November 2005 huurden we een huis in sint-Amandsberg. Het was de eerste keer dat mijn vriend en ik een huis huurden en alles leek dik in orde.
650 euro per maand, voor een huis met garage, we waren enorm tevreden en het contact met de huisbazin was goed. Het was ook de eerste keer dat we geconfronteerd werden met een plaats beschrijving en natuurlijk lette we er niet ZO goed op als we nu zouden doen.
Hoelanger we in het huis woonden hoe meer problemen er zichtbaar werden: een verwarming was kapot, we hadden de huisbazin laten komen maar omdat het een kamer was dat we niet gebruikte, kon het geen kwaad (dat hebben we natuurlijk niet op papier gezet), vochtprobleem, regent binnen op zolder en badkamer. Toen we de gang wouden herschilderen kwam het behangpapier naar beneden en zag je over 3 verdiepingen een gigantische scheur. Tis nikske zei de huisbazin, hang er tasso over en ge ziet het niet meer. (gelukkig hebben we dat niet gedaan) Zij zelf wist al eerder van die breuk want ze had er wat siliconen op gespoten.
In augustus begonnen de problemen maar echt... de buren hadden hun huis verkocht en er kwam een nieuw koppel in die heel de boel ging renoveren. muren werden gesloopt om 7 uur 's morgens. Tot februari heeft dat spelletje geduurd, 7 dagen in de week van 7 uur 's morgends tot 10 uur 's avonds. Veel zwart werk: werknemers die amper nederlands kenden werden afgezet in een chique mercedes. Leven in het huis was een hel.
Maar in augustus werden de problemen dus zichtbaar. Dat breukje liep door de 2 huizen. Architecten en experts kwamen maar binnen wandelen in ons huis wanneer het hun pastte, zonder te vragen gingen ze gewoon naar boven, mijn slaapkamer in om naar die breuk te kijken. Ikzelf ben enorm op mijn privacy gesteld en dat vindt ik al te ver gaan. Dan kwamen ze nog eens zien met de huisbazin. Vanaf dat moment verwaterde het contact met haar. Ze liet niets van zich horen.
Van de architect van de buren moest ik horen dat ze een expert ging laten kijken naar het vochtprobleem. De breuk gingen ze laten herstellen, het is te moeilijk om uit te leggen, maar het kwam erop neer dat ze een week lang in mijn huis moesten lopen en er veel stof aan te pas ging komen en ik daarna een professionele kuisploeg moest laten komen om het te laten reinigen. Ik zag het niet zitten, stof over 3 verdiepen, het is een living met open keuken, waar moest ik eten en waar moesten mijn poezen naar toe?
Omdat de architect het zei heeft de huisbazin een maand huur laten vallen voor de hinder dat wij aan al die werken hadden. Natuurlijk was dat weer niet schriftelijk vastgelegd.
nu de scheur is op een andere manier hersteld, maar bij ons nog altijd zichtbaar. De miserie van de werken en ook dat we nog zoveel problemen ontdekte: schimmel en het feit dat de energiefactuur 130 euro bedroeg terwijl we bijna niets verbruikten. De laatste druppel was de stijging van de huurprijs naar 665 euro, we gingen kijken naar iets anders. We wisten heel goed dat we 2 maand schadevergoeding moesten betalen = 1300 euro, maar dat hadden we ervoor over, we wouden weg.
we schreven een aangetekende brief en een week later hoorden we nog altijd niets van haar. Mijn vriend belt haar, en krijgt haar vriend aan de lijn, ik heb mijn vriend nog nooit kwaad gezien, maar toen stond hij te trillen. Hij smeed de hoorn neer. De huisbazin was er niet zei hij, ze werkt tot 10 uur. Direct daarna belde ik terug, ik wou weten waarom die man zo tekeer ging tegen mijn vriend. Het kwam erop neer dat wij profiteurs waren, dat wij contactbreuk deden en dat wij maar moesten zien dat we andere huurders vonden, en als we die niet vonden, dan moesten we blijven verder betalen, of dat nu 6 maand was of 2 jaar. Hij raasde, zei dat hij ons wel zou weten te vinden en als het huis niet in orde was, hij ons zou pluimen. Toen kreeg ik de huisbazin aan de lijn ze stond onder de douche
ze ging het contract nog eens bestuderen, maar ze was heel kwaad op ons omdat ze nu weer papierwerk had.
De dag later belde ze terug
- 1300 euro schade vergoeding
- 3 maanden opzeg, dus we moesten 3 maanden betalen, ze wou het niet eerder te huur zetten
- beerput laten reinigen ? uh, waar staat die? dat wist ze niet! ze had er 7 jaar in gewoond en wist niet dat ze geen beerput had
- gasketel reinigen
- waterboiler ontkalken
- dakgoten reinigen.
- schoorstenen reinigen
- maand huur dat we niet moesten betalen, moeten we nu terugbetalen.
- putjes van de poten van ons bed moeten uit de ballatum zijn
- en owee als er een stofje op de plinten zit, ze gaat er met haar vinger langs gaan en als er iets op zit, gaat ze ons weten te vinden (haar woorden)
Op een dag hing er een vreemde geur in de garage... We hebben er niet veel aandacht aan gegeven en zijn gaan slapen. Donderdag morgend rook het er nog altijd vreemd. Omdat ik toch wat schrik had dat het te maken had met de gasketel, heb ik naar de brandweer gebeld.
We hebben enorm veel geluk gehad, het meetapparaatje van de brandweer ging hevig te keer, veel te veel CO-uitstoot. Gelukkig dat er ook gaslucht bij was, want anders hadden wij niet geroken dat er iets mis was, en dan waren wij er waarschijnlijk niet meer.
Er kwam een man de gasketel kuisen, nu bleek dat de gasketel al JAREN niet meer gereinigd was. De huisbazin zit achter ons gat dat wij de gasketel moeten reinigen, maar zij zelf had dit nooit gedaan. We belden haar, en dat wij door haar fout dood konden zijn, kon haar niets schelen. Het enigste wat haar echt kon schelen was dat wij een attest hadden dat hij nu gereinigd is.
Vorige vrijdag krijgen we telefoon. Normaal moesten we t.e.m. april betalen maar als we nu vrijdag de sleutels afgeven moeten we april niet meer betalen. Nu hebben we dus maar een week meer.
Dan nog een vraagje. We hebben ooit een hond gehad en die heeft op een aantal plaatsen gebeten in hout of plaaster, we schuren dit en vernissen dit, op hebben dit opgevuld met plamuursel en overschilderd. Maar het resultaat is niet 100%. Kan ze ons iets maken? Ik heb zodanig veel schrik van dat mens!
ik ben enorm gestresseerd door heel die situatie