Huurwaarborg - niet betaling laatste maanden huur

yyz727
Topic Starter

Huurwaarborg - niet betaling laatste maanden huur

#1 , 23 apr 2007 10:42

Een vriend van mij huurt sinds 18 jaar een woning. De overeenkomst loopt af op 1 augustus. De verhuurder begint over bepaalde herstellingen lastig te doen en zegt nu al dat de huurwaarborg zal moeten aangesproken worden voor het uitvoeren van bepaalde herstellingen op het einde van de huur. Mijn vriend overweegt nu de huur voor de maanden mei, juni & juli niet meer te betalen. De verhuurder zou dan via de huurwaarborg alsnog aan zijn centen raken.
Dit lijkt mij echter een gevaarlijk pad om te bewandelen. Wat kunnen hiervan de gevolgen zijn ?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Lex

#2 , 23 apr 2007 10:56

De huurwaarborg is er om 'schade' te dekken, en mag in geen geval gebruikt worden om de huur te betalen.

Een procedure voor de vrederechter mag men niet uitsluiten!
Met alle (financi?le) gevolgen vandien!

yyz727
Topic Starter

#3 , 24 apr 2007 12:07

Bedankt voor het snelle antwoord

Reclame

evgoeth

#4 , 27 apr 2007 12:15

Inderdaad.

Een plaatsbeschrijving is er om aan te tonen welke delen van de woning schade hebben opgelopen, zodat er precies kan berekend worden wat de kosten zullen zijn om deze te herstellen en belangrijker nog : wie deze kosten zal moeten betalen.

Als jouw vriend geen plaatsbeschrijving heeft, dan is het in zijn voordeel want dan is het aan de huisbaas om te bewijzen dat er wel degelijk schade aan de woning is die er 18 jaar geleden niet was.

Als de huisbaas moeilijk blijft doen over de waarborg - naar de vrederechter stappen, da's de enige goeie weg.

Maar stoppen met de huur te betalen niet. Dan kan de huisbaas uw vriend voor de vrederechter slepen en uw vriend de huisbaas en dan moeten ze er nog 2 keer naartoe ook.

't is niet altijd even gemakkelijk, maar ja, we volgen best de letter van de wet eh.

chanty

#5 , 02 mei 2007 20:16

ik heb een huurbaas die al maanden loopt te dreigen dat ik me waarborg niet terug zal krijgen ivm schade ook hier is geen plaatsbeschrijving op gemaakt

ik heb de waarborg gebruikt om mijn laatste 3 maanden huur te betalen, de vrederechter vond het niet goed maar de verhuurder komt zijn verplichting ook niet na om lekkages te verhelpen zelfs mijn doucheafvoer heeft hij een maand verwijderd zodat ik niet meer kan douchen en dat met dit weer

Terug naar “Huren”