Afrekening waterkosten op basis van quotiteiten (?)

mmennen
Topic Starter

Afrekening waterkosten op basis van quotiteiten (?)

#1 , 15 mei 2007 15:22

Beste juridische experts,

ik zit met een probleem waar ik niet direct raad mee weet: ik huur een appartement, waarbij in het hele gebouw g??n aparte watertellers aanwezig zijn. De kosten voor waterverbruik worden dus verdeeld op basis van quotiteiten (niet van werkelijk verbruik).

Tot nu toe is er eigenlijk nooit een echt probleem geweest (afrekening viel relatief mee; of toch genoeg om er me niet al te druk over te maken), totdat ik de afrekening van afgelopen jaar onder ogen kreeg: bijna ? 560,- enkel aan waterverbruik!

Nu ben ik overdag aan het werk, en daarnaast geen 7 dagen (avonden) per week thuis. Onmogelijk dus, dat dit bedrag ook maar in de buurt komt van mijn werkelijk verbruik, maar omdat de verdeling op basis van quotiteiten gebeurd, zit ik er nu wel mee.

Mijn vraag: kan ik hier ook maar ?ets tegen beginnen? - Ik heb al een protestbrief geschreven met daarbij een vraag om uitleg naar het makelaarskantoor via waar ik het appartement huur, maar de reactie was simpel: afrekening gebeurt op basis van quotiteiten; die zijn vastgelegd en zullen nooit veranderen.

'Tis een erg frustrerende situatie, mede omdat ik weet dat ik op deze manier gewoon "de buren" aan het "sponsoren" ben.

Overigens: ik heb mijn huurcontract erop nagelezen: er staat over deze wijze van afrekenen helemaal niets in vermeld. Aan de andere kant betaal ik ze al een 3-tal jaar op deze manier, en is d?t misschien al een teken van "acceptatie" (?).

In ieder geval alvast bedankt voor wat hulp, wie 'm geven kan...

Martijn

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor

#2 , 17 mei 2007 09:51

?Art.1728ter.? 1. Behalve wanneer uitdrukkelijk overeengekomen is dat de aan de huurder opgelegde kosten en lasten in vaste bedragen worden bepaald, moeten ze met werkelijke uitgaven overeenkomen...?(B.W.=Burgerlijk Wetboek).

Uit ?ik heb mijn huurcontract erop nagelezen: er staat over deze wijze van afrekenen helemaal niets in vermeld.? volgt dat de kosten en lasten met de werkelijke uitgaven moeten overeenkomen.

?Art.577-10.? 4. Iedere bepaling van het reglement van orde en iedere beslissing van de algemene vergadering kan rechtstreeks worden tegengesteld...aan een ieder die houder is van een zakelijk of een persoonlijk recht op het onroerend goed in mede?igendom en aan een ieder die houder is van een toelating tot bewoning, zulks onder volgende voorwaarden :1? met betrekking tot de bepalingen en de beslissingen aangenomen VOOR het verlenen van het zakelijk of persoonlijk recht, door de kennisgeving die hem verplicht door de verlener wordt gedaan op het tijdstip van de verlening van het recht, van het bestaan van het reglement van orde en van het register bedoeld in ? 3, of bij gebreke daaraan, door de kennisgeving die hem wordt gedaan op initiatief van de syndicus bij ter post aangetekende brief...2? met betrekking tot de bepalingen en de beslissingen aangenomen, NA het verlenen van het persoonlijk recht of na het ontslaan van het zakelijk recht, door de kennisgeving die hem wordt gedaan op initiatief van de syndicus bij ter post aangetekende brief...Ieder die het gebouw bewoont krachtens een persoonlijk of zakelijk recht, maar die in de algemene vergadering geen stemrecht heeft, kan de rechter echter om de vernietiging of wijziging verzoeken van elke bepaling van het reglement van orde of van elke beslissing van de algemene vergadering aangenomen na het verlenen van het recht, indien deze hem een persoonlijk nadeel berokkent...?(B.W.).

Onderzoek of de bepalingen onder 1? inzake kennisgeving zijn nageleefd.Zo niet dan zijn ze u niet tegenwerpbaar.Tegen deze onder 2? kan u bovendien vernietiging of wijziging vragen indien ze u persoonlijk nadeel berokkenen.

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) onder Belgisch Staatsblad in http://just.fgov.be .Klik in de balk achter ?Juridische aard? op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts en zoek daar de nodige WetBOEKEN.

Gepluimde huurder

#3 , 04 jun 2007 13:45

Wij hebben het zelfde probleem en ontvangen iedere 3 maanden gemiddeld een rekening van 70 euro. Ik weet dat water duur is maar zo duur nu ook weer niet want dat is 280 euro per jaar voor een appartement.

Hier word ook het water bepaald per quotiteit. Mijn vraag is dan ook of het niet strafbaar is om water door te verkopen want de huisbaas schaamt zich niet om administratie kosten in rekening te brengen.

Tevens wonen hier volgens een halve kopie maar 15 personen terwijl het er vorig jaar nog 31 waren. Ik vermoed dat ze alleen het adres waar de water meter zich bevind hebben mee gerekend dit jaar en niet de andere ingang die zich in een andere straat bevind. Bovendien zitten er ook nog een frituur en een nachtwinkel op de zelfde watermeter waarvan de nachtwinkel van een andere eigenaar is. Mag dit eigenlijk wel???? Want dan is het toch zeker doorverkoop?!

Het resultaat is nu dus dat wij ons recht op 60 kub gratis water niet krijgen (4 personen) omdat er dus te weinig mensen daadwerkelijk mee gerekend worden.

Bovendien doet onze huurbaas zijn herstel werkzaamheden niet op tijd waardoor er wc's doorlopen omdat ze versleten zijn door ouderdom en waardoor de waterrekening natuurlijk nog meer oploopt....

Ik ben het echt heel erg beu en hoop dat ik snel iets anders heb gevonden want mijn recht op rustig genot van het gehuurde goed is ver te zoeken...

Met vriendelijke groet,
De gepluimde huurder...

Reclame

Terug naar “Huren”