Eigenlijk wou ik liever geen nood hebben aan een forum voor deze zaak, maar de situatie wordt almaar grimmiger.
Eerst even samenvatten:
Half juni 2009 verhuisde ik naar een appartement(je) in gent. Huurprijs en provisie staan in het contract vermeld en de waarborg werd op een geblokkeerde rekening neergezet. De betaling verliep altijd correct en alles leek in orde. Het huurcontract werd niet geregistreerd omdat dat volgens de huisbaas niet nodig was.
Dit jaar ongeveer april begon er een kleine verbouwing aan het appartement, waardoor de bewoonbare oppervlakte verkleint was en er een tussenverbinding (met sloten waarvan het niveau van veiligheid verwaarloosbaar is) ontstaat tussen mijn appartement en de kantoorruimte daaronder. Deze werken werden nooit afgewerkt tijdens mijn huurcontract.
Het huurcontract is nu sinds juni ten einde, ik mocht blijven tot 13 augustus door een mondelinge afspraak met de huisbaas.
Sleutel werd overgedragen en alles werd leeggehaald.
Nu (2 weken later) heb ik het eerste antwoord gekregen op mijn vraag of de huurwaarborgrekening vrij kan komen:
"Ik kan deze pas vrijmaken als ik de eindafrekening van EGW binnen heb. Deze volgen in januari."
Bij de overdracht van de sleutel was hij enthousiast over de staat. Er waren een paar dingen niet zo proper als hij had gehoopt (deels omdat ik 2 dagen vroeger buiten moest van hem en dat slechts een dag op voorhand wist) maar deze werden meteen na deze melding gereinigd door mezelf.
Volgens mij is hier iets goed fout. Ik had deze persoon een staat van bevinding moeten laten tekenen waarin stond dat hij akkoord ging met de staat en de overdracht van de huurwaarborg. Dit is jammer genoeg niet gebeurd omdat ik een zeker vertrouwen had in deze persoon. Dit vertrouwen is nu volledig weg en ik vrees dat het uitmelken kan beginnen.
Concreet: Huurcontract loopt op papier tot juni, ik bleef tot 13 augustus, de waarborg is nog niet terug en zal ook niet terugkomen tot januari als het van de huisbaas afhangt.
Dank bij voorbaat voor informatie, tips, raad, etc.
Mvg
Tommy