Op 10 oktober heb ik het appartement verlaten, er is een plaatsbeschrijving geweest. Naar mijn weten heb ik niets ondertekend enkel de overname contracten van water en elektra.
De enige schade die mij is mede gedeeld is de vervanging van een deurtje van een vriesvak van een tafelmodel frigo. Terrecht, dat is stuk gegaan in de periode dat ik huurde, het veertje is eruit gesprongen en plaatsing van zo'n nieuw schuifje/deurtje is noodzakelijk.
De nieuwe huurster (!!) krijgt van de huisbaas(immotheker) de opdracht om dat vervangstuk te gaan bestellen bij de door hem aangeduide electro zaak. Dat is meteen op die bewuste dag 10 oktober gebeurd.
De levering zou 2 weken duren.
Nu na bijna 2 maanden houdt de electro winkel mij aan het lijntje, het vervangstuk is nog steeds niet aangekomen, ik ben daar de situatie gaan uitleggen dat van hun bestelling/levering mijn huurwaarborg afhangt. Ik krijg niet meer te horen dat het een lastige situatie is en dat volgende week het stuk binnen zal zijn, en dan weer de week er op en zo al bijna 2 maanden.
Ik heb heel vriendelijk gevraagd aan de huisbaas(immotheker) om mij alvast mijn waarborg terug te storten en mij te verwittigen als ik dat stuk moet betalen. Blijkbaar vertrouwen ze mij niet. Voor mij is het niet evident om al 2 maanden 2 waarborgen te hebben vaststaan.
Wat kan ik hier tegen ondernemen? Ik heb genoeg geduld gehad, het appartement in een deftige staat achtergelaten, alles netjes afgehandeld en dan krijg ik mijn waarborg nog niet terug op basis van een lakse winkel???
Bestaat er een wettelijke termijn van afhandeling van schade? Het kan toch niet zijn als dat vervangstuk pas over een jaar geleverd zal worden dat ik tot dan moet wachten op mijn waarborg. Ik schat dat het vervangstuk 50 euro zal kosten, mag de huisbaas dan zo lang meer dan 8OO euro "tijdelijk" inhouden?