waarborg niet terug

mertensels
Topic Starter
Berichten: 12

waarborg niet terug

#1 , 10 mei 2007 15:33

Eind april hebben wij de sleutel van ons huurhuisje afgegeven aan de huisbazin. Zij was op die moment aanwezig in het huis en heeft alles nagekeken. Gas en elektriciteitsstanden opgemeten, de watermeter hebben wij door pidpa laten weghalen, omdat we anders te veel problemen gingen krijgen met de overzetting. De huisbazin verzekerde ons dat alles in orde was en dat we onze borg terug kregen.
Vandaag hebben wij een brief gekregen dat we onze borg toch niet terug krijgen, want de watermeter is weg, de rolluik zit klem en de convectoren (wat dat ook mag zijn) zijn niet uitgekuist.
Heeft zij het recht om onze borg achter te houden? Nadat zij de sleutel al sinds 30 april in handen heeft? Ze heeft het papier getekend met de meterstanden, maar voor de rest heeft ze niets getekend. In het huurcontract staat geen plaatsbeschrijving en er zitten al andere huurders in het pand.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
evgoeth
Berichten: 560
Locatie: Ten zuiden van Antwerpen

#2 , 10 mei 2007 16:47

Waarom de watermeter laten weghalen?
Hing die er al van in het begin dat jullie er zijn ingetrokken?
Want als dat zo was, dan had je die niet mogen laten weghalen en dan draaien jullie nu op voor die kosten.

Rolluik daar kan je niks aan doen.
Over de convectoren zou normaal gezien een clausule moeten staan in het contract waarin men zegt dat de huurder opdraait voor het jaarlijks onderhoud ervan.

Als dat niet zo is, goed voor jou.

Maar jij dient ofwel een bedrag overeen te komen, een minnelijke schikking te maken, of de zaak aanhangig maken bij het vredegerecht, als je van plan bent om niks te betalen.

Spijtig, maar het is de huurder die achter zijn geld moet lopen in zo'n geval ...

j.demoor
Berichten: 10360

#3 , 12 mei 2007 13:38

?de watermeter hebben wij door pidpa laten weghalen? kon niet zonder akkoord van de verhuurder.Dat de verhuurder hierdoor schade lijdt dient hij aan te tonen.

?Art.1754.Herstellingen ten laste van de huurder, of GERINGE herstellingen tot onderhoud, waartoe, behoudens andersluidend BEDING(lees zorgvuldig uw contract), de huurder gehouden is, zijn die welke door het plaatselijk gebruik als zodanig beschouwd worden...Art.1755.Geen van de herstellingen die geacht worden herstellingen ten laste van de huurder te zijn, komt voor rekening van de huurder, wanneer alleen ouderdom of overmacht daartoe aanleiding hebben gegeven.?(B.W.).

Of ?de rolluik zit klem? al dan niet een GERINGE herstelling is en al dan niet te wijten is OUDERDOM dient concreet ter plaatse onderzocht.

"Art.4. De gebruikers van de verwarmingsinstallaties(met vaste of vloeibare brandstof) moeten:...3?. de installatie ieder jaar een onderhoudsbeurt laten geven met dien verstande dat de tijd tussen twee onderhoudsbeurten niet langer mag zijn dan vijftien maanden..."(K.B. 6 januari 1978,B.S. 9 maart 1978).

ENKEL indien ?de convectoren (wat dat ook mag zijn) zijn niet uitgekuist? onder toepassing valt van voornoemd K.B. dient de GEBRUIKER de jaarlijkse onderhoudsbeurt te laten uitvoeren,tenzij uw huurovereenkomst anders bedingt(zie ze zorgvuldig na).

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) onder Belgisch Staatsblad in http://just.fgov.be .Klik in de balk achter ?Juridische aard? op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts en zoek daar de nodige WetBOEKEN.

Reclame

mertensels
Topic Starter
Berichten: 12

#4 , 14 mei 2007 09:48

Hartelijk dank

Ondertussen hebben wij enkele dingen nagekeken. De convectoren zijn in april 2006 nog gekuist, dus daar kan ze al niks meer op aanmerken volgens mij.

De rolluik zit gewoon klem door het veranderen van het weer. Dat probleem hebben wij toen ook meegemaakt. Door aan de rolluik te trekken is het probleem opgelost.

Enkel de watermeter is een twistpunt dan. Schade heeft de verhuurder hier niet door geleden, daar alle kosten in verband met het water voor de huurder zijn.

Ik denk ook wel dat het in ons voordeel speelt dat er vlak na ons al nieuwe huurders terug inzaten.

Tegen ons zegt de huisbazin dat het huis niet in orde is, maar door het direct terug door te verhuren geeft ze aan dat het wel in orde is niet?

Terug naar “Huren”