Zoals opgemerkt was er dus kennelijk al een vonnis tot ontbinding. Ik denk dat indien de huurder niet komt opdagen op het vredegerecht en er sprake is van een redelijke betalingsachterstal de ontbinding van het huurcontract zogoed als een automatisme is.
Indien men met dit vonnis niks doet ok, maar hou toch je post in het oog dat men het toch niet laat betekenen door een gerechtsdeurwaarder en daarmee uitvoerbaar maakt, je weet maar nooit.
De kosten zullen inderdaad voor jou zijn en in de orde van de bedragen die je noemt in je vorige post. Je zat met een betalingsachterstal dus vrees ik dat je die niet kunt ontlopen. Je kunt misschien hopen op een gebaar van je verhuurder, maar gezien de procedure gestart werd door jouw achterstal zal deze waarschijnlijk ook wel niet happig zijn om de kosten te delen.
De gerechtskosten vielen gelukkig nog behoorlijk goed mee. Deze heb ik eergisteren meteen betaald+bevestiging doorgestuurd naar de raadsheer. Vandaag kreeg een nette mail terug dat hierbij de zaak in orde is. Bovendien werd aan de griffie bevestigd dat de zaak mocht doorgehaald worden - hier kon ik eigenlijk niet goed mee volgen, want er werd verwezen naar een zitting op 22 augustus? Hier is ook nooit iets over gecommuniceerd.
Mag ik er dan van uit gaan dat er nog geen vonnis is geweest? De brief van het OCMW was ook erg vaag hierover. Het ging er over een kennisgeving en een uitnodiging om eventueel hulp te vragen, maar er stond verder niets in over afspraken. Er is bvb.: ook nergens gecommuniceerd dat ik het appartement diende te verlaten, of binnen welke termijn. Enfin, ik hou mijn post inderdaad goed in de gaten. Alsnog bedankt om even de tijd te nemen om te reageren op mijn post, is geapprecieerd.
Betaalt U Uw huur via het immokantoor? Als dit niet het geval is, dan moet de verhuurder het immokantoor toch op één of andere manier op de hoogte hebben gebracht van de betaalachterstand, en mijn inziens doet men dit als verhuurder enkel om zo een procedure op te starten.
Inderdaad, de betaling is op de rekening van het immo kantoor, dus was mijn vermoeden snel bevestigd dat zij ook het debiteurenbeheer voor hun rekening nemen en het dossier bij de advocaat als extra dienst aanbieden. De verhuurder bleek ergens een contract te hebben ondertekend, waarin zij aangeven bij een achterstal van twee maand huur deze procedure in gang te zetten. Dit verliep dus inderdaad met stilzwijgende toestemming, ook al was de verhuurder in dit geval zelf niet echt gediend met de hele situatie. Wat erg sympathiek van haar is, maar zwart-op-wit dus weinig te betekenen had. Dit werd me ook bevestigd door de raadsheer die me telefonisch heeft ingelicht, dus ik ga ter goeder trouw uit van het woord van de verhuurder.
ja zeg...
Huurder is nogal nonchalant om betalingen uit te voeren, verhuurder is even nonchalant om de procedure effectief stop te zetten.... M.i. zal de huurder hier de kosten, die hij tenslotte veroorzaakte, moeten dragen. Zie nu maar dat de procedure effectief stopgezet is, maw. dat de deurwaarder niet nog eens komt om het vonnis te betekenen en zo. En dat volgende betalingen (elke maand, weet je wel) stipt gebeuren, want je weet maar nooit dat het immo-kantoor weer in gang schiet....
Ik spreek hier tegen mijn rekening, maar je hebt gelijk. Ik heb dan ook geen woorden vuilgemaakt om de gerechtskosten uit de weg te gaan en de verhuurder heeft hier ook geen aandeel in. De nalatigheid heb ik enkel aan mezelf te denken. De plotse stroomversnelling en de weinige heldere communicatie, echter, zorgt wel voor paniekvoetbal. Ben ook niet zo vloeiend in legalees, dus een advocaat had me eender welke kosten op de mouw kunnen spelden...
De raadsheer ging de zaak laten doorhalen bij de griffie, ik mag er van uit gaan dat dit voldoende is?
Wat de betalingen betreft, dat is reeds in orde gemaakt in begin juli, wat zich ook heeft mogen getuigen gezien de stipte betaling voor augustus.
Allen, bedankt voor jullie inzicht en advies. Hopelijk mogen frisse pinten, schoon vrouwen/venten, succes en geluk zich uw richting begeven