Wat is de regeling voor bezoek appartement

istelle
Topic Starter

Wat is de regeling voor bezoek appartement

#1 , 07 dec 2011 19:39

Wat zijn de bezoek regeling voor een appartement?

Even uitleggen...
Ik verhuis, ik heb 3 maand opzeg gegeven vanaf 15 november 2011 en ik moet het appartement verlaten op 15 februari 2012.
De huisbaas wilt het appartement komen bezoeken met mensen, maar ik weet niet hoe of wanneer dat kan?
Wat is wettelijk bepaald?

Ik kan het nergens vinden... sorry... :?
Kan iemand me even hierbij helpen?
Dank u

Istelle

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Juridisch actief: Nee

#2 , 07 dec 2011 19:50

Al eens uw huurkontrakt erop nagelezen? Daarin zou normaal iets moeten staan over bezichtiging bij einde huur.
Staat er niets in, dan is het gebruikelijk dat je met de verhuurder 2 periodes per week afspreekt, bvb 2 uur op een avond van 18 tot 20 uur en zaterdag van 14 tot 16 uur. Zet dat ook op papier dat je beiden ondertekend.
Op die ogenblikken moet je dan natuurlijk thuis blijven en de bezoekers toelaten.

Turaki

#3 , 07 dec 2011 19:53

Tenzij in het contract opgenomen (waarschijnlijk niet), onderling af te spreken, met vrederechter als men het niet eens raakt.
Algemeen aanvaard is oftewel 2 momenten per week van telkens 3 uur, nl 1 avond tijdens de werkweek, en zaterdagvoor- of namiddag, en dus telkens zonder afspraak; ofwel elk moment, waarbij men minstens 24 uur op voorhand een afspraak maakt. Ook de vrederechter zal waarschijnlijk tot 1 van beide beslissen mocht u het niet eens zijn.

Reclame

istelle
Topic Starter

#4 , 07 dec 2011 20:30

Dank u voor jullie antwoord, in m'n contract staat niet zoveel maar ik heb een regeling gevonden met de verhuurder op maandag en op zaterdag zal ze langs mogen komen.
grt Istelle

istelle
Topic Starter

#5 , 21 jan 2012 14:47

Dag allemaal, dank u voor jullie antwoorden, ik heb een probleem met mijn huisbaas!
We hadden mondeling een regeling overeengekomen voor de bezoekuren van het appartement. Op maandag van 11u30 tot 15u00 en zaterdag van 14u tot 16u.
Ik had gevraagd aan de huisbaas om één dag in de week 's avonds te komen maar dat wil ze niet!
Ik had verlof op maandag tot het einde van het jaar maar nu ben ik terug voltijds aan het werken.
Ze zijn verschillende keren niet gekomen en ze heeft niet gebeld om te zeggen of er wel of niet bezoek is.
Nu, heeft ze mij vandaag gebeld, en ze wilt niet overeenkomen om één avond in de week!
Nu zeg ze dat we onderling overeengekomen zijn en dat ik mij daaraan moet houden! "of er zal een startje aan komen" DREIGING!!! Ik vrees voor mijn waarborg! Er is niks schriftelijk gedaan, maar er staat wel in mijn kontrakt dat ze recht hebben op 2 dagen in de week.

Help, wat kan ik doen?
Groeten,
Istelle

Vandebos

#6 , 21 jan 2012 14:56

Schriftelijk en aangetekend de verhuurder op de hoogte brengen dat uw werkgever weigert u nog verlof te geven op de maandag waardoor het onmogelijk is de bezoekuren op deze periode te laten doorgaan. Dat u daarbij dan ook voorstelt om die periode te verplaatsen naar maandag avond van 18.00 tot 21.30. Dat indien hij hierbij niet akkoord gaat of u geen schriftelijke bevestiging van akkoord ontvangt voor het einde van de week u verplicht zal zijn de vrederechter in te schakelen.

U had dit natuurlijk wel kunnen voorzien. Vandaar dat er ook altijd wordt aangeraden om de bezoekuren tijdens weekdagen in de avond te plaatsen.

istelle
Topic Starter

#7 , 21 jan 2012 16:40

Dank u voor je antwoord Vandebos. Graag had ik geweten hoelang de bezoekuren zijn? Normaal gezien 2 dagen in de week 2 uur?
Ik snap niet waarom ze moeilijk doet om 1 avond in de week. Ik ben van goeie wil maar zij doet moeilijk! En dreigen!
Pfff... dat had ik echt niet nodig hoor! Dit, en met de stress van de verhuis! Dit is wel een beetje veel.
Ik vrees voor mijn waarborg. :-(
Wat kan ze wettelijk doen indien ik op maandag niet thuis ben om het appartement te laten bezichtigen?

Groetjes Istelle

mava105

#8 , 21 jan 2012 16:49

Deze regeling is natuurlijk ook in het nadeel van de verhuurder. Ze verplicht kandidaathuurders om een namiddag verlof te nemen. Veel jonge mensen werken in de namiddag (laat ons hopen ) en komen daarom liever tijdens de avonduren.
Laatst gewijzigd door mava105 op 21 jan 2012 20:02, 1 keer totaal gewijzigd.

artemis

#9 , 21 jan 2012 18:36

Ik dacht dat de standaardregeling steeds een avond in de week was en een namiddag in het weekend. Mensen die full-time werken (en is dat niet wie iedere verhuurder wil) kunnen moeilijk anders. Eén namiddag (en die is er hier) is belangrijk voor mensen die het appartement bij daglicht willen zien.

Ik zou als verhuurder ook het fatsoen hebben om te melden als er voor een bezoekdag geen afspraken zijn.

Vandebos

#10 , 21 jan 2012 23:03

Standaard regeling is 2 periodes van drie uur of drie van 2 uur per week. Bij voorkeur eentje in de week 's avonds en een in het weekend in de namiddag.

istelle
Topic Starter

#11 , 15 feb 2012 21:01

Dank u, voor jullie reacties

Nu het huur contract achter de rug is en niet moeiteloos verlopen is het nog niet gedaan met de miserie. De eind datum was 15.02.2012.
Ik heb een berichtje gestuurd naar de huisbaas en een berichtje achter gelaten op haar GSM om te vragen wat ik moest doen met de sleutels?
Ze stuurt een berichtje op mijn GSM "SLEUTELS MOET NORMAAL PER AANGETEKENDE SCHRIJVEN AAN DE EIGENAAR WORDEN AFGELEVERD. VERWACHT DUS EEN TELEFOON VAN U."

Er is geen plaatsbeschrijving gedaan toen ik het contract heb getekend!

Wat moet ik doen om mijn waarborg terug te krijgen?
Kan ze weigeren mijn waarborg terug te geven?

Ik moet ook normaal gezien de meterstand op haar naam overzetten omdat ze nog geen huurder gevonden heeft maar ik vrees dat ze daarmee akkoord gaat gaan! Wat dan?

Ik zal haar de sleutels via aangetekende zending opsturen maar wat dan?

alvast bedank voor jullie reacties,
groetjes istelle

Vandebos

#12 , 15 feb 2012 21:46

U stuurt de sleutels aangetekend terug met een een schrijven bijgevoegd waarin u de verhuurder :

- meldt dat u bij deze al de sleutels in uw bezit aan haar hebt overgedragen;

- dat u haar verzoekt om binnen de 14 dagen na kennisname van dit schrijven met u af te spreken voor de vrijgave van de huurwaarborg inclusief de gekapitaliseerde rente. Dat bij gebrek van respons binnen deze periode dit schrijven geldt als enige en definitieve ingebrekestelling en u verplicht zal zijn de vrijgave via het vredegerecht te bekomen. Dat u haar de kosten van een dergelijk geding wenst te besparen.

- dat u haar verzoekt om binnen de 14 dagen na kennisname van dit schrijven met u af te spreken voor de overdracht van de nutsvoorzieningen. Dat bij gebrek aan respons binnen de gestelde periode u verplicht zal zijn deze te laten afsluiten. Dat u gelet op de kosten voor haar om deze terug te laten aansluiten dit scenario absoluut wenst te vermijden doch dat u hierin niet zal aarzelen als ze niet wenst mee te werken.

mava105

#13 , 16 feb 2012 12:31

Steek de sleutels wel niet in een gewone briefomslag, want het zou niet de eerste maal zijn dat de omslag toekomt zonder de sleutels wegens openscheuren van de omslag.
Steel ze in een speciaal verstevigde omslag of in een klein postpakket.
Neemvooraf wel al uw meterstanden zelf op, zo ben je zeker dat er ondrtussen niet gesjoemeld werd door de eigenaar. Geef deze meterstanden ook al door via PC aan uw leverancier, evenals naam, postadres en mailadres van uw verhuurder. Zij zullen dan ook wel kontakt opnemen met de verhuurder.
Beter één maal teveel doorgeven dan één maal te weinig.

istelle
Topic Starter

#14 , 27 mar 2012 13:37

Dank u voor jullie raad, ik heb dus de sleutels via aangetekende zenden opgestuurd op 20.03.2012 en sinds dan geen nieuws van mijn waarborg!!!
Nu heb ik terug een aangetekend zenden gestuurd om nogmaals te vragen naar mijn waarborg.
Nu zal ik dus gerechtelijke stappen moeten ondernemen om mijn waarborg terug te krijgen. pfff... alle die miserie... precies of ik niks anders te doen heb ofzo!

De huisbaas die heeft wel AL haar tijd! Ze werkt niet een leeft van de inkomsten van haar huurders!!!
Ik vind dit zo erg hé... pffff... dit mens zou geen huis mogen verhuren!
Het zou verboden moeten worden aan zo een mensen om te mogen verhuren!!! grrr... hier word ik nu zo kwaad van hé...
Of wel moeten ze een diploma behalen om te mogen verhuren zoals in ieder ander beroep of bijberoep!!! Pfff...

Ik ga dus nu beroep doen op een gerechtsdeurwaarder om een aanmaning te sturen. En als ik dan geen nieuws heb zal ik overgaan tot dagvaarding! :(

justwanttomove

#15 , 27 mar 2012 14:23

gerechtsdeurwaarder lijkt me maar gewoon zotte kosten..
Stuur gewoon een sms als je toch al een AS met een duidelijke deadline hebt gestuurd.

Aangezien uit je verhaal lijkt dat je geen intredende of uittredende PB hebt gehad, zal het een kleintje zijn om via de vrederechter je waarborg plus rente te verkrijgen.

Ga dus gewoon na het verstrijken van de deadline langs de vrederechtbank, laat de zaak op de rol zetten en dan rustig het verdict afwachten. Heb je geen advocaat voor nodig en kost je een kleine 50 euro.
Vraag bij de vrederechtbank ook zeker aan om deze kosten te kunnen verhalen op de tegenpartij.

Terug naar “Huren”