domili?ring noodzakelijk?

[email protected]
Topic Starter

domili?ring noodzakelijk?

#1 , 23 mei 2007 11:08

Ik ben student en ga volgend jaar gaan samenwonen. Ik moet nog ??n jaar studeren en daarna ga ik werken. Het is de bedoeling dat ik in het huisje dat ik huur blijf wonen. Zolang ik studeer, betalen mijn ouders een groot deel van de huurkosten, net zoals ze nu doen op mijn kot.

Nu heb ik al ontdekt dat wanneer ik mij op het nieuwe adres zou laten domicili?ren, mijn ouders veel geld verliezen omdat zij dan "het kind ten laste" kwijt zijn. Kindergeld zou aan mij doorgestort worden en dat geef ik zonder problemen thuis af, maar toch verliezen zij veel geld terwijl zij in de realiteit toch de kosten dragen van mij. Een oplossing daarvoor is mij niet te laten domicili?ren op het huisje.

Ik vroeg mij af wat de gevolgen hiervan zijn voor de verhuurder. Heeft hij extra kosten wanneer ik mij niet laat domicili?ren?

Vriendelijke groeten,
Hanne

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wolf2

#2 , 23 mei 2007 21:52

Fiscaal verandert dat niets voor hem.

U riskeert wel (afhankelijk van de gemeente van ligging) een belasting 2de verblijf te betalen.

[email protected]
Topic Starter

#3 , 24 mei 2007 07:43

Kan hij dan geen boete krijgen voor leegstaand huis?

Reclame

Heye

#4 , 24 mei 2007 11:51

Hallo,

Ik dacht dat wanneer je een huis of app huurde, je dat als huurder moest gebruiken als hoofdverblijfplaats?Met andere woorden uw domicillie moet daar staan.

Of vergis ik mij?

Met vriendelijke groeten
Heye Andy

j.demoor

#5 , 24 mei 2007 14:59

?Art.7.? 1. Iedereen die zijn hoofdverblijfplaats wil vestigen in een gemeente van het Rijk of deze wil overbrengen naar een andere gemeente van het Rijk moet dit aangeven aan het gemeentebestuur van de gemeente waar hij zich komt vestigen...? 4. De aangifte bedoeld in ? 1 moet binnen acht werkdagen gebeuren nadat de nieuwe woning effectief betrokken werd...Art.16.? 1. De bepaling van de hoofdverblijfplaats is gebaseerd op een FEITELIJKE situatie, dat wil zeggen de vaststelling van een effectief verblijf in een gemeente gedurende het grootste deel van het jaar.Deze vaststelling gebeurt op basis van verschillende elementen, met name de plaats waarheen de betrokkene gaat NA zijn beroepsbezigheden, de plaats waar de kinderen naar school gaan, de arbeidsplaats, het energieverbruik en de telefoonkosten, het gewone verblijf van de echtgenoot of van andere leden van het huishouden.??(16 JULI 1992. - Koninklijk besluit betreffende de bevolkingsregisters en het vreemdelingenregister)

?Art.7.De overtredingen van de voorgaande artikelen, van de besluiten tot uitvoering ervan en van de in artikel 5 bedoelde gemeentelijke verordeningen worden gestraft met een geldboete en zesentwintig tot vijfhonderd (euro)...?(19 JULI 1991. - Wet betreffende de bevolkingsregisters en de identiteitskaarten en tot wijziging van de wet van 8 augustus 1983 tot regeling van een Rijksregister van de natuurlijke personen).

U MOET dus gedomicilieerd zijn waar u naar waarheid EFFECTIEF verblijft.

?Art.1.? 1. Deze afdeling is van toepassing op huurovereenkomsten betreffende een woning die de huurder, met uitdrukkelijke of stilzwijgende toestemming van de verhuurder, vanaf de ingenottreding tot zijn hoofdverblijfplaats bestemt.?(Woninghuurwet 20 februari 1991).

Is het gehuurde pand niet uw hoofdverblijfplaats,dan valt uw huurovereenkomst niet onder toepassing van de Woninghuurwet.De verhuurder kan u contractueel opleggen dat dit wel het geval zou zijn.

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) onder Belgisch Staatsblad in http://just.fgov.be .Klik in de balk achter ?Juridische aard? op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts en zoek daar de nodige WetBOEKEN.

wolf2

#6 , 24 mei 2007 21:11

Nee, want er is geen leegstand.

Zoals J. Demoor schrijft moet het domicilie overeenstemmen met de werkelijkheid.

Maar zoals A.H. vraagt: er is geen enkele plicht tot overeenstemming "huurder" en "hoofdverblijfplaats". Ik kan bvb. een app. huren aan de kust als 2de verblijf.

Wesley

#7 , 24 mei 2007 23:39

ik vermoed dat er voor studenten een andere regeling van toepassing is, maar ik heb hier geen wettelijke basis voor. Wel logische redenering dat anders alle studenten in Leuven/Gent/... daar hun domicilie zouden hebben, niet meer ten laste zijn...

Concreet: vraag inlichtingen op het gemeentehuis.

@Dino - wat u schrijft klopt, maar is hier niet van toepassing (in de situatie van niet-student) gezien hier de huurder er merendeel van de tijd verblijft en er de kern van haar activiteiten heeft gevestigd, niet enkel in de vakanties of NAAST een andere woning met dgl kern/voornaamste woonplaats.

gevaar van domicilie i dus concreet, tenzij effectief uitz.-maatregeling voor aantoonbare studerende mede-mensen.

Succes met de komende examen trouwens :)

scorpioen
Juridisch actief: Nee

#8 , 25 mei 2007 10:33

U gaat afzonderlijik wonen.

Uw ouders zijn bereid (een deel van) uw kosten te betalen.

Waarom dan niet afspreken dat zij aan u onderhoudsgeld betalen? Dit is (voor 80%) fiscaal aftrekbaar en zal hen fiscaal meer voordeel bijbrengen dan de aftrek voor kind te laste.

U moet wel 80 % van het ontvangen onderhoudsgeld als inkomen opgeven, maar dan nog doet u vermoedelijk voordeel.

scorpioen

Terug naar “Huren”