Huurwaarborg niet terug krijgen

Zhuzhu
Topic Starter

Huurwaarborg niet terug krijgen

#1 , 23 nov 2011 14:05

Op 10 oktober heb ik het appartement verlaten, er is een plaatsbeschrijving geweest. Naar mijn weten heb ik niets ondertekend enkel de overname contracten van water en elektra.
De enige schade die mij is mede gedeeld is de vervanging van een deurtje van een vriesvak van een tafelmodel frigo. Terrecht, dat is stuk gegaan in de periode dat ik huurde, het veertje is eruit gesprongen en plaatsing van zo'n nieuw schuifje/deurtje is noodzakelijk.
De nieuwe huurster (!!) krijgt van de huisbaas(immotheker) de opdracht om dat vervangstuk te gaan bestellen bij de door hem aangeduide electro zaak. Dat is meteen op die bewuste dag 10 oktober gebeurd.
De levering zou 2 weken duren.
Nu na bijna 2 maanden houdt de electro winkel mij aan het lijntje, het vervangstuk is nog steeds niet aangekomen, ik ben daar de situatie gaan uitleggen dat van hun bestelling/levering mijn huurwaarborg afhangt. Ik krijg niet meer te horen dat het een lastige situatie is en dat volgende week het stuk binnen zal zijn, en dan weer de week er op en zo al bijna 2 maanden.
Ik heb heel vriendelijk gevraagd aan de huisbaas(immotheker) om mij alvast mijn waarborg terug te storten en mij te verwittigen als ik dat stuk moet betalen. Blijkbaar vertrouwen ze mij niet. Voor mij is het niet evident om al 2 maanden 2 waarborgen te hebben vaststaan.
Wat kan ik hier tegen ondernemen? Ik heb genoeg geduld gehad, het appartement in een deftige staat achtergelaten, alles netjes afgehandeld en dan krijg ik mijn waarborg nog niet terug op basis van een lakse winkel???
Bestaat er een wettelijke termijn van afhandeling van schade? Het kan toch niet zijn als dat vervangstuk pas over een jaar geleverd zal worden dat ik tot dan moet wachten op mijn waarborg. Ik schat dat het vervangstuk 50 euro zal kosten, mag de huisbaas dan zo lang meer dan 8OO euro "tijdelijk" inhouden?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Zhuzhu
Topic Starter

#2 , 23 nov 2011 14:30

Nog even een toevoeging/vraag die niet echt betrekking op mij heeft.
Mag een immotheker geld vragen voor het opstellen van een plaatsbeschrijving?
Ik heb het nooit moeten betalen (gelukkig maar) maar ik kwam via de nieuwe bewoonster te weten dat ze een bedrag van 110euro moest betalen voor plaatsbeschrijving en dossierskosten.
Ik zou niet weten welke dossierskosten want IK, vertrekkende huurder, heb op eigen initiatief een nieuwe huurder gezocht door advertenties te plaatsen die ik betaald heb. De reden waarom ik het op die manier heb gedaan is omdat als ik het op deze manier deed dan moest ik me niet houden aan de 3 maanden opzeg en kon ik vertrekken indien nieuwe huurder, wat ook gelukt is.
Dus de huisbaas/immotheker heeft geen last gehad van deze hele situatie, ik heb alles zelf geregeld en dan nog om bovenstaande reden mijn waarborg niet terugkrijgen :?

Vandebos

#3 , 23 nov 2011 14:59

Nog even een toevoeging/vraag die niet echt betrekking op mij heeft.
Mag een immotheker geld vragen voor het opstellen van een plaatsbeschrijving?
Ik heb het nooit moeten betalen (gelukkig maar) maar ik kwam via de nieuwe bewoonster te weten dat ze een bedrag van 110euro moest betalen voor plaatsbeschrijving en dossierskosten.
Ik zou niet weten welke dossierskosten want IK, vertrekkende huurder, heb op eigen initiatief een nieuwe huurder gezocht door advertenties te plaatsen die ik betaald heb. De reden waarom ik het op die manier heb gedaan is omdat als ik het op deze manier deed dan moest ik me niet houden aan de 3 maanden opzeg en kon ik vertrekken indien nieuwe huurder, wat ook gelukt is.
Dus de huisbaas/immotheker heeft geen last gehad van deze hele situatie, ik heb alles zelf geregeld en dan nog om bovenstaande reden mijn waarborg niet terugkrijgen :?
Ja, dit mag.

wat betreft de eerste post: u zal immotheker aangetekend in gebreke dienen te stellen. Maak een schrijven op in de zin avn
stad, datum

adres verhuurder

uw huidige adres

kopie schrijven verzonden aan BIV.

Geachte,

Bij deze stel ik u in gebreke wegens het niet tijdig vrijgeven de waarborg voor het pand gelegen te .... dat ik van u huurde van ... tot ... Het is nu meer dan twee maanden geleden dat de uittredende plaatsbeschrijving werd opgemaakt, dat er werd vastgesteld dat er sprake is van slechts één beschadiging, namelijk het afsluitdeurtje van het vriesvak van de koelkast. U heeft bij het verlaten van het pand de nieuwe huurder opdracht gegeven zelf contact op te nemen met een door u aangeduide electrozaak om dit te laten repareren. Voor een reparatie van € 50 houdt u sindsdien de gehele door gedeponeerde waarborg gegijzeld.
Aangezien deze situatie zonder verder ingrijpen alle indicaties vertoond om in een nooit eindigende situatie uit te lopen verzoek ik u bij deze vriendelijk binnen de 10 dagen na kennisname van dit schrijven met mij contact op te nemen om de vrijgave van de huurwaarborg te regelen. Ik stel dan bij deze ook voor dat u provisioneel € 100, het dubbele van de vermoedelijke prijs voor de vervanging, van de waarborg inhoudt tot de reparatie is verricht en u mij middels een faktuur de correcte kostprijs kan overmaken zodat ook op dit onderdeel een definitieve afrekening mogelijk is.

Bij gebrek aan inwilliging van dit verzoek zal ik verplicht zijn om op uw kosten bij het lokale vredegerecht middels een verzoekschrift art 1344bis/ev Ger.W. bij vonnis de vrijgave van de waarborg en de bepaling van de waardederving van het onderdeel te bekomen alsook na verzending van kopie van dit schrijven naar het BIV deze verzoeken een tuchtprocedure op te starten.

Enkel voor de goede orde en om correcte ontvangst van dit schrijven te garanderen wordt dit schrijven u zowel aangetekend als per gewone post bezorgd.

Met vriendelijke groeten,

Reclame

Zhuzhu
Topic Starter

#4 , 23 nov 2011 15:21

Bedankt!! Waar staat de afkorting BIV voor? Welke organisatie is dat?

Vandebos

#5 , 23 nov 2011 15:31

Beroepsfederatie voor immobiliën en vastgoedmakelaars.

http://www.biv.be" onclick="window.open(this.href);return false;. Iedere legale vastgoedmakelaar dient bij hen aangesloten te zijn.

Zhuzhu
Topic Starter

#6 , 23 nov 2011 16:30

Ik heb toch nog even naar de huisbaas gebeld en een beetje "gedreigd" dat ik hem in gebreke zal stellen.
Hij zei dat hij me gisteren al wou conctacteren om de waarborg voorlopig toch terug te geven in afwachting van...
Nu"zeggen en doen" dat is niet hetzelfde.
Ik wacht nog even af!!

Vandebos

#7 , 23 nov 2011 16:33

Spreek die € 100 met hem af. Dat is op termijn het makkelijkste voor iedereen.

Terug naar “Huren”