Huurwaarborg bij niet geregisteerd huur contract

JJW
Topic Starter

Huurwaarborg bij niet geregisteerd huur contract

#1 , 19 jul 2012 11:44

Beste Forum leden,

Sinds mei 2011 huur ik een huis in Gent. Hiervoor was een waarborg vereist. 2 x maandhuur.
Deze waarborg is gestort op een geblokkeerde rekening bij KBC.

Ik heb sinds november 2011 een rechtszaak lopen bij het vredegerecht tegen mijn huisbaas, wegens ernstige tekortkomingen.
Hier is vooralsnog geen uitspraak in gedaan.

Nu ben ik er inmiddels achter dat het huurcontract nooit officieel geregistreerd is in de gemeente waar ik huur en er is tevens geen plaatsbepaling opgesteld.

Betekend dit dat ik per direct zou kunnen verhuizen? En het huurcontract stop kan zetten?

Zo ja, hoe krijg ik dan mijn waarborg terug bij de KBC? Aangezien hier door beide partijen voor getekend moet worden (zo heb ik het begrepen toentertijd)

Alvast bedankt voor jullie adviezen.

Vriendelijke groet,

JJW

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#2 , 19 jul 2012 12:01

Is het een contract van bepaalde duur? Hoe lang? Of negenjarig?

JJW
Topic Starter

#3 , 19 jul 2012 12:11

Beste Vandebos,

Het betreft een huurcontract voor 3 jaar.
En gezien ik hier mij niet kan domiciliëren met mijn gezin is het zaak dat wij zo spoedig mogelijk kunnen verhuizen.
Ik ben vanuit Nederland in Gent komen wonen vanaf 1 mei 2011 en nog steeds hebben wij geen verblijfspapieren daar we ons niet konden domiciliëren op dit adres.

Wij willen zo spoedig mogelijk verhuizen om alle zaken op orde te krijgen, maar zou het erg zonde vinden als we onze huurwaarborg zouden verliezen..

Reclame

mava105
Juridisch actief: Nee

#4 , 19 jul 2012 12:30

Huurwaarborg heeft niets te zien met het al of niet geregistreed zijn van de overeenkomst.
De huurwaarborg dient in de eerste plaats om huurschade te herstellen, en slechts in de 2de plaats om huurachterstallen te dekken.
Gezien er geen ingaande PB, en als je geen huurachterstallen hebt, MOET verhuurdfer u de HWB terugbetalen.
Gezien je reeds in een rechtszaak verwikkeld bent, kan je best aan de vrederechter verzoeken de huurovereenkomst te verbreken.
Anders zal je zelf uw opzeg moeten geven, met alle nadelige schadevergoedingen voor u.

JJW
Topic Starter

#5 , 19 jul 2012 12:34

Beste mava105,

Dank voor uw reactie..

Maar heb begrepen dat wanneer een huurcontract niet geregistreerd is en er tevens geen plaatsbepaling is opgemaakt dat ik per direct de huur kan opzeggen?
Of is dit onjuist?

Wanneer dit namelijk wel juist is, zou ik toch ook recht hebben mijn huurwaarborg retour te krijgen?

Vandebos

#6 , 19 jul 2012 12:44

Registratie of niet heeft geen invloed op een contract van bepaalde duur. De klassieke opzegregels gelden eveneens niet voor een contract van bepaalde duur. Lees uw huurcontract nauwgezet na om te verifiëren of er geen bijzondere opzegmogelijkheden werden besproken.

Bij gebrek hieraan zal u met de verhuurder in onderlinge overeenstemming dienen af te spreken hoe u het contract kan opzeggen. Of het vredegerecht om een verbreking verzoeken wegens niet tekortkomingen.

JJW
Topic Starter

#7 , 19 jul 2012 12:52

Beste Vandebos,

We hebben het huurcontract al vele malen doorgelezen, er staat 0,0 in met betrekking tot opzegging.
Enkel dat contract niet stilzwijgend word verlengd en dat als wij het huurcontract verbreken wij een vergoeding van 6 maanden huur moeten voldoen..

Staat overigens ook in dat het verhuurd word als hoofdadres, maar kunnen ons niet inschrijven hier.

de zaak via vredegerecht loopt al sinds november 2011, en er lijkt maar geen schot in de zaak te komen met als gevolg dat we hier vast zitten en niet verder kunnen met ons leven.
erg vervelend allemaal.. Heeft al zoveel extra geld gekost, elk bezoekje aan dokter en ziekenhuis betalen we volledig uit eigen zak.

Bedankt voor de info en reacties

Vandebos

#8 , 19 jul 2012 13:02

woningdienst inschakelen om het pand op bewoonbaarheid te laten keuren?

JJW
Topic Starter

#9 , 19 jul 2012 13:06

Beste Vandebos,

Bewoonbaarheid in zin van? Gezondheid/veiligheid?

Vandebos

#10 , 19 jul 2012 13:38

Inderdaad.

Terug naar “Huren”