Huuropzeg

Lieke87
Topic Starter

Huuropzeg

#1 , 03 okt 2011 15:17

Situatieschets:
huurovereenkomst 14.03.2008 van 1 jaar, automatisch verlengbaar naar een 3-6-9 contract indien geen van de partijen opzeg doet (wat ook gebeurde). Hierbij staat er dat er een aangetekende opzeg nodig is van 3 maanden.

Nu verhuizen we op 30/10 naar ons huis. Wij hebben dit laten weten aan onze eigenaars met brief van 29/09. Ze hebben schriftelijk bevestigd dat er geen aangetekende opzeg nodig is.
Ze vroegen ons ook om een nieuwe huurder te zoeken (door middel van internet), wat we inmiddels ook doen.

Maar we vinden persoonlijk dat we weinig respons krijgen op het appartement... Dus zijn we beginnen nadenken aan de gevolgen.

Neem nu dat we echt niemand vinden die wil huren vanaf 1/11, wat gebeurt er dan ? Kan de eigenaar nog een vergoeding van ons eisen, ook al wonen we er meer dan 3 jaar in ? Of moeten wij die twee maanden betalen ??

Kan er iemand mij wat wijzer maken :)

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
justwanttomove

#2 , 03 okt 2011 16:26

jullie hebben jullie opzeg al gegeven, het schriftelijk antwoord van de verhuurder toont aan dat hij deze ontvangen heeft.

Jullie zijn volgens mij niet verplicht om nieuwe huurders te zoeken en zullen ook geen vergoeding moeten betalen aangezien jullie buiten de eerste 3jaar van het contract vallen. Maw is het zoeken naar nieuwe huurders goodwill langs jullie kant maar kunnen er geen gevolgen zijn als er geen nieuwe huurder opdaagt

mava105
Juridisch actief: Nee

#3 , 03 okt 2011 16:37

Jullie zijn in het 4de jaar van het contract en er is dus geen verbrekingsvergoeding mer verschuldigd.
Indien het contract niet geregistreerd is, moeten jullie zelf die 3 maanden opzeg niet respecteren.
En een vertrekkende huurder kan nooit verplicht worden een nieuwe huurder te zoeken. dat is de taak van de verhuurder (zoals het woord trouwens zelf zegt)

Reclame

artemis

#4 , 03 okt 2011 16:39

Werd uw huurcontract geregistreerd? Het is belangrijk om dit te weten ivm de opzegtermijn.

Als ik het goed heb hebt u een opzeg van 3 maand gegeven met de overeenkomst dat deze termijn verkort kan worden indien u zelf een nieuwe huurder vindt. Die nieuwe huurder moet er dan wel per 1/11 in willen (voor hetzelfde geld vind je een huurder die er pas later in wil).
Indien uw verhuurder het contract heeft laten registreren bent u gebonden aan de wettelijke opzegtermijn van 3 maand, indien u geen huurder vindt die het pand vroeger wil huren (en die uw verhuurder aanvaardt).
Heeft niks te maken met een 'vergoeding' of er 'meer dan 3 jaar wonen', enkel met de wettelijke opzegtermijn die gerespecteerd dient te worden.

Indien het contract niet geregistreerd is kan u er uit wanneer u wil en vervalt de wettelijke opzegtermijn.

artemis

#5 , 03 okt 2011 16:45

Oeps, tegelijk geschreven.

Natuurlijk is het niet de taak van de huurder een nieuwe huurder te zoeken maar dit lijkt me een overeenkomst om de opzegtermijn van 3 maand te verkorten in het voordeel van de vertrekkende huurder. Is wel een goodwill van de verhuurder toch?
Indien het contract geregistreerd is kan de verhuurder net zo goed zeggen '3 maanden opzeg uitdoen amen en uit'. Dat is in feite zijn volste recht.

Lieke87
Topic Starter

#6 , 03 okt 2011 16:57

Het contract is wel degelijk geregistreerd.

Dus neemt nu dat we niemand vinden voor 1/11, moeten wij feitelijk onze huur blijven betalen gedurende nog 2 maanden?

artemis

#7 , 03 okt 2011 17:03

Het contract is wel degelijk geregistreerd.

Dus neemt nu dat we niemand vinden voor 1/11, moeten wij feitelijk onze huur blijven betalen gedurende nog 2 maanden?
Uiteraard. Daarvoor dient de wettelijke opzegtermijn van 3 maanden. Indien u geen huur meer wenste te betalen vanaf november dan had u een opzeg moeten geven voor 1 augustus.

Lieke87
Topic Starter

#8 , 05 okt 2011 08:46

Ondertussen hebben zich heel wat mensen aangemeld om het appartement over te nemen per 1/11. (hoe vlug kan het allemaal gaan....)

Maar indien de verhuurder deze allemaal weigert, sta ik dus terug nergens? :? Hij is waarschijnlijk niet verplicht van ze aan te nemen, maar is het dan gelijk niet logisch dat ik hiervoor dan niet voor dient op te draaien (ook al is mijn opzeg te weinig ik weet het, maar ik heb toch mensen gevonden die ons contract willen overnemen én aan een hogere prijs)

Wat denken jullie ?

Oude Belg

#9 , 05 okt 2011 11:42

Hij is niet verplicht ze aan te nemen, inderdaad. Uw vooropzeg is dat eigenlijk wel; als hij (een deel ervan) laat vallen is dat zuivere goodwill van zijn kant. Als u moet betalen "draait u dus nergens voor op" : de wet wordt gewoon gerespecteerd.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Terug naar “Huren”