Verwarmingsketel

Qbek
Topic Starter

Verwarmingsketel

#1 , 02 mar 2012 19:21

Tijdens de plaatsbeschrijving word de verwarmingskachel gecontroleerd maar die weigert dienst.Doch de eigenaar heeft zelf met familielid het onderhoud
gedaan van deze kachel een paar weken ervoor.Dit is bevestigd op mail en aanvaard bij de immo.
Nu heb ik een grote fout gemaakt, de verantwoordelijke van het immo,degene die de plaatsbeschrijving doet,heeft in z'n beschrijving geplaatst dat ik verantwoordelijk ben en moet opdraaien voor de kosten.
Deze heb ik getekend.
De volgende dag ontvang ik een mail van het immo,dat de kachel stuk is door het vriesweer en dat deze volledig vervangen moet worden(30 jaar oude ketel!).

Moet ik opdraaien voor de vreselijke fout die maakte?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
VDG2

#2 , 02 mar 2012 20:00

Als je kan aantonen dat het ten gevolge van ouderdom is, is het niet ten uwe laste.

Art. 1755
Geen van de herstellingen die geacht worden herstellingen ten laste van de huurder te zijn, komt voor rekening van de huurder, wanneer alleen ouderdom of overmacht daartoe aanleiding hebben gegeven.

Ik heb toch nog enkele vragen:
wat staat er exact in de plaatsbeschrijving ivm de ten uwe laste zijnde kosten?
Is er een attest van onderhoud van de installatie?
Hoe wist de immo dat de kachel stuk was door het vriesweer? Woon je al in het huis? Hoe hebben zij dit kunnen vaststellen?
Betreft dit een plaatsbeschrijving bij intrede of uittreding?

Kijk ook even hier: http://www.belgium.be/nl/huisvesting/hu ... onderhoud/" onclick="window.open(this.href);return false;

steve&saskia

#3 , 03 mar 2012 08:24

Beste,

Ik ben zelfstandig loodgieter en kom heel veel in aanraking met toestanden zoals deze ( huurder, verhuurder en immo) Wat ik niet kan begrijpen is dat het immo kantoor aanvaard dat dit toestel werd gereinigd door een familielid. Normaal gezien moet het toestel gereinigd worden door een bekwaam iemand en die beschikt over een geldig GV nr. Ook moet er een attest afgeleverd worden waar de waarden van de rookgassen zoals O2, CO2, rookgastemperatuur, het rendement, enz... op vermeld staan. Daarvoor moet je beschikken over een digitaal meettoestel.

Lees dit eens goed door. Helemaal onderaan staat een voorbeeld van een verbrandingsattest. Dit kan er soms ook wat anders uitzien. MAAR!!!! De kolom met de verbrandingswaarden MOET er op staan en ingevuld worden want anders is het niet geldig. Ook is er plaats voorzien naast de kolom om de afprint van het meetapparaat er aan te nieten. Ook ziet u bovenaan in het vak Tehnicus, dat zijn naam moet ingevuld worden en zijn erkeningsnr. Een nummer voor het reinigen van gasketels begint altijd met GV, voor het reinigen van Mazoutketels begint dit met TV.

http://www.golantec.be/afstellen%20en%2 ... anders.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Erkende technici kunt u hier vinden. Als je in de zoekopdracht hun GV of TV nr ingeeft dan moet hij die vinden.
http://www.lne.be/campagnes/centrale-ve ... htslijsten" onclick="window.open(this.href);return false;

Ga naar het vak Erkende Technici en klik dan op Overzichtslijsten erkende technici. Dan komt u op een pagina waar je kan kiezen tussen vloeibare brandstof en gasvormige brandstof. In uw geval klikt u op gasvormige brandstof en dan komt u op de lijst met alle erkende technici. Klik bovenaan op zoeken(het verrekijker icoontje) en naast uw blad komt een kolom waar u het eventueele GVnr kan ingeven van een technieker. Zo kan u zien wanneer hij zijn nr verkreeg en tot wanneer het nog geldig is.

Hopelijk brengt dit u wat verder.

M.v.g. Steve
Voor je iets doet, vraag raad aan mensen die het weten. Dit bespaart u en mensen rondom u veel miserie.

Reclame

Carolina

#4 , 03 mar 2012 10:34

ik had in september aan een firma gevraagd om mijn schouw te komen kuisen en mijn brander na te kijken omdat die haperde en lekte.
Technieker komt langs, fikst de brander op zodat die niet meer hapert, schouw is niet nagekeken en de lek was ook niet nagekeken.
Daar het juist in september een warme periode was had de brander niet gedraaid, koude periode komt aan en ja de lek is er dus nog steeds, ik contacteer weer de firma om dit te vermelden. Op 6 december zouden ze iemand langssturen, die persoon viel ziek, dus werd het 22 december, die namiddag belt mijn vader me op: je brander werkt niet meer, technieker zegt dat dit door lek komt en (nu komt het) de verzekering dekt dit wel! Wel raar want die ochtend brandde de cv in huis heel goed, ik had alleen die lek aan de brander.
Ok, juist voor de feestdagen en koude periode, ik bel de verzekering op met die gegevens van de technieker, ok zegt verzekering, de kapotte brander moet aanwezig blijven voor de expert. Ok, voor mij geen probleem.
De firma mag dus mij een gereviseerde of een nieuwe brander steken.
27 december: technieker staat er met een nieuwe brander, ojee die past er niet op, oude brander wordt meegenomen naar firma voor een volledig nazicht, ok

Dan komt er een stille periode niemand laat iets weten, ik zit zonder cv, geen nieuwe brander, geen oude brander, firma zwijgt.

Ik heb 26 dagen in de kou moeten zitten, ik heb op de duur de verzekering gevraagd wat ik moest doen, die vonden dat ook zo raar, ik heb iemand anders laten komen en die stak op een halve dag een volledige nieuwe brander, ik had diezelfde dag terug verwarming. Deze mensen hebben me echt uit de nood gered! Al goed dat ik in huis nog een houtkacheltje had staan om mijn living en keuken te verwarmen in die 26 dagen.

De andere firma geeft na mijn boos telefoontje de brander terug en een rekening voor de werken van de tehnieker aan mijn brander, volgens mij heeft die technieker iets gedaan aan mijn brander dat die stuk is gegaan, hij belde constant naar z'n baas om te vragen wat hij moest doen.

Achteraf na de expert van de verzekering is komen kijken, blijkt dat de verzekering dit toch niet dekt, want het was een mechanisch defect en geen kortsluiting. De brander was geïnstalleerd in 2007 en viel dus ook niet meer onder garantie zogezegd.

Leuk hé en dan moet je de profesionele mensen geloven!!!! Dat heeft me een bom geld gekost dat niet nodig was geweest en ik heb 1 maand in de kou gezeten door die profesionelen!!!!

Nu in de toekomst als er iemand nog iets komt nazien, geloof je die niet meer!!!!

Qbek
Topic Starter

#5 , 03 mar 2012 19:23

Als je kan aantonen dat het ten gevolge van ouderdom is, is het niet ten uwe laste.

Art. 1755
Geen van de herstellingen die geacht worden herstellingen ten laste van de huurder te zijn, komt voor rekening van de huurder, wanneer alleen ouderdom of overmacht daartoe aanleiding hebben gegeven.

Ik heb toch nog enkele vragen:
wat staat er exact in de plaatsbeschrijving ivm de ten uwe laste zijnde kosten?
Is er een attest van onderhoud van de installatie?
Hoe wist de immo dat de kachel stuk was door het vriesweer? Woon je al in het huis? Hoe hebben zij dit kunnen vaststellen?
Betreft dit een plaatsbeschrijving bij intrede of uittreding?

Kijk ook even hier: http://www.belgium.be/nl/huisvesting/hu ... onderhoud/" onclick="window.open(this.href);return false;
1.Als er schade is door mij veroorzaakt moet ik meedragen in de kosten
2.Een familielid heeft deze onderhouden,attesten zijn niet voorgelegd bij de plaatsbeschrijving,wel heb ik een persoonlijke mail van de eigenaar naar de immo dat hij instaat voor de onderhoud van de ketel.De immo was daarmee akkoord.
3.De eigenaar heeft meerdere werken aan de ketel gehad na bevestiging da de ketel in orde was(heb ik op mail),maar deze sloeg meermaals in"alarm" waardoor deze niet meer werkte.Ik woonde de laatste tijd niet meer in het huis.Hij "zegt" dat het mijn schuld is omdat ik niet op tijd gereageerd heb wanneer deze afsloeg (bvb:tijdens de vrieskou).Dit heeft hij gemeld aan de immo.Tijdens de plaatsbeschrijving werkte de ketel niet.De eigenaar heeft er constant naartoe gekeken tijdens de plaatsbeschrijving.De dag na de plaatsbeschrijving heeft hij deze ketel al uitgebouwd.Van de immo heb ik niets meer gehoord.Maar ik heb m'n waarborg nog niet terug...
4.uittreding..

VDG2

#6 , 03 mar 2012 20:22

Jij bent verplicht voldoende voorzorgen te nemen om de verwarming vorstvrij te houden. Door bv. de verwarming aan te zetten als het vriest. De huurder moet ook de ketel jaarlijks onderhouden en hiervan een attest kunnen voorleggen.

Deze zaak kan twee kanten uit:
- ofwel kan jij aantonen dat de installatie defect is door overmacht of ouderdom.
- ofwel dient de verhuurder aan te tonen dat deze defect is door uw schuld. Bv. Doordat jij niet het verplichte onderhoud hebt laten doen, de installatie niet voldoende beschermd hebt enz.

Maar door het feit dat jij een uittredende plaatsbeschrijving hebt ondertekend waarin staat dat jij verantwoordelijk bent en de kosten dient te betalen, vrees ik dat je er niet veel meer aan zal kunnen doen. Je hebt schriftelijk erkend dat het inderdaad jouw schuld is.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#7 , 03 mar 2012 23:03

Gezien eigenaar(verhuurder) en zijn familielid aan de ketel hebben gewerkt ....en als u dat kan bewijzen ( op alle mogelijke wijzen)....hoe kan u dan aansprakelijk gesteld worden??

steve&saskia

#8 , 04 mar 2012 11:26

@ Carolina,

Je hebt idd van die firma's met techniekers die er zoveel van kennen als iemand die voor het eerst een cv instalatie ziet.

Wij herstellen ook alles ter plaatse met nieuwe onderdelen en dit ook op dezelfde dag, op voorwaarde dat de onderdelen beschikbaar zijn natuurlijk.
Ik heb laatst een gezin gehad die ook een week in de kou moest zitten omdat dat stuk van Vaillant moeilijk te krijgen was. Dit zijn dingen die gebeuren en waar wij ook geen controle over hebben.

Je hebt jammer genoeg nog altijd veel prutsers op de baan en dat zal jammer genoeg niet beteren denk ik.
Voor je iets doet, vraag raad aan mensen die het weten. Dit bespaart u en mensen rondom u veel miserie.

VDG2

#9 , 04 mar 2012 17:55

@F. Ik bedoelde uiteraard enkel als de huurder dit niet kan aantonen. In dat geval heeft de verhuurder wel op schrift dat de huurder zijn aansprakelijkheid erkent.

Qbek
Topic Starter

#10 , 16 apr 2012 10:57

Nu zijn er 7 weken verstreken en sinds de plaatsbeschrijving heb ik niets meer gehoord van het immo kantoor,geen brief,mail of dergelijke..Ik heb een aangetekend schrijven gedaan een 2 weken geleden voor mijn waarborg terug te krijgen.
Ze moesten volgens het schrijven binnen de 8 dagen reageren...zonder resultaat.Welke stappen kan ik nu ondernemen?Kan ik hen ergens verantwoordelijk voor nemen voor de "laksheid",bedoel ik ga me nu in kosten steken omdat zij moeilijk doen...

Vandebos

#11 , 16 apr 2012 11:24

U zal het vredegerecht dienen in te schakelen om de vrijgave van de waarborg te bekomen en de mogelijke schadeclaim voor het vervangen van de ketel te counteren...

Qbek
Topic Starter

#12 , 16 apr 2012 22:34

Stomme vraag wss,hoe gaat dit te werk ,het vredegerecht?moet ik een advocaat raadplegen?

Vandebos

#13 , 17 apr 2012 08:11

U zal middels een verzoekschrift art 1344bis/ev. ger.w. de verhuurder dienen te dagvaarden voor het vredegerecht. In de link in onderschrift vindt u een voorbeeld van een dergelijk verzoekschrift.

Dit verzoekschrift dient u samen met een bewijs van woonst te deponeren bij het lokale vredegerecht.

Als u echter totaal niet vertrouwd bent met de procedure en weinig ervaring heeft met het vredegerecht zou ik toch willen aanraden een advocaat in de arm te nemen..

Qbek
Topic Starter

#14 , 29 sep 2012 10:55

Na een halfjaar heb ik m'n waarborg nog altijd niet terug,ik hoor tot op heden niets meer van het immokantoor.Nu heb ik een advocaat aangesproken.Als ik met
een advocaat werk dan zal er op het eind van de rit niet veel van m'n huurwaarborg overblijven!!Hij steld voor om een procedure ten gronde op te starten op mezelf.
Ik heb dit nog nooit gedaan,kan er me iemand tips of voorbeelden geven van zo'n procedure?

Mvg
.

pukje

#15 , 29 sep 2012 12:59

Als plaatsbeschrijving na inwerking treden huurcontract gemaakt is kan
de overeenkomst in de plaatsbeschrijving gezien worden als onderlinge
overeenkomst nadat de rechten van huur alreeds gekregen is.
In zo een geval is dwingend recht niet meer zo dwingend en mag
er van afgeweken worden.
hoe meer je weet, hoe meer je erachter komt dat je niets weet

Terug naar “Huren”