Belastingen

Jurman
Topic Starter

Belastingen

#1 , 08 apr 2010 17:35

In een huurovereenkomst staat het volgende onder de rubriek belastingen: "Alle belastingen en taxen betreffende het onroerend goed blijven ten laste van de verhuurder, onder voorbehoud van deze veroorzaakt door het gebruik of door de huurder, die deze in elk geval aan de verhuurder zal moeten vergoeden".
Om welke belastingen of taxen zou het kunnen gaan die nog ten laste zijn van de huurder?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro

#2 , 08 apr 2010 17:53

In een huurovereenkomst staat het volgende onder de rubriek belastingen: "Alle belastingen en taxen betreffende het onroerend goed blijven ten laste van de verhuurder, onder voorbehoud van deze veroorzaakt door het gebruik of door de huurder, die deze in elk geval aan de verhuurder zal moeten vergoeden".
Om welke belastingen of taxen zou het kunnen gaan die nog ten laste zijn van de huurder?
Algemene gemeentebelasting, milieuheffingen, belasting op oppervlaktewater, belasting op huisvuil, enz. kortom al wat zoal in die zin uit het brein van onze beleidsmakers kan voortspruiten.
Onroerende voorheffing is alleszins ten laste van de verhuurder.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Vandebos

#3 , 08 apr 2010 18:40

ten laste van de verhuurder blijven de onroerende belastingen en deze die hij dient aan te geven op zijn jaarlijkse belastingsaangifte.

Gelet op de verschillende soorten belastingen die soms per gemeente, stad of provincie worden geheven kan je het kort als volgt samenvatten:

De belastingen geheven op het bezit van het pand zijn ten laste van de eigenaar, deze geheven op het genot, het gebruik van het pand, ten laste van de bewoner of huurder.

Reclame

Jurman
Topic Starter

#4 , 08 apr 2010 22:49

Hartelijk dank voor jullie antwoord.
Is me nu heel duidelijk.

roharro

#5 , 08 apr 2010 22:53

De heffingen, taksen, enz. die niet door de verhuurder moeten worden betaald zullen in 99 percent van de gevallen de naam van de huurder/bewoner vermelden.

Biebel

#6 , 03 nov 2011 18:57

In een huurcontract is de urbanisatiebelasting ten laste van de huurder gelegd.
Deze belasting geldt voor het genot van de wegen, riolering, trottoirs...

Als ik bovenvermelde redenering volg, gaat dit dus over het genot en kan dit dan ook wel degelijk ten laste van de huurder worden gelegd?
De regelgeving zegt dat het voor de eigenaar is, maar de vraag is dus of dit contractueel ten laste vd huurder kan worden gelegd?

Ik zou denken van wel...

Biebel

#7 , 03 nov 2011 19:02

Of: is dit een onroerende belasting, verbonden aan het bezit van het pand? Want het gaat natuurlijk wel over de wegen, riolering,...

Lastige kwestie lijkt mij.

roharro

#8 , 03 nov 2011 19:12

Aangezien het een belasting is op het GENOT van trottoir, wegenis en riolering lijkt het me toegelaten door te rekenen aan de GENOTHEBBER, in casu de huurder-bewoner.

Terug naar “Huren”