discussie ivm plaatsbeschrijving

jonass
Topic Starter
Berichten: 5

discussie ivm plaatsbeschrijving

#1 , 25 jan 2012 11:27

Hallo,


Wij hebben onlangs onze opzeg gedaan voor het appartement dat we huren, en de opzeg eindigt eind maart.
Met de eigenares was afgesproken dat de plaatsbeschrijving 15/2 zou plaatsvinden met het immokantoor dat zij gekozen heeft. In ruil daarvoor zou zij ervoor zorgen dat we eindelijk de eindafrekening van de mazoutrekening voor 2011 zouden krijgen, daar haar vader die mee in de BVBA zit hier moeilijk over doet (hij beweert dat wij te weinig verbruiken en denkt dat de meter stuk is. Daarom zegt hij geen afrekening te kunnen maken).
Deze afspraak hebben wij op papier gezet en ondertekend.

Tot op heden hebben wij nog steeds geen afrekening gekregen, en hebben we het immokantoor gebeld en gezed dat we voorlopig geen medewerking verlenen aan hun, zolang de eigenares haar belofte niet nakomt.
Na een scheldtirade van de eigenaar van het immokantoor, heeft hij gezegd dat de plaatsbeschrijving pas eind maart zal plaatsvinden, en niet op 15/2 zoals overeengekomen. Hij heeft ons ook 'beloofd' dat hij dan ook moeilijk zal doen.

Mijn vraag is: mogen wij zelf iemand kiezen voor de plaatsbeschrijving? En zo ja, wat als de twee onafhankelijke plaats beschrijvers niet overeenkomen? Hoe zit het dan met de huurwaarborg? (staat vast via een cheque bij Korfina).


Alvast bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22613
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 25 jan 2012 12:38

Een PB dient best te gebeuren NADAT je de woonst hebt verlaten en alles is opgekuist. een PB maken op 15.02 om pas te verhuizen eind maart, dus 6 weken later, heeft geen enkel zin. Je zou dus theoretisch de hele boel nog kunnen afbreken in die periode.
Je mag zelf een deskundig iemand aanwijzen die mee aanwezig is bij het nazicht van de PB. Waarschijnlijk zal er geen diskutie zijn over het vasttsellen van de schade, maar die zal pas beginnen bij de bepaling van wat nu juist sleet is en wat de schade waarvoor je zelf verantwoordelijk bent, en daarna de bepaling van de prijs. Let er wel op dat je niet verplivht bent de nieuwwaarde van iets te vergoeden, maar wel de werkelijke waarde op het moment van de vaststelling. Bvb verhuurder mag u geen volledig nieuwe kookplaat aanrekenen als het toestel al ongeveer 20 jaar oud is. En schilderwerken die 10 jaar geleden door de verhuurder zijn uitgevoerd, zijn volledig afgeschreven. Ze kunnen u dan enkel maar het vullen van de eventuele nagelgaatjes in rekening brengen.

Vandebos
Berichten: 16087

#3 , 25 jan 2012 14:00

Wat staat in het huurcontract ? Het gaat hier om een uittredende plaatsbeschrijving. Deze vindt inderdaad best plaats op het einde van het huurcontract als het pand volledig leeg is. Niets belet u zelf vergezeld te zijn van een expert/gerechtsdeurwaarder die mee deze procedure volgt.

Wat betreft de rest van het verhaal zou ik kort op de bal spelen en middels een aangetekend schrijven vriendelijk :

- Verzoeken u binnen de 14 kalenderdagen de definitieve afrekening voor de stookolie te bezorgen vergezeld van de nodige bewijzen conform de bepalingen in het gemene huurrecht,
- dat u verwacht dat hij zich houdt aan de door beide partijen aanvaardde en op papier gezette en ondertekende afspraken waarvan u kopie in bijlage plaatst, (Eventueel stelt u een nieuwe datum voor dichter bij het vertrek, dat is logischer)
- dat u nota van zijn telefonisch dreigement de gemaakte afspraken niet na te komen en de procedure van de uittredende plaatsbeschrijving te bemoeilijken waar mogelijk,
- dat u bij de uittredende plaatsbeschrijving beroep zal doen op een extern expert die bindend kan rapporteren over de vastgestelde staat van het pand en het verloop van deze vaststelling,
- dat u, gelet de telefonische scheldtirade en bedreigingen, hem vriendelijk verzoekt vanaf heden schriftelijk te communiceren betreffende het afhandelen van deze huurovereenkomst,
- dat u, gelet op zijn huidig gedrag dat, volgens het BIV, niet overeenstemt met de deontologische werkwijze van een immobiliënmakelaar, een kopie van dit schrijven overmaakt aan het BIV.

U sluit af met "Enkel voor de goede orde en om kennisname te garanderen wordt dit schrijven u zowel per gewone post als aangetekend verzonden."

Met vriendelijke groeten uiteraard...

Reclame

Franciscus
Berichten: 39167
Juridisch actief: Nee

#4 , 25 jan 2012 14:23

Mazoutketel, meter stuk? wat met de jaarlijkse controle ketel en schouw?

jonass
Topic Starter
Berichten: 5

#5 , 25 jan 2012 15:13

Alvast allemaal bedankt voor de reacties.

Het is inderdaad logischer de beschrijving eind maart te laten doen, daar kunnen wij ons ook perfect in vinden.

Maar na het lezen van jullie tips heb ik nog enkele vragen:

- kunnen wij ook iemand van het Huurderssyndicaat als expert vragen tijdens de beschrijving? Of waar vind ik zo iemand?

- zijn wij in de tussentijd verplicht om het immokantoor binnen te laten en foto's te laten nemen voor op hun website?

- wij hebben maandag een aangetekend schrijven gedaan naar de eigenares ivm een lek in de douche en aan het afwasmachine, waardoor de deur in de badkamer en de plint in de keuken water hebben opgeslorpt. Hierdoor is het hout beginnen rotten, en klemt de deur. Dit is al enkele keren gemeld, maar nu is het de eerste keer via een aangetekend schrijven. Is dit dan slijtage, of is dit toch een geval van schade dat we zullen moeten bekostigen?


En wat de mazoutmeter betreft: er is iemand die 'in het zwart' de meters is komen nakijken. We zijn wel schriftelijk overeengekomen dat de meterstand opgenomen op dat moment de meterstand zal zijn waarop de jaarafrekening gebaseerd wordt. Toch beweert de huisbaas dat het niet kan omdat we naar zijn normen te weinig verbruiken.
Wij hebben nog nooit officiële documenten ontvangen van een jaarlijkse controle. We twijfelen ook aan de brandveiligheid van het gebouw, ook de lift wordt nooit gekeurd. Het is dus een huisbaas die de regels aan zijn laars lapt, en ongevoelig blijkt voor commentaar of verdere stappen.

We betalen €740 huur + €80 voorschot mazout + €50 voor het onderhoud van de lift. Wij vinden dus dat we voor deze €870 toch wel mogen verwachten dat als we een tegoed hebben op onze mazoutrekening, wij ook recht hebben hierop en liefst zo snel mogelijk.

We kunnen wel dreigen met voorlopig geen huur of onkosten meer te betalen, zolang deze rekening niet in orde is, maar dit is natuurlijk ook geen wettelijke oplossing.

Het bezorgt ons in ieder geval een hoop stress en slapeloze nachten, want het is jammer om in zo een conflict nog twee maanden verder te moeten. En de huisbaas woont boven ons, dus we komen hem regelmatig tegen.

We hopen in ieder geval dat alles snel in orde komt! Ik houd jullie op de hoogte.

Vandebos
Berichten: 16087

#6 , 25 jan 2012 15:23

hmmm lift niet gekeurd? twijfel bij brandveiligheid? Vraag eens vriendelijk aan de brandweer een controle te komen uitvoeren? Deze doen dat met veel plezier...

Vandebos
Berichten: 16087

#7 , 25 jan 2012 15:25

U heeft een schriftelijke overeenkomst waarin iedereen zich akkoord verklaart de kosten te verdelen op basis van die metingen? Dan heeft hij zich hieraan te houden.

Franciscus
Berichten: 39167
Juridisch actief: Nee

#8 , 25 jan 2012 15:27

Misschien eens langs de gemeentelijke woondienst gaan en vragen om het pand eens te komen controleren.
Lift ... is er een syndicus?
Identificatieplaatje lift .... keuringsdatum?
GEEN keuring ketel.... bij mijn weten een overtreding

jonass
Topic Starter
Berichten: 5

#9 , 26 jan 2012 11:14

We hebben ons bevraagd bij het Huurderssyndicaat. Zij raden ons aan om het bedrag dat wij ramen dat we moeten terugkrijgen op onze mazoutrekening, af te houden van de huur. En om ook aan de huisbaas te melden dat wanneer hij met een factuur kan staven dat wij toch moeten bijbetalen, wij bereid zijn dit te doen.

Wat de brandveiligheid betreft: volgens de medewerkster van het syndicaat wonen wij er niet meer lang genoeg o hiervoor nog een procedure op te starten. We kunnen wel inderdaad altijd eens polsen bij de brandweer.

Ze hebben ons aangeraden toch samen te werken met het immokantoor, omdat de huisbaas anders financiële schade kan ondervinden als eventuele nieuwe kandidaat huurders niet kunnen komen kijken naar het appartement.
We hebben wel aangegeven dat we niet willen dat er foto's gemaakt worden van het interieur om op de site te plaatsen.

We hopen dat hiermee de komende 6 weken rustig kunnen verlopen, en we gaan ons toch laten bijstaan tijdens de definitieve plaatsbeschrijving, om achteraf geen discussie te krijgen.

We tellen af naar onze verhuis, en hopen dat de verstandhouding met onze nieuwe huisbaas beter gaat verlopen.

Terug naar “Huren”