November 2005 kocht ik een woning, in februari 2006 is de akte verleden bij de notaris. De vorige eigenares is nog enkele weken blijven wonen, daarna ben ik alles beginnen opfrissen om het nadien te kunnen verhuren.
Toen het huis klaar was en ik huurders had gevonden begonnen de problemen, ik wist zelf nog niet veel over verhuren, en had dus de financiele toestand van mijn huurders (man, vrouw en 2 kinderen) niet nagekeken, ook dacht ik er niet aan om hen beide het contract te laten tekenen. Hun waarborg was nog niet volledig betaald toen ze er gingen wonen.
De 1ste maand werd betaald, daarna niet meer, ondertussen half oktober ben ik mijn gerechtelijke procedure gestart: 1st de verplichte poging tot verzoening, we hadden overeengekomen dat ze haar schuld in stukken ging afbetalen en dat ze voortaan met alles in orde zou zijn.
Enkele weken later de zaak ten gronde, ze had niets van haar laten horen, aangetekende brieven haalde ze niet af. Ook naar de zitting kwam ze niet. Ze werd bij verstek veroordeeld tot betalen van alle achterstallen, schadevergoeding, gerechtskosten, ... Toen was het aan mij dat vonnis zo snel mogelijk te laten betekenen. Uiteindelijk zijn ze op 8 januari 2007 vertrokken.
Kosten van deurwaarder heb ik ondertussen betaald, de schuld van mijn vorige huurders bedraagt momenteel 4300? plus de intrest die er dagelijks bijkomt.
Sinds februari heb ik de woning terug verhuurt, dit maal na alles na te kijken (inlichtingenfiche voor kandidaat huurders van het Algemeen Eigenaars Syndicaat), nu heb ik geen problemen meer, deze mensen betalen op tijd, houden me op de hoogte, ...
nu een half jaar later ben ik te weten gekomen waar mijn vorige huurders wonen, de vrouw tegen wie mijn vonnis is, heeft haar adres niet verzet, haar man en kinderen wel. Ik ben ter plaatste gaan kijken en ben van hun overburen te weten gekomen dat ze een nieuwe zaak geopent hadden (caf? 't nieuw boerke in Brasschaat) Ze heeft momenteel geen officieel adres, geen officieel werk dus ik kan haar niks maken.
Heeft iemand hier ervaring in? of gewoon goede raad? of zou ik de hele zaak maar vergeten omdat er toch niks van zal komen?
mvg Bert