Huurovereenkomst naar gemeen rechts volgens het Vlaams Gewes

roy
Topic Starter

Huurovereenkomst naar gemeen rechts volgens het Vlaams Gewes

#1 , 09 mei 2012 13:45

Ik ben bezig met een aandelenoverdracht van een nv waarin zich alleen een bedrijfspand bevindt.
Struikelblok is een huurder die nog in het pand zit.
De huurder heeft momenteel (vanaf 01-01-2012) een huurovereenkomst naar gemeen recht volgens het Vlaams Gewest. In deze overeenkomst staat dat de huur voor onbepaalde duur is maar gezien het pand te koop staat mits een opzeg van 3 maanden door beide partijen een einde gesteld kan worden aan deze overeenkomst.
De huidige huurder heeft een ambachtelijk bedrijf zonder particuliere verkoop. Hij huurt slechts de helft van het pand als werkatelier.
Mijn vraag: is dit huurcontract geldig, wordt dit niet automatisch omgezet naar een handelshuurcontract waarbij de duur 9 jaar is met mogelijk tot verlenging.
Kan ik, wanneer ik de aandelen overneem de huurder inderdaad opzeggen en het pand dan zelf gebruiken na de opzeg van 3 maanden of is er een risico dat de huurder zich beroept op een handelscontract.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor

#2 , 11 mei 2012 08:40

“Art.1.De bepalingen van deze afdelingen zijn van toepassing op de huur van onroerende goederen of gedeelten van onroerende goederen die, hetzij uitdrukkelijk of stilzwijgend vanaf de ingenottreding van de huurder, hetzij krachtens een uitdrukkelijke overeenkomst van partijen in de loop van de huur, door de huurder of door een onderhuurder in hoofdzaak gebruikt worden voor het uitoefenen van een kleinhandel of voor het bedrijf van een ambachtsman die rechtstreeks in contact staat met het publiek.”(30 april 1951).

‘De huidige huurder heeft een ambachtelijk bedrijf zonder particuliere verkoop’

Dit houdt in dat niet voldaan is aan ‘die rechtstreeks in contact staat met het publiek’ zodat er in die omstandigheden geen handelshuur is of kan zijn.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

roy
Topic Starter

#3 , 11 mei 2012 22:03

Dank u voor de snelle reactie. Ik weet voldoende.

Reclame

Terug naar “Huren”