kosten EPC

xantippe
Topic Starter

kosten EPC

#1 , 15 feb 2012 19:16

vraagje: ik ben net mijn nieuw huurcontract aan het doornemen en daarin staat dat, indien er een EPC moet worden aangevraagd, de kosten hiervan ten laste zijn van de huurder in verhouding tot de duur van zijn bewoning. vlak erna staat dat de huurder erkent een kopie van het EPC te hebben ontvangen.

nu, wij hebben geen EPC ontvangen maar vooral: klopt het dat de huurder dit moet betalen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Juridisch actief: Nee

#2 , 15 feb 2012 20:03

Neen, het is de verhuurder die het EPC moet aanvragen en betalen, en hij moet het behheb VOOR de tehuurstelling. De cöefficient moet namelijk in de advertenties vermeld worden, op straffe van een boete.

xantippe
Topic Starter

#3 , 15 feb 2012 20:17

http://www.epc-services.be/energieprest ... aat_3.html" onclick="window.open(this.href);return false; hier vond ik wel dat de huurder een deel zou moeten meebetalen, maar ja, ... dat willen wij niet he. maar we gaan ook niet ondertekenen dat we er eentje hebben als er geen is?

nu is het niet door de verhuurder zelf op immoweb gezet maar door de huidige huurders, zij wilden namelijk eerder onder hun driejarig contract uit

Reclame

Vandebos

#4 , 15 feb 2012 20:58

EPC is op kosten van verhuurder, de website die je aanhaalt tracht op commerciële wijze haar waren zo aantrekkelijk mogelijk te maken.

xantippe
Topic Starter

#5 , 15 feb 2012 20:59

moeten wij dat dan ook zo zeggen? dat de kosten voor het epc voor de verhuurder zijn? kan ik dat ergens mee bewijzen dat dat effectief zo is?

roharro

#6 , 15 feb 2012 21:04

moeten wij dat dan ook zo zeggen? dat de kosten voor het epc voor de verhuurder zijn? kan ik dat ergens mee bewijzen dat dat effectief zo is?
Uiteraard. Hoe anders?

"Kosten verbonden aan het energieprestatiecertificaat (EPC)

Het is de eigenaar die het EPC moet aanvragen aan bij een energiedeskundige type A. De lijst met de geregistreerde energiedeskundigen A vind je op de website http://www.energiesparen.be" onclick="window.open(this.href);return false;. Volgens de bevoegde minister zou een EPC ongeveer 250 euro kosten, maar sommige energiedeskundigen stellen dat de prijs hiervoor kan oplopen…. Het is de eigenaar die dit bedrag moet betalen aan de energiedeskundige na opmaak van het certificaat. "
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

xantippe
Topic Starter

#7 , 15 feb 2012 21:07

waar heeft u dit gevonden? :)

Vandebos

#8 , 15 feb 2012 21:47

http://www.energiesparen.be" onclick="window.open(this.href);return false;

xantippe
Topic Starter

#9 , 15 feb 2012 23:10

Uiteraard. Hoe anders?
goh ik weet niet, wat als zij nu zeggen dat we dit wél moeten betalen?

roharro

#10 , 15 feb 2012 23:18

Uiteraard. Hoe anders?
goh ik weet niet, wat als zij nu zeggen dat we dit wél moeten betalen?
Eenvoudig. U zegt dat u dat niet moet betalen.
Dan is het aan hun om hun gelijk te halen. En dat zullen ze niet kunnen!
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Vandebos

#11 , 15 feb 2012 23:41

Je kan hen ook vriendelijk naar deze website verwijzen... Verhuurders worden hier niet opgegeten. (zou dan al lang verteerd zijn vrees ik... Alhoewel ik John nu niet op ideeën wil brengen. Ik ben vel over been John, vel over been...) :mrgreen:

bosprocureur

#12 , 16 feb 2012 08:27

Je kan hen ook vriendelijk naar deze website verwijzen... Verhuurders worden hier niet opgegeten. (zou dan al lang verteerd zijn vrees ik... Alhoewel ik John nu niet op ideeën wil brengen. Ik ben vel over been John, vel over been...) :mrgreen:
Zij maar gerust, "den John" zal niet bijten... Zoals elk beschaafd wezen zal hij dit aan de vrederechter voorleggen :lol: .

xantippe
Topic Starter

#13 , 18 feb 2012 23:34

ik maak me blijkbaar altijd teveel zorgen :) de huisbaas had helemaal geen probleem met het schrappen van die EPC clausule :)

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#14 , 19 feb 2012 13:31

Maar was er een EPC want dat MOET er zijn VOOR het tekenen van het contract?

Nachtuil

#15 , 19 feb 2012 18:23

Een maand leegstand kost de eigenaar veel meer dan het ontbreken van een EPC,
maar een verrassend onzuinige woning kan de huurder nog veel meer kosten. :-p

Terug naar “Huren”