gebruikskosten te claimen als je er niet meer woont... De hoogte van de vergoeding wordt berekend op het ogenblik dat u het pand verlaat, niet op het ogenblik dat u de opzeg geeft.

vraag2: als u de gaatjes dichtstopt en ze netjes op kleur brengt is er geen verhaal om voor een dergelijke bagatel de waarborg in te houden.

billie3

#3 , 16 aug 2012 12:58

De schadevergoeding die je moet betalen, slaat niet op de algemene kosten. Dus je moet enkel 3 maanden schadevergoeding betalen = huurprijs zonder de vaste algemene kosten.
De maandelijkse algemene kosten die je betaalt zijn in feite een voorschot op de werkelijke algemene kosten, de verhuurder heeft het recht om een opleg te vragen. Dit moet natuurlijk wel gebeuren mits de nodige bewijzen voor te leggen (vraag een kopie van de afrekening van de algemene kosten die de eigenaar heeft betaald aan de syndicus, hierin zitten normaal gezien alle kosten van syndicus, kosten lift, electriciteit, onderhoud gemeenschappeljke delen,....) Wij leggen altijd uit aan huurders dat de maandelijkse kosten een voorschot zijn op de algemene kosten is. Maar tot nu toe hebben we nog nooit een opleg moeten vragen.
Wanneer de gaatjes dichtgestopt zijn en de muur hersteld wordt, kan hiervoor volgens mij geen waarborg ingehouden worden

Reclame

RoosMechelen
Topic Starter

#4 , 16 aug 2012 13:02

@Billie3 Dank je hiervoor. Ik heb de stukken opgevraagd aan de syndicus maar die stuurt me terug naar de eigenaar. De eigenaar stuurt me naar de syndicus! Zo blijven we bezig natuurlijk. Ik begrijp idd niet dat je na afrekening nog meer dan 40% moet bijbetalen voor de algemene kosten en dat breekt me zuur op....

Turaki

#5 , 16 aug 2012 15:08

Eigenaar moet u deze bezorgen, niet de syndicus. Met de syndicus heeft u (als huurder) niks te maken, eigenaar wel. Laat aan de eigenaar weten dat u deze (kopies) wil ontvangen, en dat u betaald zodra u deze heeft.

RoosMechelen
Topic Starter

#6 , 16 aug 2012 21:01

de eigenaar heeft me gebeld om me tot 3x toe te zeggen dat hij er niet op uit is om me beet te nemen ;-( Enfin, ik probeer het via een andere weg te weten te komen, want er zijn verschillende huurders/eigenaars in dit gebouw en ik vermoed dat iemand er toch begrip voor zal kunnen opbrengen.... Toch dank voor de raad. Ik laat alsnog weten aan de verhuurder dat ik deze stukken wens te zien.

Turaki

#7 , 16 aug 2012 21:04

Mocht u de details uiteindelijk toch krijgen, maak hier eens een oplijsting. Sommige verhuurders, ook degene die er niet op uit zijn om u beet te nemen, trachten soms kosten door te rekenen die voor hen zijn.

RoosMechelen
Topic Starter

#8 , 17 aug 2012 15:04

Ik heb met de syndicus gesproken en er werden inderdaad kosten aangerekend die de verhuurder niet mag doorrekenen. Ik heb dus afgesproken met de syndicus dat ik nav ons gesprek een mailtje ga schrijven naar de eigenaar -die me voorstelde met de syndicus te spreken- met de syndicus in cc met de samenvatting van ons gesprek ivm de kosten die niet doorverrekend mogen worden. hopelijk komt dit uiteindelijk goed....

RoosMechelen
Topic Starter

#9 , 20 aug 2012 15:26

De eigenaar is akkoord gegaan met de herberekening. Advies aan iedereen: check alle kosten en ga er niet zomaar vanuit dat alles wat aangerekend wordt, juist is!

Terug naar “Huren”