dringend hulp nodig ivm vooropzeg huurcontract

kimmeke23
Topic Starter

dringend hulp nodig ivm vooropzeg huurcontract

#1 , 11 feb 2012 14:02

geachte,

op 15 mei woon ik 3 jaar in dit huis (reeds controle gehad in april wegens ongeschikt verklaring door problemen in huis)
ik wil verhuizen nu ik er drie jaar zal wonen.
op contract staat er bij duur van overeenkomst:

de huurovereenkomst wordt afgesloten voor een periode van negen jaar onder de voorwaarden voorzien van de wet van 20/02/1991 inzake de huishuur.
de opzeggingsmogelijkheden van de huurder en de verhuurder zoals voorzien in art. 3 van de woninghuurwet zijn van toepassing.

wat wil dit juist zeggen is dit dan geen contract van 3/6/9?
kan ik mijn huurwaarborg terugeisen als ik mijn vooropzeg doe van 3 maand?
waar kan ik zo een modelbrief vinden ivm vooropzeg huur?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 11 feb 2012 15:42

Is uw contract geregistreerd?
lees dit al eens
http://justitie.belgium.be/nl/binaries/ ... 138431.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

kimmeke23
Topic Starter

#3 , 11 feb 2012 16:58

ja ik denk van wel dat hij is geregistreerd

Reclame

artemis

#4 , 11 feb 2012 17:58

Los van een eventuele onbewoonbaarheidsverklaring...
Ja je hebt dan een 3/6/9 en als het contract geregistreed is kan je perfect een opzeg geven die ingaat op 1/3 om af te lopen op 31/5. Je hoeft dan geen schadevergoeding te betalen.
kan ik mijn huurwaarborg terugeisen als ik mijn vooropzeg doe van 3 maand?
De huurwaarborg heeft in principe niets met de opzegtermijn te maken maar alles met de staat waarin het pand wordt achtergelaten. Is er een intredende plaatsbeschrijving?

kimmeke23
Topic Starter

#5 , 11 feb 2012 19:30

ja die is er met foto's

kimmeke23
Topic Starter

#6 , 11 feb 2012 19:31

dus ook al woon ik hier vanaf de 15de ben ik dan niet verplicht om hem de brief te bezorgen aangetekend tegen de 15de februari?

artemis

#7 , 12 feb 2012 11:39

Bij een 3/6/9 moet de huuropzeg altijd ingaan op de 1ste van een maand ongeacht wanneer het contract een aanvang heeft genomen. Een opzeg die zou ingaan op bv 15/2 om af te lopen op 15/5 is niet wettelijk.
Bij een contract van beperkte duur is dat anders maar dit is geen contract van beperkte duur.

j.demoor

#8 , 13 feb 2012 09:44

“Art.3.§ 1. Elke huurovereenkomst bedoeld in artikel 1 wordt geacht te zijn aangegaan voor een duur van NEGEN jaar...§ 5. De huurder kan de huurovereenkomst op ieder tijdstip beëindigen met inachtneming van een opzeggingstermijn van drie maanden. Indien de huurder de huurovereenkomst evenwel beëindigt tijdens de eerste driejarige periode, heeft de verhuurder recht op een vergoeding. Die vergoeding is gelijk aan drie maanden, twee maanden of één maand huur naargelang de huurovereenkomst een einde neemt gedurende het eerste, het tweede of het derde jaar...§ 9. In alle gevallen waarin een opzegging te allen tijde kan worden gedaan, neemt de opzeggingstermijn een aanvang de eerste dag van de maand die volgt op de maand tijdens welke de opzegging wordt gedaan.”(20 februari 1991 Woninghuurwet).

‘een contract van 3/6/9’ komt niet (meer) voor in de terminologie van voornoemde wet.

‘op 15 mei woon ik 3 jaar in dit huis’

Vermits uw opzeggingstermijn een aanvang neemt de eerste dag van de maand die volgt op de maand tijdens welke de opzegging wordt gedaan moet uw opzegging ten LAATSTE starten op 01 maart om te eindigen op 31 mei 2012.

“Art.53bis.Ten aanzien van de geadresseerde, en tenzij de wet anders bepaalt, worden de termijnen die beginnen te lopen vanaf een kennisgeving op een papieren drager berekend :...2° wanneer de kennisgeving is gebeurd bij aangetekende brief of bij gewone brief, vanaf de derde werkdag die volgt op die waarop de brief aan de postdiensten overhandigd werd, tenzij de geadresseerde het tegendeel bewijst...”(Gerechtelijk Wetboek).

Deel in uw opzeggingsbrief mee : ‘hiermee zeg ik ons woninghuurcontract op tegen 31 mei 2012 24u00‘.In dat geval neemt uw huur een einde NA en niet TIJDENS de eerste driejarige periode.

“Art.10 § 1. Indien, behoudens de zekerheden voorzien in artikel 1752 van het Burgerlijk Wetboek, de huurder om de naleving van zijn VERPLICHTINGEN te waarborgen, een van de in het volgende lid bepaalde vormen van waarborgen verstrekt, mag die niet meer bedragen dan het bedrag dat gelijk is aan 2 of 3 maanden huur, afhankelijk van de vorm van de huurwaarborg...”(Woninghuurwet).

Tot die verplichtingen behoort ook het teruggeven van het gehuurde pand in de staat waarin het ontvangen werd.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

kimmeke23
Topic Starter

#9 , 26 feb 2012 10:35

ik heb aangetekende brief verstuurd naar de eigenaar moet ik er ook 1 sturen naar het immo kantoor of niet?

mava105
Juridisch actief: Nee

#10 , 26 feb 2012 12:17

Opzeg moet je geven aan de eigenaar. Daar moet dus ook het AS naartoe, voor zover deze op het huurkontrakt als verhuurder is aangegeven. Immokantoor zal wel op de hoogte gebracht worden door verhuurder.

PLE

#11 , 27 feb 2012 10:40

Mijn moeder heeft een opzeg van de verhuurder gekregen via een brief op 20 februari 2012 (zonder vermelding van reden)
Hierin stelt hij dat hij rekening houdt met de wettelijhke opzegtermijn van 6 maanden.
In te gaan vanaf 1 februari - 31 juli 2012.

Haar contract dateert van 1 augustus 1991
Dit was een jaarcontract met opzeg van één maand;

Vragen
Deze opzeg kan toch pas vanaf 1 maart ingaan ?
Gaat dit jaarcontract na 20 jaar niet automatisch over in een 3/6/9 ?
Betekent dit inderdaad een opzegtermijn voor de verhuurder van 6 maand zoals hij zelf in de brief vermeld ?
Indien van wel, gezien er op 1 augustus 2012 terug een periode van 3 jaar start (9 + 9 + 3 peroiodes reeds voorbij) overschrijdt hij de opzegperiode mùet één maand ?

Moet ze dit contract laten registreren ?

bedankt bij voorbaat voor eventueel antwoord
PLE

PLE

#12 , 27 feb 2012 10:48

Kimmeke,
sorry maar ik had niet begrepen dat mijn vraag op een nieuw onderwerp moest worden geplaatst
heb dit ondertussen gedaan,
PLE

kimmeke23
Topic Starter

#13 , 03 apr 2012 12:23

opzeg werd nu toch al een tijdje geleden vermeld aan de verhuurder maar heb nog steeds niks van brief ofzo van hem ontvangen ivm dat hij akkoord gaat of niet

Turaki

#14 , 03 apr 2012 14:00

Verhuurder heeft niet akkoord te gaan. Enige verder noodzakelijk contact zal zijn over uitgaande PB, teruggave waarborg en afgeven sleutels. Best (opnieuw via AS indien verhuurder van het moeilijke type is) contact opnemen om hiervoor af te spreken.

Terug naar “Huren”